طرح توجیهی غلات صبحانه ( کورن فلکس )

 

در این مطلب می خواهیم در مورد طرح توجیهی غلات صبحانه ( کورن فلکس ) صحبت کنیم. اول از همه باید بدانید کارخانه ای که در آن به تولید و فرآوری ذرت پرداخته می شود، علاوه بر مشتقات ذرت تولیدات دیگری همچون روغن ذرت، اکسید ذرت، کنسرو، گلیتون نشاسته، خوراک دام و طیور را تولید و به بازار عرضه می کند. در این طرح می خواهیم مطالعات پیش امکان سنجی غلات صبحانه ( کورن فلکس ) را بررسی نماییم. این محصول یکی از فرآوری های ذرت است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

غلات صبحانه ( کورن فلکس )  چیست؟

کورن فلکس یک نوع غذای مکمل است که برای وعده های غذایی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول را می توان به عنوان وعده غذایی صبحانه یا عصرانه به همراه مقداری شیر در نظر گرفت. نحوه مصرف کورن فلکس ساده است کافی است مقداری از این محصول را داخل کاسه ای بریزید و سپس با مقداری شیر مخلوط کنید تا کاملاً یک دست شود. علت مصرف این محصول با شیر تامین پروتئین های لازم بدن انسان است زیرا کورن فلکس تمام پروتئین ها را شامل نمی شود. علاوه بر این موضوع مصرف کورن فلکس به همراه شیر آن را خوش طعم تر می کند. پس کاربرد کورن فلکس بیشتر برای کودکان است .

طرح توجیهی کورن فلکس

کاربردهای کورن فلکس

این محصول را می توان در دسته تنقلات قرار داد یا اینکه به عنوان یک مکمل غذایی در صبحانه یا میان وعده سرو نمود. اگر بخواهیم این محصول را با دیگر محصولات جایگزین کنیم باید محصولی را انتخاب کنیم که از لحاظ ویتامین و پروتئین هم رده کورن فلکس باشد. کورن فلکس شامل مواد مغذی بسیار است و محصولات دیگر به اندازه آن پر از خاصیت نمی باشد.

اهمیت تولید کورن فلکس

همانطور که می دانید هر روز به تعداد افراد جامعه اضافه می گردد. متقاضیان خرید کورن فلکس در ایران و خارج از کشور بسیار بالا است. مخصوصاً این نوع محصول که به آماده سازی خاصی نیاز ندارد. این محصول بیشتر مورد استفاده کودکان و نوجوانان قرار می گیرد و قشر بیشتر جامعه را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند به همین دلیل تعداد متقاضیان خرید کورن فلکس تعداد قابل توجهی  است. این غذا نیاز به آماده سازی خاصی ندارد و در سریع ترین زمان ممکن آماده خوردن است و این خود یک پارامتر مهم تلقی می شود.

فرآیند تولید کورن فلکس

پیش تر گفته شد که مواد اولیه تولید کورن فلکس، ذرت است و روش تولید این محصول خوراکی پر خاصیت یه یک حالت انجام می شود. تنها یک روش برای تولید کورن فلکس وجود دارد و تنها تفاوتی که ممکن است در روند تولید وجود داشته باشد این است که ممکن است ظرفیت دستگاه های به کار رفته و نوع فرآیند با روش دیگر مغایرت داشته باشد. در غیر این صورت روش کلی تهیه این محصول خوراکی به یک صورت است.

مراحل تولید کورن فلکس

ابتدا باید روند آماده سازی دانه های ذرت انجام شود و سپس طی فرآیندی دانه های ذرت به کورن فلکس تبدیل شود. قبل از ارائه توضیحات لازم در حوزه تولید لازم به ذکر است که اولین مرحله، خرید گونی های  ۵۰ کیلوگرمی ذرت است که در انبار نگه داری می شود سپس مراحل تهیه بلغور یعنی بوجاری، پوست گیری، جدا کردن جوانه و در نهایت تولید بلغور انجام می شود. بلغور ها در این مرحله به داخل سیلوهای مخصوص ریخته شده و طی فرآیند دیگر به کورن فلکس تبدیل می شوند.

طرح توجیهی کورن فلکس

 

نحوه تهیه بلغورها

در زمان برداشت ذرت مقداری ناخالصی از کاه، کلش، شن، علف هرز همراه ذرت حمل می شود که پیش از تولید کورن فلکس باید این ناخالصی ها جدا شوند. برای جدا کردن ناخالصی های گفته شده از دستگاهی به نام بوجاری استفاده می شود.

ماشین آلات و تجهیزات لازم برای تولید کورن فلکس

  • دستگاه بوجاری
  • دستگاه رطوبت دهی
  • پوست گیر و جوانه گیر
  • دستگاه خشک کن
  • جدا کننده
  • دیگ پخت
  • مخزن فرمالاسیون
  • خشک کن
  • سیلوی موقت
  • مارپیچ بخار
  • تسمه تعدیل دما یا tempering band
  • نورد یا Roller
  • دستگاه تست کردن یا Toster
  • تانک موادافزودنی
  • خشک کن تونلی
  • تسمه نقاله
  • بسته بندی
  • بسته بندی دوم

کد آیسیک مرتبط با تولید کورن فلکس

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
انواع غلات صبحانه ای ۱۵۳۱۴۱۲۳۷۴

 

کد تعرفه مرتبط با تولید کورن فلکس

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
فرآورده‌ها براساس غلات که با عمل پف کردن (Swelling) یا تفت دادن به دست آمده باشند (مثلاً، کورن فلیکز Corn- Flakes)؛ غلات (غیر از ذرت) به صورت دانه یا به شکل فلس یا سایر دانه‌های کار شده (به‌استثنای آرد، بلغور و زبره)، پیش پخته یا آماده شده به نحوی دیگر که ۱۹۰۴

 

وضعیت واردات و صادرات کورن فلکس

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات کورن فلکس به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات کورن فلکس به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات کورن فلکس به تفکیک سال

جمع بندی طرح توجیهی کورن فلکس یا غلات صبحانه

با توجه به طرح توجیهی غلات صبحانه با کورن فلکس و بررسی میزان صادرات و واردات متوجه خواهیم شد که تعرفه گفته شده مختص به محصول مورد نظر ما نیست و از آنجایی که مصرف این خوراکی در کشور ما بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است می توان برنامه های پیشرفته در حیطه تولید کورن فلکس در کشور در نظر گرفت. اگر محصول با کیفیت و عالی تولید شود می توان آن را به کشورهای اروپایی صادر نمود. با داشتن نیروی انسانی مناسب و مواد اولیه با کیفیت می توان محصول با کیفیت در عین حال قیمت مناسب را عرضه کرد.

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی کورن فلکس اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی استارتر لبنیات 

طرح توجیهی مربا 

طرح توجیهی بستنی 

طرح توجیهی کارامل 

طرح توجیهی سس

طرح توجیهی خشکبار

طرح توجیهی تمبر هندی 

طرح توجیهی عسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس