طرح توجیهی ورق کارتن

کارتن ها در ابعاد و اندازه های گوناگون، مصارف زیادی در بسته بندی محصولات دارند و موجب راحتی انتقال آن ها به دست مصرف کنندگان می شوند. در ایران بسیاری از واحدها در این زمینه فعالیت کرده و محصول مورد نظر را در سطح کشور تأمین می کنند. در طرح توجیهی ورق کارتن، روند تولید ورق کارتن از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

در بسیاری از کارخانه ها برای بسته بندی محصولات و حفظ کیفیت آن ها از کارتن استفاده می شود. بنابراین استفاده از کارتن در جهت بسته بندی و به عنوان عاملی برای محافظت از کالاهای تولیدی امری ضروری محسوب می شود. علاوه بر آن کارتن‌ها برای مصارف دیگری همچون عایق کاری ساختمان ها به کار می آیند. در طرح توجیهی ورق کارتن، تلاش کرده ایم که روند تولید آن را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی محصول در طرح توجیهی ورق کارتن

ورق کارتن طی فرایند به روی هم چسباندن انواع مختلف کاغذها در شکل های مسطح و موج دار ساخته می شود. به عبارتی، مواد اصلی تشکیل دهنده ورق کارتن، کاغذهای مخصوص از جمله کاغذ کرافت، لاینر، تاپ وایت، کاغذهای بازیافت و… در ضخامت های مختلف می باشد. قیمت ورق کارتن بستگی به نوع مواد به کار رفته در آن متغیر است. یک ورق کارتن استاندارد حداقل باید از سه لایه تشکیل شود.

مواد اولیه برای تولید ورق کارتن

ورق کاغذ: همان طور که قبلاً اشاره کردیم، ورق کاغذ، عنصر اصلی تولید کارتن است. هر یک از ورق هایی که برای تولید کارتن مورد استفاده قرار می گیرند، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارند. انواع ورق ها با توجه به مصارف مورد نیاز در تولید کارتن به کار گرفته می شوند.

چسب کارتن: یکی دیگر از عناصر اصلی در تولید ورق کارتن، چسب کارتن است. این چسب، از ترکیب موادی مانند آب، نشاسته، بوراکس و… به دست می آید.

بررسی بازار مرتبط با ورق کارتن

بازار مصرف کارتن بیشتر در کارخانه ها و تمامی مراکز تولیدی و خدماتی که نیاز به بسته بندی محصولات در آن وجود دارد، می باشد. با گسترش کارخانه ها و مراکز تولیدی صنایع کشاورزی و صنعتی و نیاز به بسته بندی محصولات، صنعت کارتن سازی نیز افزایش پیدا کرده است.

کد آیسیک مرتبط با تولید ورق کارتن

کد آیسیک (International Standard Industrial Classification)، سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع شناخته می شود که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. به موجب این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأمین می شود.

مقوای دوبلکس ۲۱۰۱۴۱۲۳۴۸
ورق کارتن سه لا ۲۱۰۲۴۱۲۳۲۱
ورق کارتن دولا ۲۱۰۲۴۱۲۳۲۰
ورق کارتن چندلا ۲۱۰۲۴۱۲۳۲۲


کد تعرفه
مرتبط با تولید ورق کارتن

تعرفه گمرکی(harmonized system)، یک کد هشت رقمی متشکل از چهار بخش دوگانه، برای شناسایی کالا و تعیین جایگاه آن در ترخیص می باشد. مواردی که در تعیین این عدد  نقش دارند، عموماً دارای معیارهای پیچیده است و در کشورهای مختلف به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

یکی از معیارهایی که در ایران در تعیین این رقم تأثیر دارد، میزان تولید داخلی آن کالا در کشور است.

کد تعرفه مرتبط با تولید ورق کارتن ۴۸۱۹۲۰۹۰

 

استاندارد های مرتبط با صنعت تولید ورق کارتن

برای کسب اطمینان از کیفیت و استحکام کارتن های تولید شده، ورق های به کار رفته از لحاظ میزان مقاومت و دوام مورد آزمایش قرار می گیرند. در روند آزمایش ورق کارتن، آن را از لحاظ میزان کشش، مقاومت در برابر لهیدگی و مقاومت چسبندگی لایه ها، مورد بررسی قرار می دهند.

میزان واردات و صادرات در طرح توجیهی تولید ورق کارتن

نمودار و جدول وضعیت واردات و صادرات ورق کارتن به شرح زیر می باشد.

نمودار میزان واردات و صادرات ورق کارتن

جدول میزان واردات و صادرات ورق کارتن

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید ورق کارتن

 دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز در صنعت ورق کارتن به شرح زیر می باشد:

  • رول گیر کاغذ
  • سینگل فیسر
  • پل و بالابر گونیا
  • سیلندر چسب و سیلندر پاک­کن چسب
  • سیستم خشک کن ورق کارتن
  • کاتاف الکترونیکی NC

روش تولید ورق کارتن

در تولید ورق کارتن، برای ایجاد لایه میانی که به صورت چین دار است و لایه فلوت نامیده می شود، کاغذ را وارد دستگاه کنگره ساز می کنند و به این صورت لایه فلوتینگ تولید می شود. برای تولید ورق کارتن سه لایه، کاغذ انتهایی کارتن با چسب های مخصوص حاصل از نشاسته و سیلیکات به لایه فلوت یا کاغذ فلوتینگ چسبانده می شود.

در مرحله بعد، لایه رویی ورق نیز با چسب به ورق دو جداره الحاق می شود و به این صورت ورق کارتن سه لایه تولید می گردد. در نهایت، دستگاه خط زن، متناسب با ابعاد و اندازه های سفارش داده شده، خطوط لازم را بر روی ورق ها ایجاد می کند و سپس ورق ها در ابعاد مشخص شده برش داده می شوند.

واحدهای تولیدی ورق کارتن

ورق آماده کارتن در واحدهای مختلف در داخل کشور تولید و عرضه می گردد. در جدول زیر برخی شرکت های فعال در این زمینه را می توانید مشاهده کنید:

برای پیشبرد اهداف و تحقق ایده ها، پیش از اجرا و وارد شدن در جریان تولید و کسب و کار، لازم است که  مواردی از قبیل شرایط سرمایه گذاری، توجیه پذیری اقتصادی و زیرساخت های پروژه مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد. در این طرح توجیهی ورق کارتن، دریافتیم که زیرساخت های لازم برای تولید ورق کارتن در کشور فراهم است و با ظرفیت های مختلف امکان سرمایه گذاری در این صنعت وجود دارد. برای سرمایه گذاری در این پروژه و دریافت اطلاعات کامل آن با کارشناسان بهین صنعت یاب در تماس باشید.

 

مظالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی 

طرح توجیهی تولید کاغذ از سنگ 

سرمایه گذاری در تولید کاغذ دیواری 

طرح توجیهی تولید کاغذ از سنگ

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس