طرح توجیهی طناب فولادی ( سیم بکسل )

طناب فولادی یا سیم بکسل تجهیزاتی با ساختار مستحکم است که برای جابجایی و انتقال اشیا به کار می رود. طناب فولادی در آسانسورها، جرثقیل ها و در بسیاری از صنایع دیگر مانند کشتیرانی، پل سازی و… کاربردهای فراوانی دارد. در این مقاله به معرفی طرح توجیهی طناب فولادی پرداخته شده است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

طناب فولادی یا سیم بکسل از تجهیزات مکانیکی به شمار می رود که دارای ساختار مستحکم و پیچیده می باشد. امروزه استفاده از طناب فولادی در صنایع مختلف، گسترش فراوانی یافته است. طناب فولادی در انواع مختلف، طراحی و تولید می شود. این مقاله در خصوص معرفی طرح توجیهی طناب فولادی ارائه می گردد.

 

طرح توجیهی طناب فولادی

 

طناب فولادی چیست؟

طناب فولادی که از آن به عنوان سیم بکسل نیز یاد می شود، نوعی طناب است که ساختار آن از سیم های به هم پیچ خورده دور یک رشته مرکزی تشکیل شده است. طناب فولادی برای انتقال و جابجایی اشیا مورد استفاده قرار می گیرد. مکانیسم عملکرد آن به این صورت است که از یک طرف به بالابر متصل می شود و از طرف دیگر که دارای قلاب است به بار وصل می شود و عمل جابجایی و انتقال را انجام می دهد.

ویژگی ها و مزایای طناب فولادی

طناب فولادی دارای ساختار مستحکم و انعطاف پذیر است. این وسیله مکانیکی، توانایی فراوانی در تحمل فشارهای نقاط عطف دارد. پیکربندی‌ و ساختار آن به گونه ای است که مزایای بسیاری را جهت استفاده در موارد مختلف به وجود آورده است:

  • مقاومت در برابر کشش و ضربه
  • مقاومت در برابر سایش و خوردگی
  • مقاومت در برابر پیچش و خمش
  • مقاومت در برابر بریدگی و خرد شدن

ساختار طناب فولادی

به طور کلی ساختار طناب فولادی، از سه بخش اصلی هسته، لایه سیم و سیم تشکیل شده است.

ساختار هسته

هسته یا مغزی طناب فولادی معمولاً به سه شکل وجود دارد:

  • هسته فیبر: این نوع که خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارد، از مواد ترکیبی ساخته می شود.
  • هسته رشته سیمی: این نوع که بیشتر برای کابل های تعلیق به کار می رود، از یک رشته سیم اضافه ساخته می شود.
  • هسته مستقل: این نوع، کیفیت و دوام بالاتری دارد.

سیم ها

ساختار سیم ها معمولاً از فولادهای کربن آلیاژ نشده می باشد.

لایه سیم

رشته های سیم، چند رشته مارپیچی هستند که از لایه داخلی پشتیبانی می کنند.

 

 

معرفی طرح توجیهی طناب فولادی

کاربردهای طناب فولادی در صنایع

طناب فولادی در بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک که نیاز به جابجایی کالا در آن وجود داشته باشد، به کار می رود. از جمله کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از آن در نردبان های کشتی ها و هواپیماها که موجب سهولت در امر رفت و آمد می گردد.
  • در عملیات های نجات غریق، استفاده از طناب فولادی به عنوان سیم های عایق نجات برای کشیدن کشتی ها و اشیای سنگین کاربرد دارد.
  • در آسانسور و جرثقیل ها برای جابجایی آسانسور و بار از طناب فولادی استفاده می شود.
  • در صنعت کشتیرانی جهت نگه داشتن کشتی ها و حفظ تعادل آن ها در هنگام توقف از طناب فولادی استفاده می شود.

همچنین طناب های فولادی در کارخانه ها، پل های معلق، شرکت های حفاری، شیلات و ماهیگیری،  صنایع پتروشیمی، معادن، صنایع حمل و نقل، صنایع خودرو، صنعت برق، شرکت های سدسازی و ساختمانی و… کاربردهای فراوانی دارند.

 

مواد تشکیل دهنده طناب فولادی

مفتول غیر گالوانیزه

در مواردی که طناب فولادی کم تر در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار می گیرد، از مفتول فولادی بدون روکش استفاده می شود.

مفتول فولادی گالوانیزه

ساختار این مفتول به گونه ای است که به دلیل روکش روی، در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. از این رو استفاده از آن در مواردی که سیم بکسل در معرض هوا و رطوبت قرار داشته باشد، مناسب است. به سبب این ویژگی استفاده از این طناب ها در صنعت کشتیرانی، شیلات و صنایعی از این قبیل متداول است.

مفتول فولادی ضد زنگ

طناب ‌های ساخته شده از استنلس استیل، علاوه بر این که در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند، در برابر دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد نیز مقاومت دارند. به موجب این ویژگی، این نوع طناب های فولادی در صنایع شیمیایی، غذایی و دارویی پرکاربرد می باشد.

انواع مختلف طناب های فولادی

انواعی از طناب های فولادی با ساختار و کاربردهای خاص در صنایع وجود دارند:

طناب های فولادی مقاوم در برابر چرخش

این نوع از طناب های فولادی در برابر پیچش، چرخش و تابیدن مقاومت بالایی دارند. به جهت این ویژگی از این طناب ها در سیستم های چند بخشی استفاده می شود.

طناب های فولادی با رشته فشرده

در ساختار این نوع طناب های فولادی از رشته‌‌های فشرده استفاده می شود. قطر بیرونی رشته های این طناب ها با عبور از غلتک کاهش می یابد. این فرایند، سیم های بیرونی را مسطح می کند و چگالی رشته و طول عمر سطح سیم را افزایش می دهد.

طناب های فولادی فشرده و قالب ریزی شده

پس از بسته شدن سیم بکسل، قطر آن به وسیله ماشین قالب ریزی فشرده می شود. این نوع از طناب های فولادی در برابر فرسایش، مقاومت کم تری دارند؛ اما در مقایسه با طناب هایی با رشته گرد در برابر پارگی و خرد شدن، دوام و پایداری بیشتری از خود نشان می دهند.

 

 

 

طناب های فولادی با روکش پلاستیک

برای محافظت از طناب فولادی در برابر ساییدگی، پارگی و زنگ زدگی از یک روکش پلاستیکی در روی سطح خارجی آن استفاده می شود.

طناب های فولادی پر شده با پلاستیک

در این نوع از طناب های فولادی، فواصل بین مفتول‌ها و سیم‌ها با پلاستیک پر می شود. این فرایند موجب می شود که سیم بکسل در برابر پوسیدگی و فرسودگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. این نوع از طناب های فولادی، کاربردهای متنوع و خاصی در صنایع مختلف دارند.

کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی طناب فولادی

طناب فولادی ۲۸۹۹۱۲۱۱

 

مراحل اجرای طرح توجیهی طناب فولادی

  1. در مرحله اول برای بهبود کیفیت سطح سیم ها در برابر زنگ زدگی و ساییدگی، فرایند تکمیل سطح انجام می شود. این عملیات همچنین به روان سازی بهتر و ایجاد اصطکاک کم تر در محصول کمک می کند. در این مرحله ابتدا سطح مفتول ها از قالب های مکانیکی عبور کرده و زنگ زدایی می شود. سپس مفتول ها شستشو داده شده و چرب زدایی می گردند. در عملیات بعدی، مفتول ها را فسفاته می کنند.
  2. عملیات کشش اولیه: در این مرحله که به روش کشش سرد انجام می گیرد، مفتول از قالب های مکانیکی عبور می کند. این عملیات به منظور افزایش سختی و سایزینگ قطر مفتول انجام می شود.
  3. سپس در مرحله عملیات حرارتی، مفتول از کوره هایی با دمای بیش از ۹۰۰ درجه سانتی گراد عبور کرده و سپس در معرض هوا یا با استفاده مایع خنک، سرد می شود.
  4. گالوانیزاسیون: در این مرحله، سطح مفتول از مخزن روی مذاب عبور می کند تا در برابر خوردگی مقاوم تر شود. پس از اتمام این مرحله، مفتول ها شستشو داده شده و خشک می شوند.
  5. مرحله کشش نهایی: این عملیات نیز جهت سایزینگ قطر مفتول انجام می شود.
  6. مرحله تاباندن مفتول: رشته‌های مفتول فولادی طبق الگوی مورد نظر به دور هسته اصلی تابیده می شود.
  7. در نهایت، محصول تولید شده، مورد آزمایش قرار می گیرد تا از کیفیت آن اطمینان حاصل شود.

 

 

ارائه طرح توجیهی طناب فولادی ـ بهین صنعت یاب

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از ده سال تجربه و کسب مهارت، آماده ارائه انواع طرح های توجیهی می باشد. چنانچه به طرح توجیهی طناب فولادی نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید :

طرح توجیهی فولاد

طرح توجیهی شمش فولادی 

طرح توجیهی ریل آسانسور

طرح توجیهی سیم و کابل

طرح توجیهی توری فلزی و فنس

طرح توجیهی آهن اسفنجی

طرح توجیهی سنگ آهن

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس