مطالعات طرح توجیهی تولید توپک های هوشمند

کارفرما: شرکت محترم مهندسی سگال پردازش پارت

معرفی طرح

اهميت استراتژيك لوله‌هاي نفت و گاز براي يك كشور و همچنين هزينه‌هاي هنگفت ساخت، نصب و راه‌اندازي، تعمير و نگهداري اين لوله‌ها، در کنار برخي ملاحظات ديگر از قبيل خسارات زيست محيطي ناشي از خرابي و نشت آنها، زمينه ساز توجه ويژه صنايع نفت و گاز به بازرسي اداوري وضعيت اين لوله‌ها و انجام منظم پروسه‌هاي نگهداري، عيب‌يابي و تميزكاري جهت ارتقاي بازدهي آنها شده است كه اين امر خود موجب شکل‌گيري صنايع جانبي مانند صنعت بازرسي خط لوله گرديد. اين صنعت نيز همانند ساير صنايع، طي دو دهه اخير شاهد تغييرات بسيار زيادي بوده است. ارائه روش‌هاي نوين بازرسي خطوط لوله از جمله اين تغييرات است. بازرسي خطوط لوله با استفاده از تكنولوژي توپك‌هاي هوشمند يكي از پركاربردترين و كاراترين روش‌هاي شناخته شده تا كنون در بازرسي خطوط لوله مي‌باشد.

خطوط لوله شریان‌های حیاتی در صنعت نفت و گاز هستند و با توجه به هزینه بسیار زیاد احداث آن‌ها، بعنوان یکی از زیر ساخت‌ها و سرمایه‌های ملی هر کشوری محصوب می‌گردندو و حفاظت از این سرمایه بزرگ ملی و استفاده بهینه و بیشینه از آن امری بسیار حیاتی است. عموماً خطوط لوله انتقال زیر زمین مدفون هستند و تحت عوامل بسیار زیاد طبیعی، اقلیمی و تنش‌های مربوط به شرایط کاری همچون فشار بالا و ترکیبات شیمیائی و خورنده سیال داخل آن‌ها همواره تحت تخریب است. لذا تشخیص عیوب، نواقصات، خوردگی‌ها، ترک‌ها و تغییر شکل‌ها و به تبع آن انجام تعمیرات اصولی بسیار مهم می‌باشد. برای تشخیص و انجام بررسی خطوط لوله تجهیزات ویژه‌ای مورد نیاز است که به آن‌ها توپک‌ هوشمنده گفته می‌شود. تکنولوژی این نوع تجهیزات بسیار پیچیده و در اختیار چند کشور و بصورت محدود می‌باشد.

با توجه به مشكلات عملياتي و قراردادي ناشي از وابستگي بالاي صنعت بازرسي خط لوله در ايران به شركت‌هاي خارجي و از طرفي عملكرد نامناسب اين شركت‌ها در ايران و در عين حال مشكلات ناشي از اثرپذيري شركت‌هاي بازرسي معتبر خارجي از شرايط سياسي حاكم بر منطقه، طرح سرمايه‌گذاري در زمينه ساخت توپك‌هاي هوشمند امری کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

مشخصات سرمایه گذاری
شرح پروژه
موضوع مطالعات امکان سنجی
طراحی و ساخت توپک های هوشمند بازرسی خطوط لوله نفت و گاز
محل اجرا استان تهران
 مجری طرح شرکت مهندسی سگال پردازش پارت
 نتایج نرم افزار کامفار
میزان سرمایه گذاری 236.901 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR) 81.66 درصد
 بازگشت سرمایه 2.83 سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس