طرح توجیهی روغن کشی

روغن های گیاهی از انواع دانه های روغنی مانند دانه سویا، کنجد، کلزا و… به دست می آید. روش های پرس سرد و پرس گرم از جمله روش های معمول در روغن گیری می باشد. در این مقاله به شرح و بررسی طرح توجیهی روغن کشی از دانه های روغنی پرداخته شده است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

به طور کلی انواع روغن های نباتی از دانه های روغنی گیاهی به دست می آید. معمولاً روغن از دانه هایی مانند کلزا، تخمه آفتاب گردان، کنجد و… به وسیله دستگاه های روغن گیری استخراج می گردد. در این بخش از مقاله طرح توجیهی روغن کشی از دانه های روغنی گیاهی شرح داده شده است.

معرفی محصول مرتبط با طرح توجیهی روغن کشی

فرایند روغن گیری

مصرف دانه‌های روغنی برای بدن بسیار مفید است و خواص زیادی به همراه دارد. یکی از راه های استفاده از دانه های روغنی، روغن گیری آن است. استفاده از روغن های مفید و سالم در کنار دیگر عناصر مورد نیاز برای بدن مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها و… در رژیم غذایی افراد لازم و ضروری است. روغن را می توان به کمک دستگاه های روغن گیری از دانه های روغنی مانند کنجد، سویا، کلزا و… به دست آورد و از خواص آن بهره مند شد.

روش های روغن گیری چیست؟

دستگاه ها و تجهیزات مختلفی در طرح ها و ابعاد مختلف برای روغن گیری وجود دارند. این دستگاه ها به دو صورت پرس گرم و سرد طراحی شده اند. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص این دو روش ارائه می گردد:

روغن کشی به روش پرس سرد

یکی از روش های جدید تولید روغن، روغن گیری به روش پرس سرد می باشد. در این روش، دانه های روغنی پس از تمیز شدن، داخل دستگاه روغن گیری ریخته شده و تحت فشار قرار می گیرند. به این ترتیب روغن از دانه ها استخراج می شود. در این روش، ارزش غذایی محصول تا حد زیادی حفظ می شود. در برخی از دستگاه های پرس سرد ممکن است دانه ها را تا دمای چهل یا پنجاه درجه سلسیوس گرم کنند. اما هر چه دمای اولیه دانه ها در مراحل روغن گیری کم تر باشد، محصول به دست آمده رنگ شفاف تر و ارزش غذایی و کیفیت بالاتری خواهد داشت.

روغن کشی به روش پرس گرم

در این روش پس از مراحل اولیه و تمیز کردن دانه ها، آن را در دمای صد درجه سلسیوس در دستگاه قرار می دهند. پس از آن دانه ها تحت فشار قرار گرفته و مراحل پرس انجام می شود. در روش پرس گرم در مقایسه با پرس سرد، روغن بیشتری از دانه ها خارج می شود و از این نظر، مقرون به صرفه است؛ اما تا حدودی خواص و ارزش غذایی آن از بین می رود. روغنی که به روش پرس گرم به دست می آید، در نهایت باید تصفیه شود.

 کاربرد دستگاه های روغن کشی

دستگاه های روغن گیری پرس سرد، بیشتر برای روغن گیری دانه هایی مانند کنجد، بادام، گردو، پسته، سیاه دانه و… مورد استفاده قرار می گیرد. دانه های روغنی به وسیله  قیف های دستگاه وارد اکسترودر می شوند و پس از مرحله پرس، روغن آن ها استخراج می شود.

برای روغن گیری با استفاده از دستگاه پرس گرم، مواد اولیه یعنی دانه های روغنی تا دمای صد درجه حرارت داده شده و سپس وارد اکسترودر دستگاه شده و مراحل پرس و روغن کشی انجام می شود. تفاله باقی مانده تقریباً ۱۰ تا ۲۰ درصد حاوی روغن می باشد که با روش های شیمیایی از آن خارج می شود.

کد آیسیک مرتبط با تولید روغن های خام

شرح کالا کد آیسیک
انواع روغن خام گیاهی ۱۵۱۴۳۱۲۳۰۱
روغن خام سویا ۱۵۱۴۴۱۲۳۰۲
روغن خام آفتابگردان ۱۵۱۴۴۱۲۳۰۳
روغن مایع کنجد ۱۵۱۴۵۱۲۳۴۴

 

کد تعرفه مرتبط با تولید روغن های خام

شرح تعرفه کد تعرفه
روغن مایع کنجد ۱۵۱۵۵۰۰۰
روغن کرچک ۱۵۱۵۳۰۰۰
روغن مایع کلزا ۱۵۱۴۹۹۰۰

 

 

 

 

وضعیت واردات و صادرات محصول طرح توجیهی روغن کشی

میزان واردات و صادرات روغن های خام گیاهی به تفکیک سال در نمودار و جدول زیر نشان داده شده است:

نمودار وضعیت واردات و صادرات روغن های خام به تفکیک سال

 

 

جدول وضعیت واردات و صادرات روغن های خام به تفکیک سال

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز طرح توجیهی روغن کشی

برخی از مهم ترین ماشین آلات و دستگاه های خط تولید و بسته بندی روغن به شرح زیر می باشد:

  • اکسترودر
  • دستگاه پخت
  • دستگاه فشار دهنده پیشرفته
  • دستگاه پرکن
  • دستگاه دربندی اتوماتیک
  • جت پرینتر
  • ماشین شیرینک پک

 

 

 

 

مراحل تولید روغن

  • انتقال دانه های روغنی به کارخانه و آنالیز آن

دانه‌های روغنی به وسیله کامیون های حمل بار از بنادر یا مزارع به کارخانه منتقل شده و در بدو ورود آنالیز می شوند. مواردی از قبیل رطوبت دانه ها، میزان روغن و پروتئین دانه و درصد ناخالصی ها و عوامل بیوشیمیایی و بیولوژیکی کنترل شده و مورد بررسی قرار می گیرد.

  • مرحله بوجاری و جداسازی دانه ها

در این مرحله، ناخالص هایی مانند شاخ و برگ، خس و خاشاک، سنگریزه و… از دانه ها جدا می شود. این عملیات جداسازی و تمیز کردن دانه ها، مرحله بوجاری نامیده می شود. یک صفحه الک بزرگ در دستگاه بوجاری تعبیه می شود که ضایعات موجود در دانه های روغنی را از آن جدا می کند.

  • پوست‌گیری دانه ها

در این مرحله عملیات پوست گیری دانه ها انجام می شود. پوست برخی از دانه ها مانند دانه های آفتاب گردان و بادام زمینی به راحتی از آن جدا می شود. برای این که فرایند روغن گیری، راحت و بدون ایجاد دردسر صورت بگیرد، عملیات پوست گیری دانه ها انجام می‌شود.

  • پرک کردن دانه ها

برای این که استخراج روغن راحت تر انجام شود، دانه ها را پرک می کنند. برای این کار از دستگاه آسیاب استفاده می شود که توسط آن ضخامت دانه ها کاهش می یابد.

  • پختن دانه های روغنی

برای این که قطرات روغن موجود در دانه ها بهتر و راحت تر از آن جدا شود، عملیات پختن دانه ها انجام می شود. پختن دانه ها به بازده بیشتر در عملیات روغن کشی کمک کرده و موجب کاهش باقی ماندن روغن در تفاله خروجی آن می شود. عملیات پختن دانه ها ویسکوزیته روغن را کاهش داده و استخراج آن را آسان تر می کند. همچنین آنزیم لیپاز موجود در دانه های روغنی به کمک این مرحله غیر فعال می شود.

  • تصفیه روغن

در روش پرس گرم بعد از انجام مراحل روغن گیری، محصول به دست آمده تصفیه می گردد. اما روغن گیری اگر به روش سرد انجام شده باشد، نیازی به تصفیه کردن ندارد.

  • بسته ‌بندی محصول

در مرحله آخر، روغن به دست آمده باید در بسته بندی مناسب قرار بگیرد. رعایت اصول بهداشتی در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. محیطی که بسته بندی محصول در آن صورت می گیرد، باید کاملاً بهداشتی باشد و پرسنلی که با محصول، تماس مستقیم دارند باید کلیه نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

شرکت بهین صنعت یاب، با در اختیار داشتن کارشناسان و مشاوران حرفه ای و با تجربه، آماده ارائه و تدوین انواع طرح های توجیهی و امکان سنجی می باشد. در صورتی که به طرح توجیهی روغن کشی نیاز دارید، می توانید با ما تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید :

طرح توجیهی تولید روغن خوراکی 

طرح توجیهی عسل

طرح توجیهی حبوبات 

طرح توجیهی خشکبار 

طرح توجیهی سس

طرح توجیهی آرد ذرت

طرح توجیهی آبلیمو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس