طرح توجیهی زائرسرا

هدف از ارائه طرح توجیهی زائرسرا، برآورد کردن هزینه های لازم برای احداث یک زائرسرای کوچک با ظرفیت صد نفره است. منظور از زائرسرا یک مکان برای استراحت و سکونت مهمان ها در شهرهای زیارتی است. این مکان همچون مهمان پذیر، هتل، مسافرخانه دارای چندین اتاق است که زائران یا مسافران برای سکونت چند روزه به آن جا مراجعه می کنند. اگر تمایل به کسب اطلاعات در مورد طرح توجیهی زائرسرا را دارید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

طرح توجیهی زائرسرا به شما کمک می کند تا با احتساب هزینه های احتمالی بتوانید در این زمینه فعالیت خود را آغاز نمایید. زائرسرا یک مکان عمومی و مورد نیاز برای شهرهای مذهبی است. پس سرمایه گذاری در آن می تواند روی درآمدزایی و اشتغال تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

طرح توجیهی زائرسرا

 

 

 

زائرسرا چیست؟

زائرسرا یک مکان اقامتی در نزدیکی اماکن مذهبی است. این مکان اقامتی در شهرهای مذهبی همچون مشهد، قم و … در نزدیکی به امامزاده بنا می شود به طوری که زائران بتوانند به راحتی برای زیارت به امامزاده رفت و آمد کنند.

معمولاً گروه های چند نفره که توسط کاروان ها به شهرهای مذهبی مسافرت می کنند، از قبل با زائرسرا هماهنگی های لازم را انجام می دهند. زائرسرا دارای چندین اتاق است که افراد به صورت گروه های چند نفره در در چندین اتاق سکونت می کنند. هر اتاق دارای چندین تخت تک نفره یا دونفره بوده و حمام و دستشویی برای رعایت بهداشت فردی در هر اتاق قرار گرفته است.

هزینه پرداختی بابت سکونت در زائر سرا در مقایسه با هتل ها بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. به همین دلیل کاروان ها ترجیح می دهند کل سفر را در زائرسرا سکونت نمایند. افراد با مراجعه به زائرسرا می توانند مواد اولیه پخت غذا را با خود ببرند و در اتاق آشپزی کنند زیرا تمام امکانات لازم اعم از گاز و آب و ظرفشویی در اتاق فراهم شده است تا زائران بتوانند چندین روز را با آرامش استراحت نمایند. گرچه در هر زائرسرا یک رستوران کوچک نیز برای پذیرایی از زائرها احداث شده است و افراد در صورت تمایل می توانند برای مصرف ناهار، شام و صبحانه به رستوران مراجعه کنند.


طرح توجیهی زائرسرا

 

اهمیت اجرای طرح احداث زائرسرا

صنعت گردشگری یک صنعت مهم و تاثیرگذار روی کشور است. در واقع این صنعت می تواند روی اشتغال زایی و درآمد افراد جامعه تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. صنعت گردشگری پس از صنعت خودروسازی و صنعت نفت سومین صنعت مهم در دنیا است زیرا تاثیر فراوانی روی گردش مالی کشور خواهد گذاشت. برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری، مسافرخانه، مهمان خانه و زائرسراهای بسیار زیادی در شهرهای مختلف احداث می شوند. زائرسراهای کوچک روی سودآوری و درآمدزایی کل شهر بسیار موثر است.

هزینه لازم برای احداث زائرسرا

زائرسرا همانطور که گفتیم دارای چند اتاق با تجهیزات لازم پخت و پز، حمام و دستشویی است اما زائرسراهای مختلف ویژگی های متفاوتی دارند در واقع تجهیزات در انواع زائرسرا ممکن است متفاوت باشد. خرید مبلمان و تخت مورد نیاز برای اتاق ها و احداث حمام و دستشویی شامل هزینه هایی است که با در نظر گرفتن آن می توان هزینه های ملی احداث زائرسرا را تخمین زد.

امکانات تعبیه شده در زائرسرا

هر زائرسرا برای سرو وعده های غذایی روزانه دارای یک رستوران کوچک است که افراد در آن جا ناهار، شام و صبحانه را میل کنند. احداث تالار، سینما و سالن همایش نیز در زائرسرا اهمیت فراوان دارد. علاوه بر اینکه مشخص نمودن مکانی برای پارکینگ ماشین های زائران یکی از مهم ترین نکات است.

احداث مکان تفریحی و سرگرمی برای زائران نیز در طرح توجیهی احداث زائر سرا مهم است. لازم به ذکر است که بدانید قرارگیری جایگاه سوخت و تعمیرگاه نیز در طرح توجیهی احداث زائرسرا مشخص می باشد.

زمین مورد نیاز برای احداث یک زائرسرا می تواند حدود ۲۰۰۰ متر مربع و و بنای آن ۳۶۵ متر باشد. اتاق های داخل زائرسرا ۷ الی ۸ عدد است که به جز آن یک زائرسرا برای پذیرش زائران به یک پیشخوان مناسب نیاز دارد. شناخت و محاسبه ارقام و هزینه ها و میزان بازدهی در شهرهای مختلف ایران می تواند کمک شایانی به سرمایه گذاران نماید. مطالعه این طرح و تحقیق در این زمینه بسیار توصیه می گردد. هزینه اجاره زائرسرا به امکانات قرار داده شده در آن بستگی دارد.

در طرح توجیهی زائرسرا برآورد هزینه ساخت زائرسرا، هزینه خرید ماشین آلات مورد نیاز، هزینه تاسیسات عمومی، هزینه حقوق نیروی انسانی، هزینه سرمایه گذاری اولیه، هزینه قبل از بهره برداری، هزینه سرمایه در حال گردش، هزینه آب، سوخت و برق، هزینه حمل و نقل تجهیزات، برآورد سود و زیان از اجرایی نمودن طرح، هزینه استهلاک، هزینه تولید سالیانه، درصد فروش و نرخ بازدهی و برآورد میزان ارزش افزوده مهم و قابل توجه است.

کد آیسیک مرتبط با زائرسرا

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
انواع خانه پیش ساخته و تجهیزات ساختمانی چوبی ۲۰۲۲۳۱۲۳۱۸

 

کد تعرفه مرتبط با زائرسرا

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای کارهای عمومی، ساختمانی یا همانند ۸۴۷۹۱۰

 

اهمیت احداث زائرسرا در کشور

زائرسرا یکی از مهم ترین مکان ها برای شهرهای مذهبی است. همانطور که پیش تر گفتیم صنعت گردشگری یکی از چندین صنعت مهم در کشور است پس اهمیت دادن به این موضوع و احداث زائرسرای مناسب می تواند نقش موثری روی درآمد و سودآوری کل کشور داشته باشد. تهیه نمودن تجهیزات اولیه و برآورد کردن میزان بازدهی احداث زائرسرا می تواند روی تصمیم سرمایه گذاران نقش مهمی داشته باشد.

زائران با پرداخت هزینه کم می توانند در یک محیط مناسب نزدیک به زیارتگاه استراحت کنند. امنیت زائرسرا بسیار بالا است به همین دلیل کاروان ها بی تردید برای سکونت چند روزه زائرسرا را انتخاب می کنند. نزدیکی زائرسرا به زیارتگاه تا حدی است که زائر می تواند پیاده و تنها در هر ساعت از شبانه روز به آنجا مراجعه کند. تجهیزات مورد نیاز برای امنیت و استراحت زائر از مهم ترین موارد مهم در زائرسرا است.

از آنجایی که کشور ما دارای شهرهای مذهبی است پس سرمایه گذاری در این زمینه می تواند گزینه مناسبی باشد. افراد از کشورهای دیگر برای گردشگری و تفریح به کشور ایران مراجعه می کنند و احداث زائرسرای زیبا یکی از ضروری ترین موارد در ایران است. گردشگران برای مشاهده و بررسی به زائرسراهای مختلف سر می زنند و تجهیزات در نظر گرفته شده در هر زائرسرا را متناسب با هزینه اجاره می سنجند.

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی زائرسرا اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی هتل

طرح توجیهی گردشگری

طرح توجیهی مجتمع بین راهی 

طرح توجیهی مهمانسرا 

طرح توجیهی شهربازی 

طرح توجیهی ریزورت هتل 

طرح توجیهی سفره خانه 

طرح توجیهی کافی شاپ 

طرح توجیهی دهکده سلامت 

طرح توجیهی گردشگری سلامت 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس