طرح توجیهی واحد تولید مایعات گازی NGL

مایعات گازها، از اجزای مهم گاز های طبیعی به شمار می روند. این مایعات از ساختار گازها جداسازی می شوند. جدایی این مواد در تاسیسات میدانی یا کارخانه های فراوری انجام می گیرد. .

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

این گازها انواع مختلفی دارند و کاربردهای ویژه ای در صنایع مختلف به همراه می آورند. ساخت مایعات گازی به صورت جداگانه بر ارزش این مواد طبیعی می افزاید و به همین خاطر تولید آن ها بسیار سود آور است و برای سرمایه گذاران منافع بسیار زیادی به همراه می آورد.

مایعات گازی NGL چیست؟

انواع گاز طبیعی موجود در جهان به عنوان یک انرژی پاک مورد استفاده قرار می گیرند. در سال های اخیر در سر تا سر جهان، منابع گازی بیشتری یافت شده اند و این مسئله تولید مواد مجزا از این مواد صنعتی را بیشتر کرده است. به این ترتیب این صنعت روز به روز در حال گسترش و پیشروی است.

فرایند تولید این گازهای مایع، مراحل پیچیده و تخصصی ای دارد و باید در شرایط به خصوصی انجام شود. در این زمینه فراهم کردن تجهیزات مخصوص به تولید گاز مایع نیز اهمیت دارد. همزمان با تصفیه گاز در پالایشگاه های صنعتی، مقادیر بالایی گاز مایع نیز تولید می شود. یکی از مهمترین موادی که در این فرایند از گاز طبیعی جداسازی می شود، بنزین است که در سیستم حمل و نقل کاربردهای بسیار زیادی دارد.

طرح توجیهی مایعات گاز

در این فرایند تولیدی، گاز خروجی از مبدل، وارد دو مرحله متوالی می شود. سیکل سرماسازی این مواد نیز به سادگی انجام می گیرد. به این ترتیب مایعات گازی، تبادل حرارتی خواهند داشت. شبیه سازی دینامیکی این فرایند تولیدی نیز به سادگی انجام می شود. هدف از اجرای این فرایند، کنترل سیستم های کنترلی در فرایند تولید مایعات گاز است.

شما می توانید، با توجه به دمای مخازن، فشار مخازن، مقدار محصول و… این فرایند را شبیه سازی کنید. شما می توانید، میزان مواد خروجی و ورودی را کم و زیاد کنید تا فرایند شبیه سازی دینامیکی بهتر انجام گیرد. در این فرایند با تغییر شاخص های موثر در تولید مایعات گازی، هر گونه تغییری نتیجه مشخصی را نشان می دهد که روند تولید مایعات را در مراحل اجرایی مشخص می کند.

روند پالایش گاز طبیعی

پس از استخراج گازهای طبیعی از چاه های مخصوص، فرایند شیرین سازی گاز در پالایشگاه مربوطه انجام می گیرد. در این فرایند گازهای اسیدی از میان مواد اولیه حذف می شوند. برای این منظور از یک فرایند جذب استفاده می کنند. در این خصوص گازها و مواد حلال نیز مورد استفاده قرار می گیرند که برای جذب مواد اسیدی کاربرد دارند. این حلال ها پس از جذب مواد شیمیایی و اسیدی، مجددا احیا می شوند و قابل استفاده هستند.

هر چه میزان مصرف حلال های مورد استفاده در پالایش گاز طبیعی کمتر باشد، هزینه تولید این مواد بسیار کمتر می شود. در این فرایند تولیدی، کلیه برآوردهای مورد نیاز انجام شده  و به همین خاطر سرمایه گذاری در این طرح بسیار هوشمندانه است. در سال های اخیر روش های به روز و جدیدتری برای شیرین سازی گاز طبیعی ابداع شده است که از میان آن ها می توان به استفاده از غشا در این فرایند صنعتی اشاره کرد.

پس از آماده شدن گاز شیرین، فرایند انتقال آن آغاز می شود. برای انتقال این گاز طبیعی، این مواد را به صورت مایع در می آورند. به این ترتیب میزان اشغال فضا به حداقل می رسد و فرایند انتقال مواد نیز ساده تر انجام می گیرد. شما می توانید، مقادیر بسیاری از این مواد را با استفاده از کشتی جا به جا کنید. در این فرایند نوعی شبیه سازی دینامیکی نیز انجام می شود که فرایند تولید را ساده تر می کند. در این فرایند گاز شیرین را وارد مبدل های حرارتی می کنند. به این ترتیب تبادل حرارتی این مواد نیز بسیار بهتر خواهد شد.

تقسیم بندی انواع مخازن از نظر سیالات

مخازن نفتی یکی از سیالات مهم در این زمینه به شمار می روند. در صورتی که دمای این مخازن از حد بحران بیشتر شود، سیال مورد نظر به عنوان یک مخزن گازی شناخته می شود. مخازن گازی نیز یکی از مهمترین سیالات مورد استفاده در این زمینه محسوب می شوند.

در صورتی که دمای این مخازن از حد بحران بیشتر شود و سیال هیدروکربنی دمای بالاتری داشته باشد، مخزن مورد نظر در بین مخازن گازی طبقه بندی می شود. هر یک از مخازن نفتی دسته بندی های کوچکتری نیز دارند. سیال های زیر اشباع در این بین قرار می گیرند و کاربردهای به خصوصی دارند. در صورتی که فشار مخازن بیشتر از حد به خصوصی تعیین شود، این سیالات به عنوان مخزن نفتی زیر اشباع شناخته می شوند.

مدل های اشباع این مخازن نیز در این بین جای می گیرند. فشار اولیه مخزن در این مدل سیالات با فشار نقطه حباب برابر و یکسان است. برخی از مخازن با کلاهک های گازی تولید می شوند. در صورتی که فشار اولیه وارده کمتر از میزان فشار حباب ها باشد، این مخازن به عنوان کلاهک گازی شناخته می شوند.

مهمترین نفت های خام موجود به عنوان نفت سیاه خام، نفت خام با کاهش حجم، نفت خام فرار، نفت خام بحرانی و… در صنعت شناخته می شوند. تقسیم بندی این مواد نفتی بر اساس برخی از خصوصیات آن ها انجام می گیرد. این مواد نفتی را بر اساس ترکیب، شکل ظاهری و… دست بندی می کنند.

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی واحد تولید مایعات گازی NGL  اعلام می دارد.

 

 مطالب مرتبط : 

طرح توجیهی پتروشیمی

طرح توجیهی بلک کربن 

طرح توجیهی پترو پالایشگاه

طرح توجیهی تولید بنزین

طرح توجیهی مکمل سوخت 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس