طرح توجیهی شیره خرما و انگور

شیره انگور نوعی ماده خوراکی شیرین است که از انگور بدست می آید. در کشور ما شهرهایی همچون ملایر، کاشمر و نیشابور تولید کنندگان اصلی این ماده غذایی هستند. نحوه تولید این ماده مقوی بدین صورت است که ابتدا آب انگور را بدست می آورند و سپس با افزودن خاک قلیایی و ته نشین شدن تفاله، شیره انگور تولید می گردد. سپس آب انگور بدست آمده را درون دیگ های مخصوص ریخته و آن را می جوشانند. رنگ آب انگور باید به رنگ طلایی مایل به سرخ درآید. در بررسی طرح توجیهی شیره خرما و انگور همراه کارشناسان بهین صنعت یاب باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

شیره خرما و انگور چیست ؟

شیره خرما و انگور از دسته مواد غذایی سنتی ایرانی است که برخی افراد به خوردن آن تمایل بسیار زیادی دارند. تولید کنندگان شیره خرما و انگور توجه کافی به بسته بندی محصولات ندارند به همین دلیل متقاضیان خرید این محصولات زیاد نمی باشد. عرضه شیره خرما و انگور در ایران رونق قابل توجهی ندارد، حتی واحد های صنعتی و پیشرفته برای تولید شیره انگور و خرما در ایران وجود ندارد.

شیره خرما نیز یکی از مواد غذایی های پر خاصیت است که کربوهیدرات درون آن موجب انرژی و هضم غذای انسان می شود.

البته شیره انگور و خرما از لحاظ ارزش غذایی در سطح بالایی قرار دارند. طعم و مزه شیره خرما و انگور شیرین و ملایم است. خانم های محلی در تهیه انواع نان های برنجی، حلوا و فرنی از شیره انگور استفاده می کنند.

طرح توجیهی شیره انگور و خرما

مزیت مصرف شیره خرما و انگور

شیره انگور نسبت به خود انگور کالری بسیار بالایی دارد و مصرف مقدار کمی از آن انرژی قابل توجهی را به انسان می دهد. شیره انگور اصلا یک ماده غذایی رژیمی نیست و مصرف آم برای افراد دیابتی و کسانی که اضافه وزن دارند اصلا توصیه نمی شود. مواد مغذی موجود در شیره تقریباً با مواد مغذی درون انگور تازه یکسان است. البته ناگفته نماند از آنجایی که شیره انگور با حرارت تولید می شود برخی ویتامین های حساس در آن تخریب می شود. مصرف شیره خرما و انگور برای افراد ضعیف و کسانی که از ضعف جسمانی و لاغری رنج می برند بسیار تغذیه مناسبی می باشد. مخصوصاً کسانی که بر اثر بیماری بیا جراحی دچار ضعف شده اند با خوردن شیره انگور و خرما می توانند انرژی از دست رفته خود را بدست بیاورند. ویتامین های A،B،C از جمله ویتامین های موجود در شیره انگور است. افراد با خوردن این ماده غذایی می توانند املاحی همچون آهن، فسفر، منیزیم و کمی کلسیم بدست بیاورند.

شیره انگور و خرما هم به صورت خانگی و سنتی هم به صورت صنعتی در کارخانه های نبات سازی یا شربت سازی مورد استفاده فراوان قرار می گیرد. شیره خرما برای تهیه مواد غذایی دیگر همچون نوشابه، سس خرما، ترشی خرما، بستنی میوه ای، انواع مربا، سرکه، شیرینی های آردی به کار می برند . برخی افراد به عنوان شیرین کننده از شیره خرما در صبحانه استفاده می کنند.

طرح توجیهی شیره خرما و انگور

 

فرآیند تولید شیره خرما

  • جهت تولید انبود شیره خرما به صورت صنعتی ابتدا خرماها کاملاً شسته و ضدعفونی می شوند و سپس جداسازی هسته خرما صورت می گیرد. همانطور که می دانید خرمای مزرعه در معرض گرد و خاک و انواع آلودگی ها قرار می گیرد به همین دلیل شستن و ضدعفونی کردن خرماها امری ضروری است.
  • در مرحله دوم به عصاره گیری پرداخته می شود. برش های خرما داخل مخزن مخصوص ریخته شده و حدود ۵ برابر مقدار خرما آب به مخزن افزوده می شود. آب ریخته شده باید ۹۰ درجه سانتی گراد باشد. درجه حرارت نهایی مخلوط بدست آمده به Co 60 می رسد. پس از انتقال قند و مواد معدنی به آب تفاله خرما را خارج می کنند.
  • مرحله سوم مربوط به تصفیه شیره تولید شده است. رنگ شیره بدست آمده کدر است و مزه گس مانندی را دارد به همین دلیل در این مرحله به منظور خوش طعم کردن شیره فرآیند تصفیه انجام می شود.
  • غلیظ کردن شیره بدست آمده برای نگهداری طولانی مدت مرحله چهارم است
  • پاستوریزاسیون برای بالا بردن ماندگاری و دوام
  • بسته بندی مناسب

 

فرآیند تولید شیره انگور

شیره انگور از انگورهای درشت و تازه گرفته می شود.

  • ابتدا انگورها را شسته و سپس دانه ها را از خوشه جدا می کنند.( البته عمل جداسازی به وسیله دستگاه انجام می شود. )
  • به وسیله دستگاه کراشر دانه های انگور را خرد می کنند.
  • پرس کردن
  • بدست آمدن آب انگور کدر
  • افزودن خاک سفید حرارت دیده و کاهش دادن اسیدیته
  • سرد کردن و منتظر ماندن
  • فیلتر کردن و بدست آوردن آب انگور شفاف
  • غلیظ کردن
  • سرد کردن
  • بسته بندی

طرح توجیهی شیره خرما و انگور

 

بررسی بازار طرح توجیهی شیره خرما و انگور

امروزه عده زیادی از افراد روستایی تمایل به گسترش بخش کشاورزی دارند. باید بدانید بخشی از تولیدات کشاورزی به دلیل نداشتن امکانات لازم از بین می روند. صنایع فرآوری می تواند ارزش محصولات کشاورزی را حفظ نماید. در نتیجه این فرآوری اشتغال در روستا بالا می رود. با وجود اینکه ایران از امکانات وسیع و شرایط آب و هوایی مساعد برخوردار است اما به دلیل نداشتن ارتباط لازم با بخش صنعت بسیاری از تولیدات کشاورزی ضایع می شود.

کد آیسیک مرتبط با شیره خرما و انگور

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
شیره انگور ۱۵۱۳۵۱۲۴۸۹
شیره خرما ۱۵۱۳۵۱۲۴۲۶

 

کد تعرفه مرتبط با تولید شیره خرما و انگور

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
شیره و عصاره های نباتی ۰۲۰۸۴۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات شیره خرما و انگور

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات شیره خرما و انگور به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات شیره خرما و انگور به تفکیک سال

 

جدول وضعیت واردات و صادرات شیره خرما و انگور به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید شیره خرما و انگور اعلام می دارد.

 

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید سس 

طرح توجیهی بسته بندی عسل 

طرح توجیهی بسته بندی خشکبار 

طرح توجیهی مربا 

طرح توجیهی کورن فلکس

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس