طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن

تولید ماکارونی و انواع آن می تواند یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری باشد زیرا اکثریت افراد به این غذای لذیذ علاقه دارند و در طول هفته دو یا چند بار ممکن است این غذا را در وعده ناهار و یا شام میل نمایند،  پخت آسان و سریع ماکارونی نیز یکی دیگر از دلایل اهمیت این غذا است

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

. افرادی که در زمینه آشپزی مهارت چندانی ندارند نیز می توانند به آسانی ماکارونی خوشمزه و درجه یک بپزند. با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید

ماکارونی چیست؟

ماکارونی یک غذای کامل و بسیار لذیذ است که افراد در گروهای سنی مختلف طرفدار آن هستند، مواد مقوی بسیاری در انواع ماکارونی وجود دارد که منجر به رشد فرزندان شما می شود علاوه بر این، ماکارونی می تواند یک انتخاب مناسب برای کودکان بی اشتها باشد، همواره به مادرانی که از کمبود وزن کودک خود ناراضی هستند توصیه می شود تا ماکارونی را به عنوان وعده غذایی برای کودک خود تهیه نمایند تا به مرور زمان تاثیر آن را بر روند رشد و بهبود وزن فرزند خود مشاهده نمایند.

 

مواد اولیه در طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن

ماکارونی در کشور های مختلف مورد توجه زیادی قرار گرفته است، شکل و مدل های مختلف ماکارونی برای کشورهای مختلف متفاوت است، شکل های مارپیچی و رشته ای اصولاً طرفداران بیشتری دارند. خرید ماکارونی در انواع شکل های مختلف برای کودکان و نوجوان انتخاب بسیار مناسبی است به ندرت می توان فردی را یافت که نسبت به خوردن ماکارونی علاقه ای نداشته باشد و از آن اجتناب کند.

مواد اولیه ساخت ماکارونی در کشورهای مختلف متفاوت است به طور کلی در کشورهای پیشرفته از آرد سمولینا استفاده می شود که طعم ماکارونی را لذیذ تر خواهد کرد. این ماده غذایی سرشار از نشاسته است به همین خاطر مصرف آن انرژی مورد نیاز را به بدن خواهد داد. کشور ایران از نظر میزان تولید ماکارونی رتبه بسیار قابل توجه ای دارد تا جایی که علاوه بر تامین نیاز داخل کشور می تواند رقم بالایی از بسته های ماکارونی تولیدی را به کشوره های آفریقایی، پاکستان، عراق و …. نیز صادر نماید.

سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تن ماکارونی در کشور تولید میشود

هر ساله آمار مصرف کنندگان ماکارونی رو به افزایش است به همین خاطر می تواند مزایای زیادی برای سرمایه گذاران داشته باشد، ماکارونی همواره یکی از پرفروش ترین محصولات غذایی محسوب می شود به همین خاطر کشور باید بتواند رقم بالایی از ماکارونی های با کیفیت را با مواد اولیه عالی و درجه یک تولید کند و در اختیار مشتری قرار دهد.

افراد به دلایل مختلفی طرفدار خرید این محصول هستند، قیمت یکی از ساده ترین معیار هایی است که می توان به عنوان خرید این محصول در نظر گرفت علاوه بر این ماکارونی پخت آسانی دارد به همین خاطر افرادی که مشغله کاری بالایی دارند و زمان کافی برای پخت و پز ندارند سراغ این محصول غذایی خواهند رفت تا انرژی بدن خود را تکمیل نمایند.

 

طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن

وضعیت تولید ماکارونی

با توجه به اوضاع اقتصادی کشور ما، طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن نیز با یکسری موانع همراه است، نان و ماکارونی هر دو منابع سرشار از نشاسته هستند به همین خاطر ارزش خرید بالایی دارند و به آنها توجه زیادی می شود، دولت نیز توجه خاصی به نان، ماکارونی و مواد اولیه این مواد دارد به همین خاطر است که می توان گفت که یکسری از تصمیمات سیاسی دولت در تولید و اجرای طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن تاثیر گذار خواهد بود.

موضوع دریافت گندم رایانه ای نیز برای افراد فعال در صنعت دردسر ساز شده است تا جایی که همواره تقاضاهای پی در پی مبنی بر روند آزاد گذاشتن قیمت گندم به سیاست مداران داده می شود تا از این طریق در طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن بتوان آزادانه عمل کرد و مواد ضروری و مناسب را با قیمت ارزان تر خریداری کرد. آزاد گذاشتن قیمت خرید گندم منجر می شود تا افراد فعال در طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از مراکز مختلف و معتبر با قیمت توافقی خریداری نمایند.

یکی از موضوعاتی که می تواند آمار فروش ماکارونی را کاهش دهد، ارزان شدن قیمت خرید نان است، همانطور که می دانید نان سرشار از نشاسته است بنابراین افراد با خوردن کافی نان نیز می توانند در طول روز نشاسته و انرژی ایده آل خود را بدست بیاورند، نان و ماکارونی هر دو منبع نشاسته هستند و پایین آمدن قیمت نان باعث می شود تا مشتری بیشتر به دنبال خرید نان باشد تا قیمت کمتری را پرداخت نماید.

آمریکا به نسبت جمعیت، بزرگترین مصرف‌کننده پاستا در جهان است. این کشور سالانه ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن ماکارونی مصرف می‌کند.

با رواج فرهنگ استفاده از ماکارونی، آمار خرید این محصول نیز دو چندان خواهد شد، تعداد مصرف کنندگان ماکارونی در ایران نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است که این موضوع تا حد زیادی پیام های مثبت و رضایت بخشی به اجرا کنندگان طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن خواهد داد.

کشورهای خارجی همسایه نیز همواره خواستار تهیه ماکارونی هستند که می توان با رونق تولید این محصول میزان صادرات را نیز افزایش داد. کشورهای خارجی برای خرید این محصول به قیمت و کیفیت توجه ویژه ای خواهند داشت، بنابراین باید بهترین محصولات را با قیمت مناسب برای صدور به خارج از کشور آماده کنیم.

طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن

 

مراحل تولید ماکارونی

۱- سیلوی ذخیره آرد : ابتدا آرد به مخزن های مخصوص (سیلو) توسط بونکر حمل آرد منتقل می شود. در این خصوص تعدادی سیلوی ذخیره با ظرفیت بالا تعبیه گردیده که کلیه این سیلوها ازطریق Auger انتقال ، آرد را وارد خط تولید می نماید.

۲- الک، میکسر و میکروفیدراز میکسر مخصوص (continuous) و میکروفیدر جهت مخلوط کردن آردها و مواد افزودنی نظیر گلوتن، بتاکاروتن، ویتامین ها و افزودنی های دیگر استفاده می شود. محصول عمل اختلاط آرد و موادافزودنی، وارد الک شده که دراین جا عملیات تنظیم دانه بندی و جداکردن مواد زائد مخلوط انجام می گیرد.

۳- سیستم انتقال مواد اولیه : عمل انتقال توسط سیستم بلوئر انجام میشود که مکانیسم عملکرد آن Shooting مخلوط توسط فشارهوای فیلتر شده کمپرسور به سمت ماشین تولید می باشد.

۴- دستگاه پرس (Press) : دستگاه پرس شامل فیلتر، ترازوی دیجیتال،کنترلر دیجیتالی آب، سیستم پلی ماتیک (Polymatic) ترکیب ابو آرد می باشد که در این سیستم استفاده از انواع آرد ها یک مزیت به حساب می آید. (چون گندم های دیوروم و آرد حاصل از آن یعنی سمولینا در ایران دارای کیفیت بالایی نیست) همچنین زمان مخلوط کردن خمیر بسیار کوتاه می باشد (حدودا ۲۰ ثانیه). از مزایای دیگر این سیستم، (Clean in Place)CIP می باشد. به این معنا که تمامی ورودی ها، خروجی ها، لوله ها و سیلندرهای اکسترودر خمیر توسط آب و مواد قلیایی شسته می شود.

در این بخش خمیر داخل خمیر دان که مجهز به مارپیچ (Screw)ورز داده شده و با بافتی یکنواخت جهت شکل گیری به صورت رشته ای، فرمی، ورمیشل و لازانیا از قالب ها عبور داده می شود.

۵- سیستم خشک کن (Drier) : پس از شکل گیری خمیر ماکارونی بصورت رشته های بلند یا کوتاه، ماکارونی بایستی خشک شود تا مقدار آب موجود در آن به حد لازم برای رسیدن به رطوبت نسبی تعادل با هوای محل نگهداری برسد که در نتیجه این عمل از سوختگی و ترک خوردگی ماکارونی جلوگیری بعمل می آید. تمام مراحل حین فرآیند از نظر میزان رطوبت و آلودگی ثانویه تحت نظارت واحد کنترل کیفیت می باشد.

۶- دستگاه سرد کن(Cooler) : ماکارونی پس از خشک شدن به علت قرار گرفتن در حرارت بالا داغ بود، و به منظور جلوگیری از وارد آمدن شوک و ترک خوردگی به آن وارد دستگاه سرد کن شده، به تدریج سرد می شود تا دمای آن به حد معینی کاهش یابد.

۷- سیلوی محصول(Silo ): محصول تولید شده قبل از عملیات برش و بسته بندی وارد سیلوهای ذخیره محصول می شود که در واقع در اینجا ماکارونی در مرحله استراحت قرار می گیرد. عمل خشک کردن در اینجا متوقف می گردد، در انتهای این مرحله رشته ها باید دارای دما و رطوبت یکسان در تمام قسمت ها بوده و هیچ گونه استرسی نداشته باشند، در صورت داشتن استرس رشته ها خم شده و گاهی اوقات ترک های بسیار ریزی روی سطح ماکارونی ایجاد می شود.

۸-دستگاه برش و بسته بندی (Cutter & Package) : محصول ذخیره شده در سیلو وارد سیستم برش شده و توسط اره های مخصوص در اندازه ای معینی بریده می شود. پس از آن توسط پیاله های حمل وارد دستگاه بسته بندی شده بعد از توزین در لفاف های مخصوص بسته بندی (Trispafan) با توجه به شکل خاص خود قرار گرفته و بسته بندی اولیه انجام می گیرد. روی فیلم های بسته بندی اطلاعاتی از قبیل تاریخ تولید، تاریخ انقضا، سری ساخت و قیمت درج میشود که در صورت شکایات مشتریان از روی این اطلاعات ردیابی شده و برای یافتن مشکل مطرح شده در محصول پیگیری می گردد

۹- بار محصول(Storage) : کارتن ها توسط پالت و لیفتراک در قفسه های انبار مرتب گشته و شماره ساخت و تاریخ تولید، چیدمان می شود. پس از گذشت ۷۲ ساعت قرنطینه گذاری و عملیات کنترل کیفیت در صورت نبود مشکل محصول به منظور مصرف توسط کامیونت ها روانه بازار مصرف می گردند.

کد آیسیک مرتبط با ماکارونی و انواع آن

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
ماکارونی ساده (با تخم مرغ، به صورت نپخته) ۱۵۴۴۴۱۲۳۰۶
ماکارونی ساده رشته ای (با تخم مرغ، به صورت نپخته) ۱۵۴۴۵۱۲۳۰۷
ماکارونی ساده فرمی (با تخم مرغ، به صورت نپخته) ۱۵۴۴۵۱۲۳۰۸

 

کد تعرفه مرتبط با تولید ماکارونی و انواع آن

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
ماکارونی ۱۹۰۲

 

وضعیت واردات و صادرات ماکارونی و انواع آن

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات ماکارونی و انواع آن به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات ماکارونی و انواع آن به تفکیک سال

 

جدول وضعیت واردات و صادرات ماکارونی و انواع آن به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید ماکارونی و انواع آن را  اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی گلخانه 

طرح توجیهی مربا 

طرح توجیهی سس 

طرح توجیهی غلات صبحانه 

طرح توجیهی روغن کشی 

طرح توجیهی روغن خوراکی 

طرح توجیهی آبلیمو 

طرح توجیهی چای کیسه ای 

طرح توجیهی آرد ذرت 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس