طرح توجیهی دهکده سلامت

مقوله سلامت، امروزه از بزرگترین دغدغه های بشر شده است. بی شک سلامت، نه تنها از جنبه ی بدنی و جسمانی، بلکه از منظر روحی و روانی نیز، از حیاتی ترین الزامات زندگی همه افراد می باشد. از طرفی، با توجه به شیوع روز افزون بیماری ها و آلام روحی و روانی ناشی از افزایش تنش های زندگی های شهری و ماشینی، که شایع ترین این مشکلات، افسردگی و احساس کسالت است، اهمیت گردشگری سلامت، با هدف درمان آلام و امراض روحی و روانی به همراه مشکلات رایج جسمانی، به شدت ملموس است. یکی از رویکردهای جذاب گردشگری سلامت که به تازگی به آن پرداخته شده است، احداث دهکده های سلامت است. گردشگری سلامت، گزینه ای برای کسانی است که با توجه بیشتر به سلامتی و رفاه خود، قصد دوری از زندگی پراسترس روزمره خود را دارند. این افراد معمولاً برای ارتقای سلامتی یا درمان بیماری خود اقدام به مسافرت می کنند. در گزارش رو به رو قصد داریم به بررسی خلاصه ای از طرح توجیهی دهکده سلامت، بپردازیم. با ما همراه باشید.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

خلاصه ای از مطالعات بازار در طرح توجیهی دهکده سلامت

در کشور های پیشرفته سعی بر آن است که نقش شهر تنها در مداوای بیماران خلاصه نگردد؛ بلکه با حفظ منابع طبیعی (جنگل و پارک) و ایجاد مناظر زیبای مصنوعی و زمین های ورزشی، علاوه بر بیماران، گروه های سالم جمعیت را نیز در این شهرها به اقامت و استراحت وا دارند. در دهه های اخیر، مجموعه هایی به نام دهکده سلامت یا شهر سلامت مطرح شده اند که یک بستر بهره برداری چند منظوره را فراهم می کنند که به وسیله متصدیان خدمات سلامت اداره می شوند. این مجموعه ها در اندازه های متفاوت، بسته به حجم سرمایه گذاری و اهداف استراتژیک سرمایه گذار ساخته می شود. در واقع یک شهر یا دهکده سلامت کامل می تواند به تمام موضوعات سلامت بپردازد و تمامی نیازهای مربوط به سلامت یک جامعه را تامین کند. محل احداث این مجموعه ها می تواند در داخل یا خارج شهر ها و یا به عبارت دیگر در مناطق شهری یا روستایی باشد. بسته به اهداف اصلی بهره برداری سرمایه گذار و فضای بازار مثلاً اندازه جمعیت، نیاز های جامعه، محدود بودن منابع و پزشک ها و دیکر کارکنان، رقابت و غیره، ممکن است که مناطق شهری یا روستایی اولویت بیشتری داشته باشند.

طرح توجیهی دهکده سلامت

در طرح توجیهی دهکده سلامت، به صورت جامع و کامل به شرح هدف از اجرای طرح و تحلیل ضرورت اجرای طرح احداث دهکده سلامت، پرداخته خواهد شد که در ادامه به اختصار امکانات ارائه شده در دهکده سلامت، شرح داده خواهد شد.

تحلیل ضرورت اجرای پروژه در طرح توجیهی دهکده سلامت

دهکده های سلامت، محیطی را برای جامعه فراهم می کنند که سیستم خدمات درمانی با خدمات تندرستی و تناسب اندام، فروشگاه ها و کسب و کارهای کوچک، مراکز تحقیق و توسعه، خدمات آموزشی و تفریحی و سرگرمی و  امکانات مسکونی و اقامتی متنوع، با هدف رضایت مراجعه کنندگان و سود اقتصادی بیشتر پیوند می خورند. با توجه به مشکلات متعدد موجود در کشور از جمله افزایش جمعیت سالمندان و نیاز های آن ها و آسیب های زندگی در کلان شهرها و الگو های نادرست زندگی؛ نیاز به  مراکزی از قبیل دهکده سلامت در جهت رشد و توسعه سلامت و اصلاح روش زندگی افراد، احساس می شود؛ بنابراین وجود یک دهکده سلامت می تواند به عنوان موتور محرکه ای برای اصلاح الگوی زندگی افراد و رفع نیاز سالمندان در کشور عمل کند. دهکده سلامت، مجموعه ای چند منظوره است که موضوعات و گروه های متفاوتی از جامعه را به یکدیگر پیوند می دهد. بنابراین برای دستیابی به اصول طراحی و بهره برداری، شناخت کامل از دهکده سلامت ضروری به نظر می رسد. طرح های احداث دهکده سلامت، با هدف حفظ و ارتقای سلامت جامعه، بیشتر از یک دهه است که در حال گسترش می باشد . دهکده های سلامت، نقطه اتصالی را بین سیستم بهداشت و درمان، استانداری ها، شهرداری ها، نهاد های خدمات اجتماعی، متصدیان امور ساخت وساز و همچنین کسب و کارهای کوچک به وجود می آورند. این مجموعه ها در نهایت مکان هایی چند منظوره و پیوسته می باشند که شامل امکانات بهداشت و درمان، مراکز تحقیق و توسعه در زمینه مربوط به علوم زندگی، امکانات تحصیلی و آموزشی (کارگاه ها، مدارس و دانشگاه ها)، بخش های مسکونی و اقامتی متنوع (ویلا، هتل، آپارتمان، پانسیون) ، امکانات برگزاری کنفرانس ها و سمینار ها، نهاد های اجتماعی، فروشگاه ها و کسب و کار های کوچک مربوط به حوزه سلامت از جمله موضوعات سبز که مرتبط با بهداشت محیط هستند، امکانات سرگرمی و تفریحی، خدمات فرهنگی، خدمات تندرستی و تناسب اندام می باشند. دهکده های سلامت در مساحت و اندازه جمعیتی متفاوت، قابل ساخت و بهره برداری می باشند و معمولاً در مساحت هایی بین ۳۰تا ۶۰۰ هکتار ساخته می شوند.

نگاه قدیمی به سیستم سلامت بیشتر به بخش های درمانی و ترمیمی بوده است ولی در نگاه جدید، بخش های مکمل بیشتری که به آن ها اشاره شد، در دهکده سلامت قرار می گیرند که به نحوی طراحی شده اند تا دسترسی به دیگر بخش های دهکده،به صورت پیاده امکان پذیر باشد. تحقق چنین امری از طراحی تراکمی که در آن مجموعه ها به صورت فشرده در کنار هم قرار می گیرند، استفاده می شود. نمونه این طراحی، در شکل زیر مشهود است.

طرح توجیهی دهکده سلامت شواهد نشان می دهند که الگوی خاصی برای سازگاری دهکده های سلامت با مناطق خاصی وجود ندارد، اما نتیاج تجربی حاکی از آن است که طرح های احداث دهکده سلامت در مناطقی شتاب بیشتری گرفته است که اول از همه، پرداخت برای خدمات، بر اساس نتیجه خدمات صورت می گیرد و نه به روش سنتی پرداخت بر اساس خدمات. به علاوه این که بازار بیشتر یا مناطقی بوده است که کمترین نیاز به اخذ مجوز های خاص برای ساخت و بهره برداری را داشته اند. دهکده های سلامت می توانند سرمایه گذاری های متفاوتی از جمله خصوصی، دولتی و یا نیمه دولتی را در اجرای طرح ها کسب کنند؛ چرا که وجود این مراکز، اثر مستقیم یا غیر مستقیم قابل ملاحظه ای بر روی جامعه دارد.
دهکده های سلامت، مجموعه های پزشکی توسعه یافته چند منظوره ای هستند که با روش طراحی شهری بیرون به داخل ساخته می شوند تا از نواحی مسکونی اطراف این مراکز، محوطه های باز و پارک های اطراف و حمل ونقل عمومی و فعال استفاده کنند تا دسترسی به سرویس های خدمات اجتماعی طبیعی را بهبود ببخشند و فعالیت های فیزیکی را در جامعه افزایش دهند.

 

طرح توجیهی دهکده سلامت

مزایای اجرای طرح، در طرح توجیهی دهکده سلامت

دهکده های سلامت دارای اهداف  محوری زیر هستند تا بتوانند سلامت جامعه را ارتقا بخشند

  • فعالیت بدنی

برای این منظور داخل دهکده سلامت، مسیر های پیاده روی  و دوچرخه سواری  متصل به پارک ها و طبیعت و دیگر نواحی تفریحی و سرگرمی، وجود دارد. به علاوه، طراحی دهکده به نحوی است که امکانات و خدمات ارائه شده داخل آن در فاصله ای از هم قرار دارند که با چند دقیقه پیاده روی قابل دسترسی است و برای مردم فعالی که در آن به زندگی و کار مشغولند، پیاده روی نسبت به
ماشین شخصی ارجحیت دارد.

  • دسترسی به غذای تازه و سالم

دهکده سلامت دارای باغ ها و مزارع، فروشگاه های سبز، رستوران هایی که مواد اولیه خود را به صورت تازه از مزارع تهیه می کنند و همچنین  بازار های  ارائه دهنده محصولات تازه کشاورزی است.

  • پیوستگی درمان

دهکده سلامت، سیستم درمان گذشته را که به بحث بیماران سرپایی و نیاز به خدمات بستری می پرداخت را با تندرستی و تناسب اندام، پزشکی یکپارچه، پزشکی شخصی شده، پرستاران دارای مهارت، گزینه های متنوع اقامتی سالمندان،  از زندگی کردن مستقل تا زندگی تحت مراقبت و مراقبت از بیماران  آلزایمری پیوند می دهد. 

  • مدل های خدمات درمانی و نظارتی نو ظهور

استفاده از درمان با سیستم مجازی که با استفاده از کنترل از راه دور، فناوری تجهیزات پزشکی پوشیدنی که با هوش مصنوعی ترکیب شده اند و تحلیل داده ها ( مباحث مربو به بزرگ داده ها و آنالیز داده ها) و به سرعت در حال رشد هستند. این فناوری ها در جهات متفاوت می توانند در راستای ارتقای سلامت جامعه داخل دهکده سلامت و در کاهش هزینه های دهکده تأثیر زیادی داشته باشند 

  • روابط اجتماعی

افزایش ارتباطات اجتماعی، می تواند سلامت فیزکی و روانی افراد را بهبود بخشد. تنهایی، مخصوصاً بین افراد سالمند، می تواند منجر به عادات غذایی نامناسب، افزایش ناتوانی جسمی و بیماری های مزمن شود. بنابراین دهکده سلامت برای سالمندان، امکان حفظ و بهبود روابط فرهنگی و اجتماعی را با ارائه برنامه ها و امکانات متنوع، فراهم می کند. طراحی شهرکی برای سالمندان که می توانند با لذت و تفاهم در کنکار یکدیگر زندگی کرده و فعالیت های اجتماعی انجام بدهند و آزادانه با خانواده های خود دیدار کنند، می تواند بر ارتقای سلامت، شادی و طول عمر آن ها بیفزاید.

طرح توجیهی دهکده سلامت

  • پیشرفت در فناوری پزشکی و درمان 

دهکده سلامت با کنار هم قرار دادن ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی، مراجعه کنندگان دهکده، خلاقیت در عرصه فناوری پزشکی و تجهیزات پزشکی، می تواند مانند یک آزمایشگاه زنده و پویا عمل کند و بهترین فضا را برای همکاری در راستای ارتقای تحقیق و توسعه فناوری های جدیدی پزشکی و درمان های دارویی با قابلیت سرعت بخشیدن در عبور از مرحله آزمایشگاهی تا به مرحله محصول قابل عرضه در بازار، ایجاد کند. اصلی ترین استراتژی دهکده های سلامت در بحث بازاریابی و فروش، حرکت به سمت مشتری مداری است، به این صورت که کمترین اتلاف وقت و هزینه برای مراجعه کنندگان رقم بخورد. دهکده های سلامت سعی بر این دارند که امکانات رفاهی و کیفیت درمان را اولویت اول خود قرار دهند ولی به هر حال با قیمت رقابتی خدمات خود را به فروش برسانند.

طرح توجیهی دهکده سلامت

در معماری دهکده های سلامت از روش شهرسازی مدرن استفاده می شود که دارای ویژگی های مهم زیر است:

  • قابلیت جابه جایی در محیط دهکده با پای پیاده
  • متصل بودن بخش ها به هم با مسیرهای شاد، راحت و کوتاه
  • تنوع امکانات و چندمنظوره بودن از لحاظ موضوعی و از لحاظ بهره برداری
  • امکانات اقامتی متنوع مانند ویلا، آپارتما و هتل
  • دارای معماری و طراحی شهری
  • استفاده از ساختار های سنتی همسایه داری
  • تراکم زیاد
  • حمل ونقل سبز
  • کیفیت زندگی بالا
  • طراحی پایدار و قابلیت نگهداری و تعمیر راحت و مداوم 

نتیجه گیری و پیشنهاد

در آخر نتیجه گیری خواهد شد که با توته به اهمیت سلامت جامعه، ایجاد ساختاری که کلیه اقدامات بهداشتی درمانی مرتبط با سلامت را در قالب یک مرکز درمانی پیوسته و منسجم ارائه دهد، مفید خواهد بود. محیط هایی چون دهکده سلامت، به دلیل پتانسیل بالا در فراهم کردن سطح بالای آسایش فیزیکی و روانی مخاطبین، زمینه جذب درآمد و رونق کسب و کار محلی را داراست؛ لذا شایسته است که زمینه برای ایجاد و توسعه چنین ساختار هایی فراهم گردد.

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه مشاوره تخصصی صنعتی و گردشگری، آماده ارائه مشاوره تخصصی در زمینه احداث دهکده سلامت و متعاقبا ارائه طرح توجیهی دهکده سلامت، می باشد. با ما تماس بگیرید.

همچنین به جهت آشنایی بیشتر با موارد مهم احداث پروژه های گردشگری پیشنهاد میکنیم که مطلب زیر را بخوانید :

راهنمای جامع طرح های گردشگری

 

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس