طرح توجیهی تولید کاغذ فلوتینگ

کاغذ فلوتینگ، یک نوع کاغذ ضخیم و موج دار است که در صنعت کارتن سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول از ضایعات کشاورزی، الیاف غیر چوبی، خمیر چوب و یا از کاغذهای باطله به دست می آید. مقاله حاضر در ارتباط با طرح توجیهی تولید کاغذ فلوتینگ می باشد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

امروزه صنعت کاغذ سازی با توجه به نیازهای بشر افزایش چشمگیری یافته است. کاغذ فلوتینگ یکی از انواع کاغذهایی است که کاربردهای وسیعی در زندگی انسان ها دارد. کاغذ فلوتینگ، یک نوع کاغذ ضخیم و موج دار است که برای تولید کارتن مورد استفاده قرار می گیرد. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

طرح توجیهی تولید کاغذ فلوتینگ

کاغذ فلوتینگ چیست؟

کاغذ فلوتینگ یا کاغذ کنگره ای، یک نوع کاغذ ضخیم و به شکل موج دار می باشد که در صنعت بسته بندی و تولید کارتن به کار می رود. این کاغذ به دلیل ضخامت زیاد، در برابر ضربه و فشارهای وارده، استحکام بالایی دارد و از این رو گزینه مناسبی برای تولید ورق کارتن به حساب می آید. این محصول طی فرایند خشک شدن خمیر به دست آمده از ضایعات کشاورزی و خمیر چوب و یا از کاغذهای بازیافتی به دست می آید. مطابق با استانداردهای بین المللی، حداقل وزن استاندارد برای هر  متر مربع از این کاغذ، ۱۷۰ گرم مشخص گردیده است. با توجه به متریال به کار رفته، کاغذ فلوتینگ در دو نوع نیمه شیمیایی و کاهی تولید می شود. در حال حاضر در ایران کارخانجات بسیاری از جمله کارخانه چوب و کاغذ مازندران این محصول را تولید می کنند.

کاربردهای کاغذ فلوتینگ

با توجه به اینکه محصول مورد نظر، مواد تشکیل دهنده و از اجزای اصلی کارتن سازی به حساب می آید، مستقیماً در اختیار مصرف کننده نهایی قرار نمی گیرد. کاغذ فلوتینگ در بسیاری از کارخانجات کارتن سازی، به عنوان لایه میانی در تولید کارتن به کار می رود. با توجه به نیاز روزافزون در زمینه بسته بندی محصولات مختلف، روند تولید کاغذ فلوتینگ روبه افزایش است.

اهمیت تولید کاغذ فلوتینگ

با توجه به افزایش تولیدات صنعتی و صادرات کالا، بسته بندی محصولات با حساسیت بیشتری مواجه شده است. حمل و نقل بسیاری از محصولات صنعتی و کشاورزی و انتقال آن با حفظ کلیه نکات ایمنی و رعایت موارد بهداشتی، به دست مصرف کنندگان، اهمیت صنعت بسته بندی را آشکار کرده است. امروزه استفاده از کارتن ها در صنعت بسته بندی به دلیل کارایی مطمئن، حجم کم، سبک و ارزان بودن در میان سایر لوازم بندی در اولویت قرار گرفته است.

کشور های عمده تولید کننده کاغذ فلوتینگ

کشورهای آمریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن از عمده ترین تولیدکنندگان کاغذ در جهان به شناخته می شوند.

کد آیسیک مرتبط با تولید کاغذ فلوتینگ

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
کاغذ و مقوای فلوتینگ ۲۱۰۱۴۱۲۳۲۳
کاغذ فلوتینگ از چوب ۲۱۰۱۵۱۲۳۲۴
فلوتینگ از کاغذ باطله ۲۱۰۱۵۱۲۳۲۶
کاغذ فلوتینگ از ضایعات کشاورزی ۲۱۰۱۵۱۲۳۶۱

 

کد تعرفه مرتبط با تولید کاغذ فلوتینگ

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
کاغذ و مقوای فلوتینگ ۴۸۰۵
کاغذ فلوتینگ از چوب ۴۸۰۵۱۱۰۰
فلوتینگ از کاغذ باطله ۴۸۰۵۱۹

 

وضعیت واردات و صادرات کاغذ فلوتینگ

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات کاغذ فلوتینگ به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات کاغذ فلوتینگ به تفکیک سال

 

 

جدول وضعیت واردات و صادرات کاغذ فلوتینگ به تفکیک سال

 

محل اجرای طرح توجیهی تولید کاغذ فلوتینگ

  • امکان دسترسی آسان به مواد اولیه: مانند استان های مازندران و اصفهان
  • دسترسی به بازار مصرف: کاغذ فلوتینگ بیشتر در کارخانجات تولید کارتن و مقوابه کار می رود. بازار مصرف کاغذ فلوتینگ بیشتر در استان های مازندران و اصفهان وجود دارد.
  • شرایط زیست محیطی: در کنار ساخت و بهره برداری از واحدهای صنعتی لازم است جهت حفاظت از منابع محیط زیست و عدم ایجاد آلودگی، روش های مناسبی اتخاذ گردد.

مواد اولیه و الیاف غیر چوبی در تولید کاغذ فلوتینگ

  • ضایعات کشاورزی مانند تفاله نیشکر و کاه گندم
  • برخی گیاهان مانند بامبو و علف اسپارتو
  • گیاهان غیر چوبی مانند پنبه و کتان
  • ضایعات پارچه های پنبه ای و کتانی
  • کاغذهای باطله و بازیافتی

در طرح توجیهی تولید کاغذ فلوتینگ چه می خوانیم؟

ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با طرح توجیهی تولید کاغذ فلوتینگ

  • میکسر
  • آسیاب
  • سیستم پخت
  • خمیرگیر
  • پمپ لجن کش
  • مخزن
  • ماشین پرس
  • دستگاه خشک کن
  • دستگاه برش
  • غلتک
  • هدباکس

فرایند تولید کاغذ فلوتینگ

ورود مواد به ماشین کاغذ:

ابتدا مواد اولیه وارد مخزن ماشین می شود و عملیات تنظیم و اندازه گیری مواد، رقیق سازی و اختلاط با سایر افزودنی ها آغاز می گردد.

پخش خمیر:

در این مرحله، جریان مواد به کمک سیستم پخش کننده خمیر، به طور یکنواخت در ماشین پخش می شود.

انتقال به هد باکس:

در این مرحله، الیاف تشکیل دهنده کاغذ بر روی توری متحرک توزیع می شود. خمیر کاغذ توسط هدباکس، به صورت یکنواخت و هم عرض ماشین درآمده و روی توری ریخته می شود.

توری فوردرینیر:

الیاف در این توری متحرک به لایه های نمدی تبدیل می شود. دو استوانه در کناره های توری قرار می گیرد. استوانه اول به عنوان نگهدارنده توری عمل می کند و استوانه دوم که مجهز به سیستم مکنده است، کمک می کند که رطوبت موجود در خمیر کاغذ از آن خارج شود.

مرحله پرس لایه کاغذ:

در این مرحله، لایه های کاغذ از چند پرس عبور می کند و رطوبت بیشتری از آن گرفته می شود. طی عملیات پرس و آبزدایی، استحکام بیشتری در بافت کاغذ ایجاد می شود.

خشک کردن:

در سیستم خشک کن، رطوبت باقیمانده در کاغذ، به صورت کامل تبخیر می شود. در این مرحله، رول های کاغذ به دور استوانه های مجهز به سیستم بخار پیچیده می شود و الیاف کاغذ، باقیمانده رطوبت خود را از دست می دهد.

مرحله اتوزنی:

پس از خشک شدن کاغذ، مرحله اتوزنی به کمک غلتک های بزرگ انجام می شود. طی این مرحله، کاغذ، فشرده تر و ضخامت آن کم تر می شود. سپس به صورت موج دار از غلتک خارج می گردد. همچنین این فرایند باعث می شود که عرض کاغذ به طور یکنواخت متناسب با عرض ماشین قرار بگیرد که از نظر جمع آوری و رول شدن با مشکل مواجه نشود.

جمع آوری محصول:

پس از پایان مراحل تولید، کاغذ به شکل رول شده جمع آوری می شود. این مرحله به کمک قرقره های طبلی انجام می شود. این قرقره ها بزرگ هستند و به وسیله موتورهای قوی کار می کنند. به این ترتیب کاغذ به دور این قرقره ها پیچیده شده و به انبار انتقال داده می شود.

ارائه طرح توجیهی تولید کاغذ فلوتینگ ـ شرکت بهین صنعت یاب

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید کاغذ فلوتینگ اعلام می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس