طرح توجیهی خدماتی (Feasibility Study for Services)

 بعد از بررسی طرح توجیهی گرشگری و کشاورزی در مقالات قبلی، در این نوشتار قصد داریم به نوعی دیگر از طرح‌های توجیهی بپردازیم به نام طرح توجیهی خدماتی ، که نحوه تدوین مطالعات آن با دیگر بخش ها متفاوت است؛ برای آگاهی بیشتر با بهین صنعت یاب همراه باشید…

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

چگونه باید یک طرح توجیهی خدماتی تدوین کنیم پس در این مقاله همراه ما باشید بخش خدمات، پیشران رشد و تحول اقتصادی در ایران است، سهم بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی کشور اگرچه در طول سال‌های گذشته، روندی پاندولی داشته است اما گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد که ارزش افزوده این بخش در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۳۱ هزار میلیارد تومان بوده که با قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، نسبت به سال ۱۳۹۴ از رشد ۳٫۶ درصدی برخوردار بوده است. بخش خدمات در طول سال‌های اخیر سهم بسزایی در افزایش میزان اشتغال در کشور داشته است به طوری که سهم این بخش در اشتغال کشور طی سال ۱۳۹۵ در حدود ۴۷٫۴ درصد بوده که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۵۰٫۱ درصد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ در مجموع ۴۶۲ هزار نفر از ۶۱۵ هزار نفر افزوده شده به اشتغال کشور از محل بخش خدمات بوده است.

یک مطالعه امکان سنجی (طرح توجیهی فنی- اقتصادی) بهترین راه برای تعیین اندازه‌گیری ریسک یک پروژه است

بسیاری از سرمایه‌گذارانی که با شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب تماس می‌گیرند، جویای این مطلب هستند که سرمایه خود را در کدام حوزه سرمایه‌گذاری کنند که از طرفی هم سود سرشاری عایدشان گردد و هم بتوانند برای رشد اقتصادی کشور مفید واقع شوند. سوای این مطلب که جهت اطمینان از میزان موفقیت ایده و ورود به یک پروژه و احداث آن باید مطالعات جامع امکان سنجی طرح توجیهی تهیه شود، می‌توان گفت فعالیت در طرح‌های خدماتی و ارائه یک خدمت خاص به دلیل دارا بودن ویژگی‌هایی مانند: دارا بودن نرخ سود بالاتر، بهره‌وری بیشتر، دسترسی به نیروی کار ارزان، اشتغالزایی بالای طرح، تعداد سال  های بهره‌برداری بیشتر از پروژه و موارد از این دست، همواره یکی از بخش‌های جذابی است که به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود. ناگفته نماند که اغلب طرح‌های توجیهی خدماتی از مدت ساخت بالایی برخوردار هستند.

یک مطالعه امکان سنجی (طرح توجیهی فنی- اقتصادی) بهترین راه برای تعیین اندازه‌گیری ریسک یک پروژه است؛ ایجاد یک مطالعه جامع و مستند نیاز به مجموعه‌ای از مهارت‌ها، نظیر دانش اقتصاد مهندسی، بازارسنجی، اندازه گیری کشش بازار، و همچنین دانش خاصی از وضعیت صنعت است. در طرح توجیهی خدماتی همانند طرح‌های توجیهی در بخش های مختف عوامل درونی و برونی کسب و کار که بر سود آوری طرح توجیهی تاثیر می‌گذارند، بررسی می‌شوند.

از آنجایی که میزان درآمد پروژه در یک طرح توجیهی خدماتی ناشی از ارائه یک خدمت خاص است نه فروش یک محصول، روش تهیه مطالعات طرح توجیهی در بخش خدمات با دیگر بخش‌ها کمی متفاوت است.

 

طرح توجیهی خدماتی به تحلیل و بررسی خدمتی که قرار است توسط سرمایه‌گذار ارائه شود می‌پردازد. خدمتی که ممکن است طیف وسیعی از خدمات را شامل شود؛ خدمات صنعتی، خدمات آموزشی، خدمات گردشگری ( طرح توجیهی گردشگری )، رفاهی و سایر خدمات مشابه. جهت درک بهتر این موضوع در ادامه چند نمونه از طرح های توجیهی خدماتی که توسط کارشناسان این شرکت با موفقیت به پایان رسیده، آورده شده است.

یکی از مهمترین معیار های ارزیابی بازار در مطالعات امکان سنجی خدماتی، مکانیست که قرار است خدمت مورد نظر  ارائه گردد.

انواع مختلف طرح ها  توجیهی خدماتی

:: طرح توجیهی احداث سردخانه

:: طرح توجیهی خرید ماشین آلات ساختمانی

:: طرح توجیه فنی، مالی و اقتصادی احداث واحد خدمات صنعتی واترجت

:: طرح توجیه فنی، مالی و اقتصادی احداث هتل؛ هتل آپارتمان و مجتمع خدماتی- رفاهی

:: طرح توجیه فنی، مالی و اقتصادی خرید و بهره برداری از شناور مسافربری تفریحی

:: طرح توجیه فنی، مالی و اقتصادی احداث مجتمع گردشگری و شهربازی

 

پیکره و اجزای تشکیل دهنده یک طرح توجیهی خدماتی، شامل ارزیابی وضعیت بازار، بررسی مشخصات فنی طرح و برآورد مالی و اقتصادی پروژه و یا ایده سرمایه‌گذاری می‌باشد. هر یک از موارد اشاره شده باید به صورت مجزا و زیر نظر متخصصین امر که ذینفع پروژه نیستند انجام شود تا در انتهای این مطالعات به این نتیجه برسیم که آیا این فعالیت اقتصادی توجیه پذیر است یا خیر! در ادامه ویژگی های هر یک از بخش های تشکیل دهنده طرح توجیهی خدماتی به اختصار توضیح داده خواهد شد.

مشاور سرمایه گذاری

معرفی محصول در طرح توجیهی خدماتی

شرح محصول در طرح توجیهی خدماتی، در واقع چگونگی فرآیند ارائه خدمت می باشد. بنا به ماهیت اینگونه طرح ها میزان کیفیت و درجه بندی خدمت ارائه شونده در خروجی کار تاثیر مستقیم دارد وکاربرد محصول در همان ابتدا با شروع فعالیت اقتصادی همراه است. 

بررسی بازار طرح توجیهی خدماتی

بررسی بازار طرح توجیهی خدماتی نگاه ویژه ای به مساله مکان اجرای پروژه دارد. یکی از مهمترین معیار های ارزیابی بازار در مطالعات امکان سنجی خدماتی، مکانیست که قرار است خدمت مورد نظر  ارائه گردد. زیرا در اینگونه طرح ها بازار در مقیاس مکانی بررسی می شود، ابتدا در محدوده جغرافیایی ارائه خدمت، دوم در سطح کلان که می تواند کشوری و بعد جهانی باشد. که باز هم بسته به نوع خدمت متفاوت است.

به طور مثال بررسی بازار هتل با رستوران یا باشگاه ورزشی متفاوت است. در بررسی بازار هتل، افراد ساکن منطقه، جامعه آماری استفاده کنندگان از خدمات هتل نیستند اما در طرح رستوران یا باشگاه ورزشی افراد ساکن منطقه نیز، جامعه آماری مطالعات را تشکیل می دهند و تحلیل رفتار مصرف کننده این طرح ها با یکدیگر متفاوت است. بازار هدف در طرح توجیهی خدماتی فاکتور مهمی در ارزیابی محسوب می شود چرا که شاید تنها طیف خاصی از مصرف کننده را شامل شود.

تحلیل بازار طرح های توجیهی خدماتی دارای پیچیدگی خاص خود می باشند و متناسب با نوع پروژه بسیار متفاوت است.

بررسی فنی طرح توجیهی خدماتی

قسمت فنی طرح توجیهی خدماتی نیز همانند قسمت های دیگر بسیار وابسته به چگونگی ارائه خدمت است.

طرح های خدماتی مانند طرح های صنعتی و معدنی بخش فنی شامل خط تولید، و فرآیند تولید نمی باشد و در واقع بخش فنی مربوط به تسلط مجریان طرح به خدمت ارائه شونده و یا تخصص در آن حرفه می باشد. همچنین بحث های کنترل کیفیت محصول در مطالعات امکان سنجی طرح توجیهی خدماتی معیار کیفی هستند و به طور دقیق نمی توان با شاخص های عددی به نتیجه رسید و با توجه به نوع کیفیت ارائه خدمات و امکانات مجموعه درجه بندی می شوند.  ظرفیت سنجی نیز در طرح توجیهی خدماتی به گونه ای متفاوت است و با توجه به نوع خدمت محاسبه می گردد.

بررسی مالی طرح توجیهی خدماتی

میزان سرمایه گذاری در بخش خدمات بسیار متفاوت از یکدیگر است و برعکس بخش صنایع و معادن که حداقل های برای میزان سرمایه گذاری وجود دارد، در بخش خدمات اینگونه نیست.

به طور مثال سرمایه گذاری در یک مجموعه اقامتی می تواند بسیار کوچک و محدود باشد که فقط شامل چند اتاق یا بوم کلبه باشد و یا می تواند یک هتل ۵ ستاره تاپ باشد. و یا تاسیس یک رستوران بسیار مدرن و شیک باشد یا یک کترینگ خانگی.

با بررسی مالی دقیق و حساب شده به راحتی می توان میزان سود آوری، هزینه ها، میزان سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز برای راه اندازی یک مجموعه خدماتی را بر آورد نمود. اما نکته ای که در اینگونه طرح ها مورد توجه است، به طور معمول طرح های خدماتی درصد ریسک کمتری نسبت به طرح های صنعتی و یا معدنی دارند. شاخص های تاثیر گذار در میزان موفقیت در طرح های خدماتی بخش اعظم آن مربوط به مجری طرح می باشد

چگونه برای کسب و کار خود، طرح توجیهی خدماتی تهیه نمائیم؟

تدوین و یا نگارش طرح توجیهی توسط مشاوران مالی سرمایه گذاری تهیه می شود. متقاضیان عزیز می توانند با مراجعه به اینگونه شرکت ها جهت تهیه طرح توجیهی اقدام نماید.

برای اطلاع از لیست مشاوران مورد تائید سیستم بانکی با مراجعه به سایت کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی می توانید لیست اعضا را مشاهده نمائید.

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، در کنار دیگر گرایش ها، گرایش تخصصی خدمات  را نیز دارا می باشد. این شرکت با تدوین ده ها طرح توجیهی خدماتی به صورت تخصصی، تجربه های ارزنده ای را کسب نموده است. در این راستا جهت راهنمایی به متقاضیان این حوزه  و تدوین طرح های توجیهی خدماتی آمادگی خود را اعلام می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس