طرح توجیهی شمش و قطعات استیل

قطعات استیل می تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید تا به بررسی وضعیت واردات و صادرات ، روش تولید و … بپردازیم.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

معرفی طرح توجیهی شمش و قطعات استیل

این مقاله به معرفی طرح توجیهی شمش و قطعات استیل اختصاص داده شده است.  استیل، آلیاژی است که متریال اصلی آن را آهن تشکیل می دهد. این آلیاژ از کربنی به میزان کمتر از دو درصد تشکیل شده است و در اصطلاح به آن فولاد گفته می شود.

در سال ۱۹۱۲ دانشمند انگلیسی به نام هاری بررلی، توانست اولین فولاد ضد زنگ را در حالت آلیاژ تهیه نماید و آن را به نام مارتنزیتی Fe-Cr-C نامگذاری کرد.

در ادامه در سال ۱۹۱۳، موفقیت انجام اولین ریخته گری فولاد ضد زنگ در شفیلد انگلستان صورت گرفت اما حق ثبت این اختراع، در سال ۱۹۱۶  به نام کشور آمریکا منظور گردیده شد.

استنلس استیل که به فولاد های ضد زنگ معروف می باشد، آلیاژ هایی بر پایه آهن هستند که در آن ها حداقل ۱۰٫۵ درصد فلز کروم وجود دارد و تنها در آن مقدار کمی کروم به میزان ۳۰ درصد و یا مقدار آهن به میزان ۵۰ درصد وجود دارد.

برای اینکه در خواص استیل شرایط مناسب تری به وجود بیاید، به آن نیکل اضافه می نمایند.

نکته حائز اهمیتی که باید اشاره شود این است که در این محصولات میزان وجود کربن کمتر از یک درصد قابلیت تغییر دارد.

شرایط شمش و قطعات استیل در طرح توجیهی شمش و قطعات استیل

شرایطی که برای انتخاب نوع استنلس استیل لحاظ می شود، باید وابسته به عوامل مختلفی باشد. از جمله این عوامل می تواند: وجود خواص مکانیکی، وجود مقاومت خوردگی، وجود خواص شیمیایی، وجود خواص حرارتی، وجود خواص تولیدی و البته قیمت محصولات باشد. که در بین موارد گفته شده مهمترین آنها را به فاکتورهایی از جمله وجود خواص مکانیکی، وجود مقاومت خوردگی و وجود خواص حرارتی اختصاص می دهیم

تولید شمش و قطعات استیل

 

ویژگی شمش و قطعات استیل

فولاد ضد زنگ Stainless Steel 304 می‌تواند به عنوان پر کاربرد ترین در بین انواع فولاد ضد زنگ به حساب آید. به همین خاطر این محصول را در طبقه فولاد ضد زنگ آستنیتی قرار می‌دهند

فولاد ضد زنگ ۳۰۴ می تواند در اشکال مختلف تولید شود و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار گرفته شود. در بازار این استیل را به حالت های میله، ورق، لوله، شمش و غیره عرضه می نمایند.

فولاد ضد زنگ ۳۰۴ با توجه به استاندارد اروپایی با کد ۱٫۴۳۰۱ نامگذاری شده است.

این محصول از مقاومت کمتری نسبت به فولاد ضد زنگ ۳۱۶ برخوردار است و همچنین قیمت این محصول نیز از استیل ۳۱۶ پایین تر می باشد.

کاربرد شمش و قطعات استیل

از فولاد ضد زنگ ۳۰۴ می توان در صنایع متفاوتی استفاده نمود. صنایعی همچون گاز و پتروشیمی، نفت، داروسازی، صنایع غذایی و البته مصارف گوناگون دیگر.

در بین انواع دیگر فولاد های موجود که از شرایط ضد زنگ بهره مند می باشند، فولاد ضد زنگ آستنیتی نسبت به دیگر موارد نظیر، بیشترین استفاده را دارد. فولاد ضد زنگ آستنیتی بر اساس کاربری که دارد تقریبا ۸۰ درصد از توجه بازار بین المللی را به خود کسب نموده است. از ویژگی های فولاد ضد زنگ آستنیتی وجود حداقل ۷ درصد عنصر نیکل در ساختار آن است. بر این اساس به طور کل فولاد را آستنیتی نموده و موجب گشته است که فولاد از خاصیت انعطاف پذیری برخوردار باشد و در ادامه این شرایط توانسته است مقاومت فولاد را در دماهای بالا افزایش داده و شرایط فولاد را غیر مغناطیسی ایده آل برای استفاده از کاربری های جوشکاری نموده است.

به همین خاطر، فولاد ضد زنگ را در زمره فلزهایی با قابلیت جوشکاری و مقاوم در برابر خوردگی و البته دارای شرایط انعطاف پذیری بالا، به جهت استفاده در کاربری های سرد و غیر مغناطیسی، مهیا نموده است.

با توجه به مواردی که اشاره شده است فولادهای ضد زنگ می توانند به جهت استفاده در محیط‌های مرطوب مانند آب دریا و یا محیط های اتمسفری و انواع محیط های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرند. در این میان نکته حائز اهمیت این است که باید به ترکیبات شیمیایی این نوع از فلزها توجه نمود که با محیط استفاده شده شرایط تطبیق پذیری مناسبی را داشته باشد.

قطعات استیل را می توان به طریق ریخته گری با استفاده از استراتژی سفارشی، قالب گیری کرد و در نهایت این محصولات را تولید نمود.

طرح تولید شمش و قطعات استیل

کد آیسیک مرتبط با تولید شمش و قطعات استیل

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (ISIC) و به معنی سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع می باشد.

به جهت تعیین هویت کالا مدارک و اموال قطعات مرسوم است که آنها را کدگذاری می نمایند که بتوان مهارتهای دقیق تر و ساده تر آنها را شناسایی نمود بدین وسیله این قطعات در سطوح گسترده ‌تر شرکتها و زنجیره های تامین استفاده می شود

 

شرح کالا کد آیسیک
ریخته گری کروم و نیکل و آلیاژ های مربوط ۲۷۳۲۳۱۲۳۱۳

 

کد تعرفه مرتبط با تولید شمش و قطعات استیل

کد تعرفه  TARIFF، معیاری عددی و یا رقمی است که به جهت شناسایی جایگاه کالا و در شرایط ترخیص کالا مورد استفاده قرار گرفته می شود، بر همین اساس در تعرفه گمرکی، برای محاسبه میزان حقوق کالا و ورودی های پرداخت شده به جهت ورود کالا، از این کد استفاده می شود. به طور معمول تعرفه های گمرکی، در شرایط زمان مشخصی که برای آن تعیین می شود، و بر اساس روش های خاص و سیستمی، اعم از آمار بیمه، حمل و نقل و اداره گمرک و غیره طراحی و استفاده می شود.

شرح تعرفه کد تعرفه
کد تعرفه گمرکی برای انواع مختلف شمش و فولاد ضد زنگ ۷۲۱۸

 

وضعیت واردات و صادرات شمش و قطعات استیل

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات شمش و قطعات استیل به شرح زیر می باشد:

نمودار صادرات و واردات استنلس استیل به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات شمش و قطعات استیل به تفکیک سال

 

فرایند تولید شمش و قطعات استیل

به جهت تولید شمش و قطعات استیل، ابتدا فرایند زیر را اعمال نمایید.

در این حالت با وارد نمودن درصد مناسبی از فولاد کربن درون کوره القایی که از دمایی در بازه ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ درجه سانتی گراد بهره مند می باشد، به جهت دستیابی به یک محصول مطمئن شرایط را دنبال نمایید.

پس از آن با توجه به درصد محاسبه شده، مقدار کروم مورد نظر را در کوره انتقال داده و شرایط را برای ترکیب واکنش بین کربن و کروم مهیا نمایید. در انتها شاهد تولید کاربید کروم خواهیم بود و کاربید کروم در امتداد مرز، رسوب خواهد کرد و در آخر در ناحیه مرزی، کروم موجود تخلیه خواهد شد. در انتهای مرحله آلیاژسازی مذابی که تولید شده است وارد مرحله نورد گرم می شود. به این شکل می توان ترکیب استیل را آماده نمود. در ادامه این ترکیب را در قالب های مربوطه وارد می سازیم. قالب های شمش و قطعات استیل آمادگی پذیرش مذاب های به دست آمده را دارند. به این ترتیب است که فرآیند تولید قطعات استیل و شمش از طریق ریخته گری انجام می شود

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح توجیهی شمش و قطعات استیل و دیگر طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی استیل اعلام می دارد.

 

بیشتر بخوانید :‌

طرح توجیهی فولاد 

طرح توجیهی شمش فولادی 

طرح توجیهی تولید اکسید کروم 

طرح توجیهی قطعات hss 

طرح توجیهی ظروف استیل 

طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس