طرح توجیهی پرورش بوقلمون | معرفی – مزیت ها – نگهداری – میزان سوددهی

طرح توجیهی پرورش بوقلمون

طبق تحقیقات صورت گرفته میزان سرانه مصرف گوشت بوقلمون در کشور ها، با  فرهنگ آن منطقه ارتباط بالایی دارد، به طور مثال کشورهای توسعه یافته یا به اصطلاح پیشرفته میزان مصرف گوشت بوقلمون در آنان بیشتر است. به طور میانگین ایرانی ها یک دوازدهم اروپائی ها گوشت بوقلمون مصرف می کنند. با اینحال در سال های اخیر میزان مصرف گوشت بوقلمون در ایران در حال افزایش است و انتظار می رود با افزایش سطح فرهنگ جامعه میزان استفاده از گوشت بوقلمون نیز افزایش یابد. با افزایش میزان تقاضای گوشت بوقلمون، میزان عرضه نیز بیشتر شود، از اینرو متقاضیان سرمایه گذاری در این حوزه (پرورش بوقلمون) با استفاده از طرح توجیهی بوقلمون یا همان مطالعات امکان سنجی پرورش بوقلمون می توانند مسیر مشخصی از کسب و کار خود داشته باشند. در ادامه به شرح مختصری از این کسب و کار می پردازیم؛

سرعت رشد بوقلمون به قدر بالاست که در طی ۳ ماه به ۱۵ کیلوگرم میرسد

معرفی محصول در طرح توجیهی پرورش بوقلمون

گوشت بوقلمون دارای ویتامین های B1B3B6B12  و سرشار از ویتامینA و اسید فولیک می باشد. همجنین کلسترول آن نصف گوشت قرمز است و کلسترول بد خون را کاهش می دهد و چربی های اشباع شده در آن نصف گوشت قرمز است و در هر ۳۰ گرم گوشت بوقلمون کمتر از ۱گرم چربی وجود دارد، سیستم ایمنی را تقویت می کند و خواص بسیاری دیگر…

 

بررسی مشخصات بوقلمون

بوقلمون با جمجه ای ۴۰ گرمی سرعت رشد بالایی دارد به طوریکه در طول ۳ ماه به ۱۵ کیلوگرم می رسد و به سرعت رشد می کند. تنها حیوانی است که ۲ نوع گوشت دارد، سینه این پرنده (بوقلمون) دارای گوشت سفید و  گوشت ران آن، قرمز است، به طور میانگین از هر بوقلمون ۶۵ درصد گوشت بدست می آید. نه تنها گوشت بوقلمون مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه از پوست پاهای بوقلمون به عنوان چرم خالص در تهیه کیف و کفش نیز استفاده می شود.

سود اصلی مربوط به بوقلمون مادر است

بوقلمون پرنده ای سخت جان است و پرورش آن همانند مرغ تخصصی نمی باشد و حساسیت مرغ را دارا نیست. جوجه های خریداری شده باید در دمای مناسب بین ۳۵-۳۷ درجه سانتی گراد قرار گیرند. جوجه ها در ۱۵ روزگی واکنسی دریافت می کنند که بعد از آن تلفات آنان مشخص می شود. یکی از مهمترین نکات در نگه داری بوقلمون دور بودن آنان از ترس و استرس است عامل مهم تهدید سلامتی آنان گرد و خاک است که باعث بیماری های ریوی در این پرنده می شود.

 

پرورش بوقلمون گوشتی یا مادر؟

پرورش بوقلمون گوشتی سریعتر به درآمد می رسد و در کوتاه مدت سرمایه گذاری خوبی محسوب می شود اما سود اصلی و بیشتر، مربوط به بوقلمون مادر است زیرا نسبت پایداری آن در هر شرایطی استوار تر است.

انواع سود دهی که می توان از پرورش بوقلمون مادر عاید شود؛

  • فروش تخم بوقلمون
  • فروش جوجه بوقلمون یک روزه
  • فروش جوجه بوقلمون ۱ ماهه
  • فروش بوقلمون ۳ ماهه
  • پرورش بوقلمون های مولد مادر

 

چه نژاد بوقلمون برای پرورش مناسب تر است؟

نژاد های اصلاح یافته بوقلمون، بهترین نژاد های پرورش بوقلمون محسوب می شوند که بوقلمون های ارلوب یکی از آنان است که مورد استقبال پرورش دهندگان قرار گرفته است.

 

شرایط پرورش گله مادر

پرورش بوقلمون به دو روش نیمه بسته و بسته در سالن انجام می شود. در هر دو حالت یک سالن پرورش احتیاج است، و ظرفیت سالن باید برای هر ۲۰ بوقلمون مولد تخم گذار ۵ مترمربع فضا در نظر گرفته شود و برای هر ۲۰ عدد پولت های جوان ۴مترمربع نیاز است.

 

آماده سازی سالن پرورش

قبل از ورود جوجه ها به سالن ۲۴ ساعت قبل با استفاده از گاز فرمالین ضدعفونی می شود پس از انجام مراحل ضد عفونی، به وسیله فن، گاز را از سالن خارج نموده و سپس با استفاده از پوشال وخرده چوب به قطر ۵-۷ سانتی متر پوشیده می شود تا از رشد قارچ و عوامل بیماری زا جلوگیری شود.

دمای سالن ۳۶ درجه مناسب است، اما در پرورش به وسیله مادر مصنوعی هوای سالن را ۲۶ درجه قرار می دهند و دمای مادر مصنوعی ۳۶ درجه .

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

با توجه به شکل زیر وضعیت گرمایی پولت ها در پن(دایره پرورش) نمایش داده شده است.

پرورش بوقلمون - طرح توجیهی بوقلمون

نوردهی سالن پرورش بوقلمون و برنامه زمان بندی روشنایی

نوردهی در سالن پرورش بسیار مهم تلقی می شود، عواملی چون، پر خوری، استرس و … می تواند به میزان شدت و ضعف نور در سالن پرورش بستگی داشته باشد از اینرو برنامه ای منظم جهت نوردهی در سالن های پرورش بوقلمون تنظیم می شود تا طبق آن اعمال شود. در جدول زیر نمونه ای از برنامه زمان بندی نوری بوقلمون های نژاد سنگین گوشتی آورده شده است؛

نور دهی در فصل پاییز و زمستان نور دهی در فصل بهار و تابستان
۰ -۳۰ روزگی ۲۴ساعت روشنایی ۰-۳۰ روزگی ۲۴ساعت روشنایی
۴ روزگی تا ۶ هفتگی ۲۴ساعت تاریکی ۴ روزگی تا ۶ هفتگی ۲۴ساعت تاریکی
هفته ۷ ۵ ساعت تاریکی هفته ۷ ۵ ساعت تاریکی
هفته ۸ ۵/۵ ساعت تاریکی هفته ۸ ۶ساعت تاریکی
هفته ۹ ۶ ساعت تاریکی هفته ۹ ۷ ساعت تاریکی
هفته ۱۰ ۵/۶ ساعت تاریکی هفته ۱۰ ۸ ساعت تاریکی
هفته ۱۱ ۷ ساعت تاریکی هفته ۱۱ ۹ ساعت تاریکی
از هفته ۱۲ تا فروش ۸ ساعت تاریکی از هفته ۱۲ تا فروش ۱۰ ساعت تاریکی

 

تغذیه در پرورش بوقلمون

تغذیه بوقلمون های در ۱۰ روز اول کرامبل می باشد . در فصل های گرم، اشتهای بوقلمون ها کاهش می یابد که با استفاده از فن های خنک کننده و آب می توان از آن جلوگیری نمود. در تغذیه بوقلمون ها غلات و چربی، گنجاله دانه روغنی (سویا، کلزا و…) به عنوان مکمل های پروتئینی ویتامین ها و مواد معدنی جایگاه ویژه ای دارد. همچنین به وسیله یک برنامه تغذیه خوب و انتخاب نژاد خوب می توان رشد چشمگیری در پرورش بوقلمون داشت.

پرورش بولقمون فشار های کاری پرورش مرغ را ندارد

در پرورش بوقلمون نکات و شرایط دیگری که در این مقاله ذکر نشده نیز دخیل است  که ما تنها به بخشی از آنان را اشاره نمودیم، نیاز است قبل از شروع فعالیت خود (پرورش بوقلمون) با مشاوران این حوزه مشورت نمائید تا راهنمایی های لازم جهت راه اندازی کسب و کار خود بدست آورید.

 

مزیت های پرورش بوقلمون

سود آوری بالا تا ۵۰ درصد هزینه سرمایه گذاری، طولانی بودن دوره پرورش ، پرنده ای مقاوم در مقابل بیماری ها و کم دردسر، به لحاظ فشار کاری و تنش روانی در مقابل پرورش مرغ، از مزیت های پرورش بوقلمون است.

هزینه پرورش بوقلمون

هزینه پرورش بوقلمون با توجه به تعداد بوقلمون های پرورشی متغیر است، و با توجه به تعداد و نوع بوقلمون می توان محاسبه نمود. همچنین در بخش مالی، طرح توجیهی پرورش بوقلمون به تمام سوالات بخش مالی پروژه از جمله میزان سرمایه گذاری مورد نیاز، هزینه ها، در آمد ها و سال بازگشت سرمایه، سود دهی پروژه و بسیاری موارد دیگر پاسخ داده می شود.

طرح توجیهی پرورش بوقلمون چه کمکی به شما خواهد کرد؟

در طرح توجیهی پرورش بوقلمون، پروژه از ۳ دیدگاه بازار، فنی و مالی بررسی می شود ، ارزیابی های لازم انجام می شود. و راهنمایی های لازم جهت اجرای پروژه اعم از؛ خصوصیات محل احداث سالن پرورش، محاسبه هزینه های ساخت و ساز، تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز، هزینه های مربوط به پرورش پرنده و هزینه های نگهداری، پرسنل، استهلاک، تعمیرات و غیره…. هزینه های ثابت در گردش، برآورد تمامی هزینه ها به علاوه محاسبه سود ، نقطه سر به سر و راهنمای های لازم جهت ورود به بازار محصول، تحلیل رقبا و بسیاری از فاکتور های دیگر در طرح توجیهی پرورش بوقلمون تدوین می شود.

شرکت بهین صنعت یاب تا کنون طرح های بسیاری با موضوع طرح توجیهی پرورش بوقلمون، طرج توجیهی بوقلمون مادر، بوقلمون گوشتی، طرح توجیهی مرغداری، طرح توجیهی دامداری و …. تدوین نموده است و همواره آماده خدمتگزاری به سرمایه گذاران و متقاضیان محترم می باشد و هر روز کیفیت خدمات خود را ارتقا می دهد تا رضایت مشتریان عزیز از بهین صنعت یاب بیشتر شود.

مطالب قبلی نوشته شده در این مورد :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس