طرح توجیهی تولید کامپوزیتهای پلی آمید

کامپوزیتها موادی هستند که از ترکیب دو ماده با خواص متفاوت برای رسیدن به خواص برتر و بهتر ساخته میشوند. طبق آمار موجود، ۳۰ درصد کامپوزیت تولیدی در جهان در صنعت حمل و نقل،۱۷درصد در صنایع الکترونیکی، ۱۰ درصد در صنایع خانگی و یک درصد در صنایع هواپیماسازی مورد استفاده قرار میگیرد. نخستین کامپوزیت ها در دهه ۴۰ در آمریکا و شوروی سابق بوده که در ساخت شاتل فضایی ، هواپیماهای کوچک، تانک ها، کلاه های ضد گلوله، در صنعت دریایی و صنعت خودرو کاربرد داشته است. میتوان به این نوع مصالح نام چند سازه ای را نیز اطلاق نمود.

خلاصه ای کوتاه از طرح توجیهی کامپوزیت پلی آمید در ادامه ارائه می گردد، با بهین صنعت یاب همراه باشید؛

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

انواع چندسازه ها را میتوان به گروه های زیر طبقه بندی نمود:
۱-کامپوزیت های پایه پلیمری: این مواد اهمیت صنعتی فراوانی دارد و هنوز هـم تحقیقـات در ایـن زمینـه ادامه دارد. مواد مصنوعی تقویت شده با الیاف شیشه (فایبرگلاس ها ) یکی از این مواد می باشـد کـه تـاکنون کاربرد صنعتی وسیعی پیدا کرده اند.
۲-  کامپوزیتهای پایه فلزی
۳- کامپوزیتهای پایه سرامیکی

کامپوزیتهای پایه پلیمری بیش از ۹۰ درصد کاربرد کامپوزیتها را به خـود اختـصاص داده انـد و از بقیه مهم تر هستند. صنعت ساختمان پر مصرف ترین صنعت برای مواد کامپوزیت است. استخرهای شنا، وان حمام، سینک ظرفشویی و دست شویی، کف پوش، نماپوش، سقف پوش، برجهـای خنـک کننـده و … همگـی کامپوزیتهای پایه پلیمری هستند. سبکی، سهو لت شکل دهی، مقاو مت در برابر خوردگی و قابلیت آب بندی از ویژگی های کامپوزیت هایی است که در صنعت ساختمان به کار می رود. تقویـت بـتن هـا را از کاربردهـای بسیار مهم کامپوزیتها می توان عنوان کرد. چسباندن الیاف کربن بر سطح بـتن مـی توانـد اسـتحکام بـتن ساختمانها را تا پنج برابر افزایش دهد.

کامپوزیتهای پلی آمید چیست؟

کامپوزیت انواع مواد ترکیبی است که برای رسیدن به کیفیت بهتر و بیشتر با هم ترکیب می شوند و از ترکیب آن ها خواص جدیدی در مواد ایجاد می شود. اولین کامپوزیت ها در دهه ۴۰ در آمریکا و شوروی سابق تولید شدند. از آن زمان تاکنون تولید انواع کامپوزیت هر روز بیشتر شد.

در زمینه تولید کامپوزیت های پلی آمید آزمایش های مکانیکی بسیاری انجام می شود. در این آزمون ها، استحکام و ضربه و کشش کامپوزیت ها بررسی می شوند. این سه شاخص اساسی در طرح توجیهی تولید این محصولات وجود دارند؛ ازدیاد طول شکست پلی آمید نیز در این زمینه بررسی می شود.

طرح توجیهی تولید کامپوزیتهای پلی آمید

برای ساخت انواع مواد کامپوزیتی اولین پلیمر مورد استفاده ترموست است که بهترین انتخاب در این فرایند تولیدی محسوب می شود. ویسکوزیته این پلیمر بسیار کم است به همین خاطر به راحتی و با فشار کم با مواد ترکیب می شوند.

قالب گیری این مواد نیز به صورت غیر هم دما انجام می شود. این مواد به سادگی بازیافت می شوند و مجددا به چرخه تولید باز می گردند. از این رو استفاده از آن ها برای سازندگان صرفه اقتصادی دارد. مقاومت بسیار بالای این محصولات نیز از دیگر مزایای آن ها است که مورد توجه قرار دارد. کامپوزیت های ترموست نیاز به فشار کمتری دارند، اما در عوض شکنندگی آن ها کمی بیشتر است و این مسئله یکی از معایب استفاده از این مواد به شمار می رود.

کاربردهای کامپوزیت های پلی آمید

مصارف کامپوزیت بسیار گسترده است و در همه عرصه های تولیدی از این مواد استفاده هایی می شود. برخی از مهمترین مصارف این مواد در صنعت خودروسازی و تولید اتومبیل است. صنعت هوافضا نیز یکی از مهمترین عرصه های استفاده از کامپوزیت های پلی آمید به شمار می رود که نیاز به تولید انواع کامپوزیت را بیشتر کرده است. صنایع ساختمانی نیز در این زمینه وجود دارند که نیاز به تولید انواع کامپوزیت را افزایش می دهند. از مصرف کنندگان عمده محصولات کامپوزیتی، پیمانکاران ساختمانی هستند.

استفاده از کامپوزیت های پلی آمید، حتی در صنایع الکترونیک نیز انجام می شود. در این بخش های صنعتی محصولاتی را با این مواد تولید می کنند که کارایی بسیار زیادی دارند. جایگاه صنعت حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی را نیز در زمینه استفاده از کامپوزیت پلی آمید نمی توان نادیده گرفت.

اهمیت استراتژیک کامپوزیت های پلی آمید

تولید کامپوزیت در کشورهای پیشرفته ای مانند هلند، آلمان، انگلستان، چین و… انجام می شود. این محصولات در طرح تولیدی این محصولات، با استانداردهای ملی کشورهای پیشرفته جهانی، تولید می شوند. استانداردهای ملی ۶۸۸۴، ۸۱۸۱، ۸۱۸۰ و… به این محصولات اختصاص داده شده اند که نشان از کیفیت بالای آن ها دارد.

از آن جا که واردات این محصولات از کشورهای دیگر هزینه بر است و نیاز به صرف ارز بالایی دارد، تولید آن ها در کشور می تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. یکی از موضوعات مهم صنعتی بازیافت و استفاده مجدد از کامپوزیت ها است. در صورتی که این مواد را آسیاب کنید، به عنوان فیلر قابل استفاده هستند.

با استفاده از این محصولات در صنعت، مشکلات زیست محیطی به حداقل می رسند. ماتریس های مورد استفاده در این محصولات اغلب غیر اشباع هستند. کامپوزیت های ترموپلاستیک، دسته بندی های به خصوصی نیز دارند. برخی از آن ها با دمای بالا تولید می شوند و آن ها را به نام کامپوزیت ترموپلاستیک با دمای بالا می شناسند و برخی از آن ها را نیز به نام کامپوزیت های مهندسی ارائه می دهند. این تقسیم بندی بر اساس دمایی است که شیشه در آن انتقال می یابد. ساختار این محصولات نیمه کریستالی است و به آن آمورف نیز گفته می شود. این محصولات مصرفی پس از مدت ها تحقیق و بررسی به مرحله تولید رسیده اند و به همین خاطر تولید آن ها در نهایت امنیت انجام می شود.

کد آیسیک مرتبط با کامپوزیتهای پلی آمید

متداولترین طبقه بندی و دسته بنـدی در فعالیـت هـای اقتـصادی همـان تقـسیم بنـدی آیـسیک اسـت . تقسیم بندی آیسیک طبق تعریف عبارت است از : طبقه بندی و دسته بندی استاندارد بین المللی فعالیـت هـای اقتصادی. در این دسته بندی با توجه به نوع صنعت و محصول تولید شـده بـه هریـک کـدهایی دو، چهـار، هشت و ده رقمی اختصاص داده می شود. کدهای آیسیک مرتبط با این محصول در جدول زیر ارائه شده است.

شرح کالا کد آیسیک
پلی آمید گرید شیمیایی ۲۴۱۳۴۱۲۳۶۷

 

کد تعرفه مرتبط با کامپوزیتهای پلی آمید

کد تعرفه گمرکی، یک کد  برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

 

شرح تعرفه کد تعرفه
رزین پلی آمید (رندر) ۳۹۰۸۹۰۱۰

وضعیت واردات و صادرات کامپوزیتهای پلی آمید

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات کامپوزیتهای پلی آمید به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات کامپوزیتهای پلی آمید تفکیک سال


جدول وضعیت واردات و صادرات کامپوزیتهای پلی آمید به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید کامپوزیتهای پلی آمید اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی یونولیت

طرح توجیهی اسید بنزوئیک

طرح توجیهی دی کلرو بنزن

طرح توچیهی اسید سولفوریک

طرح توجیهی پلی پروپیلن 

طرح توجیهی سیلیکات سدیم 

طرح توجیهی اتیل استات

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس