طرح توجیهی پارک آبی

ایجاد تفریحات گردشگری نه تنها باعث افزایش نرخ جذب توریست خارجی میشود، بلکه شاخص ها و پارامتر های مختلفی را در سطح جامعه افزایش میدهد. تفریحات آبی نیز جز پر اهمیت ترین ایده های گردشگری است. در مطلب پیشرو به بررسی ایده احداث پارک آبی میپردازیم. با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

پارک آبی مکان تفریحی است که به صورت سرپوشیده، سر باز و یا سالنی احداث میشود. این مکان ترکیبی از ابزارهای سرگرم کننده و بازی‌های آبی مانند سرسره آبی، رودخانه تنبل، حمام تفرحی، استخر، سونا و غیره است تا بتواند ساعت ها علاقه مندان را سرگرم کند. اما احداث پارک آبی نیاز به زیر ساخت های فراوانی دارد و پیاده سازی آن نیازمند سرمایه مورد نیاز آن از سایر ایده های گردشگری بالاتر است.

 

پارک آّبی

 

معرفی پارک آبی

صنعت گردشگری در ایران فعال بوده و روی کل جامعه از لحاظ فرهنگی و اقتصادی بسیار تاثیرگذار است. پارک آبی علاوه بر درآمدزایی موجب کارآفرینی نیز می شود. صنعت گردشگری موجب ارتباط داخلی و خارجی با دیگر قوم ها نیز شده است.

امروزه به تعداد زیاد پارک آبی در اقصی نقاط جهان احداث شد که با استقبال بی نظیر مردم مواجه شده است. هر یک از این پارک ها در متراژهای متفاوت با سرمایه های مختلف احداث شده اند. خلاقیت در اجرا کردن آن یک موضوع بسیار مهم و قابل توجه است که حتما باید به آن توجه کرد چرا که تفاوت میان پارک آبی ها دقیقا در همین طراحی مشخص میشود.

هدف اصلی طرح توجیهی پارک آبی ایجاد یک محیط تفریحی، رفاهی برای گذراندن اوقاتی شاد در بین مردم است. با ایجاد محیط رفاهی، تفریحی گردشگران زیادی به آن فضا جذب می شوند. یک پارک آبی ساده بیش ۶ هکتار زمین احتیاج دارد. این مساحت برای راه اندازی حداقل ۵ سرسره، ۲سرسره مدل u ، سرسره ۳ سقوط آزاد و تونل های آبی میباشد

پس از خود پارک آبی فضای در نظر گرفته شده برای پارک اتومبیل ها جز مهم ترین اجزا پارک برای ایجاد جاذبه و افزایش سطح رفاه بازدید کنندگان است. به همین منظور اگر پارک های آبی در حومه شهر ها قرار گرفته اند تا از ایجاد ترافیک و ازدحام بیش از حد جلوگیری شود.

 

پارک آبی

پارک آبی مکان تفریحی سالم و پرطرفداری است که داخل آن وسیله های بازی بسیاری از جنس های مختلف موجود است. سرسره و استخر توپ از نمونه وسیله های بازی این مکان تفریحی است. هر رده سنی از کودک تا جوان و بزرگسال به پارک آبی خواهد رفت تا موجبات شادی خود و خانواده را فراهم آورد .

سالن های مورد نیاز در پارک آبی

  1. پارک آبی
  2. استخر
  3. جکوزی
  4. سونا
  5. رستوران
  6. سالن ماساژ
  7. تریا
  8. ورزش درمانی
  9. پارک بادی
  10. بدنسازی

نیروی انسانی مورد نیاز در اجرا کردن طرح پارک آبی

  • سرپرست و مدیر پارک
  • پرسنل حسابداری و بازرگانی
  • پرسنل پذیرش و امور اداری
  • نگهبان
  • مربی بدنسازی
  • مربی شنا
  • نجات غریق
  • نیروی خدماتی برای ورزش درمانی و ماساژ
  • آشپزهای ماهر برای رستوران و تریا

تاسیسات دخیل در اجرا کردن کردن طرح

  1. برق
  2. آب
  3. گاز
  4. تلفن
  5. تجهیزات ایمنی
  6. سیستم صوتی
  7. تجهیزات مورد نیاز بوفه ها 
  8. تاسیسات تصفیه آب 
  9. خشکشویی و لباسشویی
  10. وسیله گرمایشی و سرمایشی
  11. مخزن ذخیره سوخت

روش احداث

در این بخش به مراحل احداث پارک آبی میپردازیم. فردی که قصد سرمایه گذاری در این طرح را دارد در وهله اول باید به یک شرکت فعال در حوزه پارک آبی مراجعه کند. شرکت انتخابی با توجه به نیاز سرمایه گذار و متراژ زمین و میزان سرمایه موجود یک طرح اولیه ارائه می دهد. طرح بیان شده طی یک پروژه کاملاً بررسی می شود و قیمت اجرای طرح محاسبه می گردد. سپس نوبت به کشیدن نقشه دو یا سه بعدی است. در این نقشه تمام جزئیات پارک آبی همچون محل قرار گیری سرسره های آبی و دیگر وسیله ها مشخص می شود. حال نوبت به اخز مجوزهای لازم همچون سازمان گردشگری، وزارت نیرو و شهرداری می رسد.

عملیات اجرایی اعم از کارهای عمرانی و زیرسازی پروژه، نصب تاسیسات و محوطه سازی، ساخت سازه های لازم و سرسره های آبی و … آغاز می گردد. برای احداث فضای تفریحی همچون پارک آبی نیاز به تست های متعدد از لحاظ ایمنی است که نباید از آن غافل شد.

در نظر داشته باشید پس از احداث پارک آبی سایر فضا های مورد نیاز باید به شکل کامل توسعه پیدا کنند. بخش های پر اهمیتی همانند فضای خشکشویی برای خشک و استرلیزه کردن حوله ها و همچنین فضای رختکن برای جای دادن وسایل همراه بازدیدکنندگان نیازمند نقشه ای دقیق هستند تا دسترسی راحت را برای افراد ایحاد کند. این فضا ها میتواند خارج از محل اصلی پارک واقع شوند.

 

کد آیسیک مرتبط با تولید پارک آبی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

برای طرح های گردشگری کد آیسیک وجود ندارد. پس به جهت بررسی دقیق تر به سراغ کد های آیسیک تجهیزات به کار رفته در این مجموعه ها رفتیم.

شرح کالا کد آیسیک
سازه های بادی و پلاستیکی پارک و شهربازی ۳۶۹۴۵۱۲۳۳۶

 

تجهیزات و وسایل بازی پارک و شهربازی ۳۶۹۴۴۱۲۳۳۱

 

واقعیت این است که برای اجرایی کردن این طرح نمیتوان عدد دقیق را اعلام کرد. چرا که طراحی پارک، مساحت، امکانات و از همه مهم تر موقعیت جغرافیایی پارک آبی تمام اعداد و ارقام را دستخوش تغییرات میکنند. اما به صورت ساده حداقل سرمایه گذاری برای ایجاد این پارک بدون در نظر گیری زمین مورد استفاده نیازمند سرمایه حداقل ۱۰۰ میلیارد تومانی است.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید پارک آبی اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی پلاژ آقایان 

طرخ توجیهی احداث شهربازی 

طرح توجیهی کافی شاپ 

طرح توجیهی مجتمع گردشگری

طرح توجیهی سفره خانه 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس