طرح توجیهی دامداری

اجرای طرح توجیهی دامداری می تواند برای اشتغالزایی و رفع نیازهای پروتئینی مناسب باشد. قرار است در این مقاله درباره طرح توجیهی دامداری موارد کاربردی و مهمی را خدمت شما کاربران محترم ارائه نماییم. پس تا انتهای این مقاله همراه کارشناسان بهین صنعت یاب باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

امروزه دلیل مهمی که فراهم نمودن شرایط پرورش دامداری و استقبال از این فعالیت را افزایش داده است، می تواند رفع نیاز جمعیت به مواد پروتئینی و لبنی و ایجاد اشتغال زایی برای افراد جویای کار باشد. در کشور ما به دلیل وضعیت جغرافیایی و البته شرایط اکولوژیکی موجود موجب گشته، فعالیت های دامداری از دیرباز در بین ایرانیان مورد استقبال قرار گرفته شود. اما این روزها به دلیل عدم وجود مراتع مناسب به خاطر انجام چرای بی رویه دام ها که خشکسالی ها را به دنبال داشته است، مشکلات فراوانی در فرآیند دامداری ها ایجاد نموده است. به همین دلیل انتظار می رود سیاست های جدیدی از طرف دولت اتخاذ شود تا بتواند سهولت و پیشرفت در تولید محصولات دامداری را به دنبال داشته باشد.

از راهکارهایی که می ‌تواند در فعالیت های دامداری شرایط را به سمت بهبود تغییر دهد، استفاده از شیوه‌های نوین و مدرن در حوزه دامداری است. این شیوه ها امروزه در کشور های دیگر استفاده می شود. استفاده از این روش ها افزایش تولید گوشت قرمز، تولد بزغاله و بره و سایر فرآورده‌های دامداری را به دنبال خواهد داشت. از طرفی نیز می توانند موجبات مراقبت از مراتع را نیز ایجاد نماید.

اهمیت دامداری در ایران

با افزایش ظرفیت تولید می ‌توان موجبات عدم وابستگی کشور را به واردات گوشت فراهم نمود. از طرفی می ‌توان از خروج ارز نیز جلوگیری کرد. همچنین شرایط رفع نیازهای پروتئینی و دستیابی هر چه بیشتر به گوشت قرمز را برای جامعه به دنبال خواهد داشت. دیگر مزایایی که برای اجرای طرح توجیهی دامداری می توان نام برد، افزایش بازدهی تولید دام از جمله بزغاله و بره می باشد و به دنبال آن افزایش تولید محصولات جانبی مانند پشم، فرآورده های لبنی، پوست و غیره را نیز می توان اشاره نمود.

طرح توجیهی دامداری

روش های مورد استفاده قرار گرفته شده در طرح توجیهی دامداری

به طور کلی دو روش برای انجام فرایندهای دامداری می تواند برای کارآفرینان مورد استفاده قرار گرفته شود.

روش اول پرورش به شیوه پرواربندی و روش دوم پرورش به شیوه داشتی. در این دو روش اهدافی دنبال می شود که در ادامه به ذکر آن می پردازیم

روش اول پرورش به شیوه پرواربندی

در این روش همان طور که از نام این روش مشخص است، پرورش دام به جهت دستیابی به بیشترین تولیدی گوشت می باشد. بر این اساس در این روش که به صورت دوره ای تنظیم شده است، با رعایت اصول بهداشتی و پرورشی می توان، در کوتاه ترین زمان موجبات فربه شدن دام را ایجاد نمود. روش پرورش به شیوه پرواربندی از بهترین متدها در زمینه افزایش راندمان تولید مواد غذایی می باشد. به همین خاطر اجرای این روش توجه ویژه از طرف دولت را باید به دنبال داشته باشد. در روش پرورش دام به سبک پرواربندی توجه به سن دام، توجه به وزن دام و توجه به نژاد دام از مولفه های مهم در این روش می باشد.

توجه به این فاکتورها می‌تواند دستیابی به حداکثر تولید گوشت را به دنبال داشته باشد

فاکتور اول سن دام:

در روش پرواربندی بهترین کار استفاده از بزغاله و بره نر می باشد. زمانی که بزغاله ها و بره ها از شیر گرفته شوند، (می تواند در سن سه ماهگی این اتفاق رخ دهد) شرایط روش پرواربندی را می توان برای آنها آغاز نمود.

فاکتور دوم وزن دام:

بیشترین رشد دام تا قبل از رسیدن به سن بلوغ به جهت ذخیره عضله و گوشت می باشد. این اتفاق در وزن هایی بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم رخ خواهد داد در این وضعیت می ‌توان از شیوه پرواربندی بهره گرفت. اما پس از رسیدن به سن بلوغ آرام آرام شرایط به سمت ذخیره چربی پیش خواهد رفت. استفاده از این فرایند به هیچ وجه شرایط مناسبی نخواهد داشت و در این وضعیت نمی ‌توان از شیوه پرواربندی بهره گرفت.

طرح توجیهی دامداری

روش دوم پرورش به شیوه داشتی

این روش نسبت به روش پرواربندی از عقبه بسیار طولانی برخوردار می باشد. همان طور که این روش در قدیم از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است، امروزه نیز استفاده از این روش در بین دامداران محبوب است. این روش تنها به پرورش دام معطوف نمی شود، بلکه می توان اهداف زیادی را در این روش شناسایی نمود. طرح توجیهی دامداری به سبک روش داشتی، شرایط تولید بره را شامل می شود اما می ‌توان به موازات این هدف، تولید گوشت قرمز، تولید پشم، تولید فرآورده های لبنی، تولید پوست و غیره را نیز به واسطه اعمال از این روش به دست آورد.

کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی دامداری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (ISIC) و به معنی سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع می باشد.

به جهت تعیین هویت کالا مدارک و اموال قطعات مرسوم است که آنها را کدگذاری می نمایند که بتوان مهارتهای دقیق تر و ساده تر آنها را شناسایی نمود بدین وسیله این قطعات در سطوح گسترده ‌تر شرکتها و زنجیره های تامین استفاده می شود

شرح کالا کد آیسیک
گوسفند گوشتی ۰۱۲۱۵۱۲۳۰۷
پشم خام گوسفند و بز ۱۵۱۱۵۱۲۴۳۸
شیر خام گوسفند ۰۱۲۱۵۱۲۳۳۰
کود خام گوسفندی ۰۱۲۱۵۱۲۳۲۶

کد تعرفه مرتبط با طرح توجیهی دامداری

کد تعرفه  TARIFF، معیاری عددی و یا رقمی است که به جهت شناسایی جایگاه کالا و در شرایط ترخیص کالا مورد استفاده قرار گرفته می شود، بر همین اساس در تعرفه گمرکی، برای محاسبه میزان حقوق کالا و ورودی های پرداخت شده به جهت ورود کالا، از این کد استفاده می شود. به طور معمول تعرفه های گمرکی، در شرایط زمان مشخصی که برای آن تعیین می شود، و بر اساس روش های خاص و سیستمی، اعم از آمار بیمه، حمل و نقل و اداره گمرک و غیره طراحی و استفاده می شود.

شرح تعرفه کد تعرفه
گوسفند گوشتی ۰۱۰۴۱۰۰۰
پشم خام گوسفند و بز ۴۱۰۲۱۰۰۰ و ۵۱۰۱۱۹۰۰
شیر خام گوسفند ۰۴۰۱۰۰۰۰
کود خام گوسفندی ۳۱۰۱۰۰۰۰

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح توجیهی دامداری و دیگر طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی دامداری اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط  :

طرح توجیهی دامپروری

پرورش شتر مرغ

طرح توجیهی پودر تخم مرغ

طرح توجیهی پرورش بوقلمون 

طرح توجیهی ماهی خاویاری 

طرح توجیهی گاوداری ۵۰۰ راسی 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس