طرح توجیهی درمانگاه

سلامت مقوله ای است که ارتباط نزدیکی با پیشرفت و توسعه همه جانبه و از جمله توسعه منطقه ای دارد. افراد جامعه سالم از یک سو با نشاط تر و شاداب تر و با انگیزه بیشتری فعالیت می کنند و از سوی دیگر ارتقای سطح سلامت باعث کاهش هزینه های مستقیم و  غیرمستقیم اقتصاد ملی می شود. واضح ترین مزایای سطح بالاتر سلامت، روز های کمتری است که صرف رسیدگی به بیماری می شود و از این طریق باعث افزایش بهره وری و فرصت های بیشتر برای یافتن شغل های بهتر و زندگی کاری طولانی تر می شود. همچنین سلامتی تأثیر مستقیمی بر تولید و مشارکت، پس انداز و سرمایه گذاری، بهره وری نیروی انسانی و سایر عوامل جمعیت شناختی و کیفیت نیروی انسانی دارد. به همین دلیل است که کلیه جوامع توجه ویژه ای به افزایش کیفی و کمی شاخص های سلامت داشته اند. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده است، احداث درمانگاه های تخصصی شبانه روزی و غیر شبانه روزی می باشد. جهت احداث درمانگاه ها، شناخت دقیق و جامعی از اصول و ضوابط احداث، نیاز است که آگاهی از این اصول، در قالب یک طرح توجیهی درمانگاه، قابل تامین است. گزارش رو به رو خلاصه ای از طرح توجیهی درمانگاه شبانه روزی با ظرفیت ۱۵۰ هزار بیمار در سال، می باشد.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

خلاصه ای از مطالعات بازار در طرح توجیهی درمانگاه

معرفی طرح

درمانگاه، موسسه ای است که به طور شبانه روزی، بیماران سرپایی را برای درمان پذیرفته و  موارد اورژانسی نیازمند کمک های ویژه  را حداکثر به مدت ٢۴ ساعت تحت نظر قرار می دهد. و درصورت عدم بهبودی بیمار  و داشتن مشکلات خاص و نیازمندی به خدمات بیشتر، می بایست در طول این مدت، هماهنگی لازم جهت اخذ پذیرش و اعزام به بیمارستان فراهم گردد. درمانگاه ها بر حسب نوع فعالیت، به درمانگاه های عمومی و تخصصی تقسیم می شوند.

درمانگاه تخصصی، موسسه ای است که برای ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در یکی از رشته های تخصصی پزشکی (نظیر درمانگاه تخصصی قلب و عروق و …) و یا تشخیص و درمان یک یا چند بیمار مشخص (نظیر درمانگاه تخصص بیماران  دیابتی و …) بنا شده است و متخصصین حوزه های مختلف در آن همکاری می کنند. فضا های مربوط به هر درمانگاه تخصصی، بر اساس آئین نامه تاسیس هر درمانگاه و همچنین انواع تخصص درمانگاه ها تعریف می شوند. افزایش بخش های پارا کلینیکی نظیر داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیوتراپی و …، در چارچوب سطح بندی خدمات و مقررات هر یک از آیین نامه های مربوطه و پس از تصویب  در کمیسیون قانونی مربوطه ممکن خواهد بود.

طرح توجیهی احداث درمانگاه

هدف از اجرای طرح

در مقابل نظریه ای که معتقد است بودجه بهداشتی هرساله دولت یک نوع هزینه محسوب می شود، بسیاری از اقتصاد دانان این نوع هزینه ها را نوعی سرمایه گذاری می دانند که در نهایت باعث رشد و توسعه می گردد. به اعتقاد این گروه در صورتی که مخارج بهداشتی سلامت افراد جامعه و در نتیجه امید به زندگی را ارتقا بخشد، میتواند از طریق بهره وری منجر به افزایش تولید شود. اجرای چنین طرح هایی، علاوه بر این که کمک شایان ذکری به بهبود سطح بهداشت همگانی می کند، زمینه مناسبی برای اشتغال به کار دانش آموختگان علوم پزشکی از قبیل پزشکان متخصص و عمومی، رادیولوژیست، متخصص علوم آزمایشگاهی، پرستار، بهیار و غیره را نیز فراهم می آورد. از طرفی، با توجه به اینکه درصد بالایی از فارغ التحصیلان این رشته ها، مخصوصا پزشکی و پرستاری را بانوان تشکیل می دهند، طرح احداث درمانگاه می تواند به وسیله بانوان متخصص نیز به مرحله اجرا درآید.

خلاصه ای از مطالعات فنی در طرح توجیهی درمانگاه

  • در احداث درمانگاه ها، رعایت و توجه به برخی نکات فنی ضروری است که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت. 
  • ساختمان درمانگاه و تعداد اتاق ها و کلیه شرایط لازم برای تهویه، نور و سیستم های حرارتی و برودتی، باید مطابق با اصول بهداشتی و فنی بوده و به تصویب وزارت یا دانشگاه و دانشکده مربوطه برسد.
  • در درمانگاه های عمومی، رعایت حداقل مساحت لازم، ٣٠٠ متر مربع بدون در نظر گرفتن فضای لازم جهت بخش های پاراکلینیکی، ضروری است.
  • در درمانگاه های عمومی می بایست حداقل تعداد ۶  اتاق و یک سالن انتظار رعایت گردد.
  • در صورتیکه درمانگاه در طبقات همکف، اول و یا زیر زمین ساختمان نباشد، تعبیه آسانسور جهت انتقال بیماران ضروری است.
  • حداقل عرض پله های اصلی درمانگاه، باید ۱۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.
  • رعایت کلیه موازن فنی و بهداشتی الزامی است.
  • هر درمانگاه باید دارای درب ورودی اصلی مستقل از سایر طبقات یا واحد های دیگر باشد. در صورت داشتن درب مشترک، رضایت کتبی کلیه مالکین واحد های مجتمع غیر پزشکی در این خصوص و رعایت موازین بهداشت عمومی و محیط با تایید دانشگاه / دانشکده مربوطه الزامی است.
  • حداقل تخت های لازم جهت تزریقات پانسمان و سرم درمانی و تحت نظر ۶ عدد، با تفکیک فضای لازم برای خانم ها و آقایان در نظر گرفته شود.
  • پیش بینی لازم برای کلیه اقدامات امنیتی از جمله اطفای حریق، صورت گرفته باشد.

طرح توجیهی درمانگاه

شاخص های مالی و اقتصادی در طرح توجیهی درمانگاه

نرخ بازده داخلی: ۳۱% 

دوره بازگشت سرمایه: ۳۹ ماه

 

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، آماده ارائه مشاوره تخصصی در زمینه احداث درمانگاه ها و همچنین طرح توجیهی درمانگاه تخصصی و عمومی، می باشد.

مقالات مرتبط :

طرح توجیهی دهکده سلامت 

طرح توجیهی گردشگری 

طرح توجیهی گردشگری سلامت

طرح توجیهی سفره خانه سنتی 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس