طرح توجیهی پرورش قرقاول

اجرای طرح توجیهی قرقاول می تواند برای اشتغالزایی و رفع نیازهای پروتئینی مناسب باشد. قرار است در این مقاله درباره طرح توجیهی قرقاول موارد کاربردی و مهمی را خدمت شما کاربران محترم ارائه نماییم. با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید .

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

درباره طرح توجیهی پرورش قرقاول

به دلیل عدم اطلاع دامپروران از نحوه پرورش قرقاول، پرورش این حیوان نسبت به دیگر طیور اهلی از عمومیت بالایی برخوردار نمی باشد. دامپروران تصور می نمایند که بر اساس نگهداری و پرورش قرقاول، استفاده های مناسب و در اصل بازگشت سرمایه کافی را نخواهند داشت. در این مقاله قصد داریم درباره طرح توجیهی پرورش قرقاول مطالب مفیدی را برای شما بیان نماییم. هدف از ارائه این مقاله معرفی طرح توجیهی پرورش قرقاول برای کارآفرینان به جهت آگاهی از انجام صحیح و کاربردی این فرایند می باشد.

به طور کلی دامپروران متعددی در زمینه پرورش قرقاول فعالیت داشته اند، اما نتوانستند نتایج مطلوبی را کسب نمایند. مهم ترین دلیلی که می توان به آن اشاره نمود، عدم آگاهی و نبود دانش کافی در زمینه نحوه پرورش و انجام فرایندهای مطلوب می باشد. همانند دیگر طرح های پرورش دامپروری، در این زمینه نیز نیاز است تحقیقات و آموزشهای کافی برای دامپروران وجود داشته باشد، تا بتوانند نسبت به انجام فرآیندهای مفید و اتخاذ مدیریتهای کاربردی به جهت انجام صحیح کار و کسب سود، اقدامات مطلوبی را اتخاذ نمایند.

معرفی خصوصیات و شرایط قرقاول

وجود زیبایی منحصر به فرد به واسطه رنگ های جذاب و متنوع در پرهای قرقاول، این حیوان را از جمله زیباترین پرندگان و در گروه پرندگان زینتی جهان قرار داده است. فروش قرقاول و نژادهای مرتبط با آن از قیمت های بالایی برخوردار است. در ادامه مقاله به معرفی گونه های قرقاول در ایران نیز اشاره خواهد شد. از نظر فیزیولوژیکی قرقاول می تواند بیشترین مشخصات گروه مایکان را داشته باشد. از نظر قد این حیوان با مرغ و خروس تقریبا برابر است. پرهای قسمت دم در قرقاول رشد زیادی داشته که این حالت در جنس نر آن بیشتر است و میتوان طول آن را در برخی از نژادهای قرقاول تا یک متر و نیم مشاهده نمود.

از نظر قد و جثه، طول قرقاول از سر تا انتهای دم می تواند به دو متر هم برسد. وزن این حیوان به طور معمول در حالت بالغ ۱ تا ۲ کیلوگرم می باشد. البته در بعضی از نژادهای قرقاول می توان، تا ۵ کیلوگرم هم پیدا نمود.

تمایز قرار دادن جنس ماده و نر در قرقاول بسیار آسان است. قرقاول های نر از زیبایی و تنوع جذابی به واسطه پرها برخوردار می باشند که در جنس ماده این شرایط وجود ندارد.

پرورش قرقاول

معرفی گونه های قرقاول در ایران در طرح توجیهی پرورش قرقاول

قرقاول ها از جمله پرندگانی می باشند که شرایط زیست محیطی موجود در کشور ما می تواند محیط مناسبی برای زندگی این پرندگان باشد. بر همین اساس گونه های متفاوتی از قرقاول در ایران وجود دارد.

  • گونه ارسباران و دشت مغان
  • گونه گلستان از بابل تا گلستان
  • گونه تالش از آستارا تا چالوس
  • گونه سرخس و حوالی رودخانه مرزی هریرود

معرفی نکات و شرایط پرورش قرقاول

از مهمترین مواردی که برای پرورش قرقاول باید رعایت شود، احداث سالن هایی است که می توانند بر اساس شرایط استاندارد، محیط مناسبی را برای پرورش قرقاول به دنبال داشته باشند. این سالن ها در دو حالت سالنهای فنسی یا توری و یا سالنهای سرپوشیده انتخاب می‌شوند. انتخاب این سالن ها را می توان بر اساس نوع مدیریت و داشتن پتانسیلهای کافی و البته وجود شرایط جغرافیایی معرفی نمود. در دو حالت سالن ‌های سرپوشیده و سالنهای فنسی، دو شرایط متفاوت با فرایندهای مشخص به جهت جوجه کشی و یا به جهت انجام دوره های تخم گذاری وجود دارد. در این میان بهترین نوع سالن به جهت پرورش قرقاول سالن های سرپوشیده می باشد که از خاصیت کف بتنی برخوردارند. توجه داشته باشید که بعد از هر نوبت پرورش قرقاول، باید نسبت به ضدعفونی کردن و تمیز کاری محیط اقدام نموده و مدیریت مناسب را به جهت دمای محیط قبل از جایگزینی جوجه ها انجام نمایید. از نظر رطوبتی، محیط باید خشک باشد و به هیچ عنوان از رطوبت برخوردار نباشد. به این دلیل که بستر خیس می تواند آغازی برای شیوع بیماری ها باشد.

پرورش قرقاول

رعایت شرایط ظروف دانخوری و آبخوری قرقاول

تا جایی که امکان دارد از ظروف با جنس پلاستیک استفاده نمایید. شاخصه مهم جنس پلاستیک می تواند در برابر شکستگی و یا خمیدگی مقاومت بالایی داشته باشد. از نظر تمیزکاری نیز شرایط راحت تری دارد. در روزهای اول برای جوجه ها از ظروف پهن و سینی مانند استفاده نمایید تا بتوانند به راحتی به خوراک خود دسترسی داشته باشند. جوجه ها در این شرایط پنجه های خود را در میان دندان ها به هم زده که می تواند شرایط تقویت در پنجه را برای آنها به دنبال داشته باشد. پس از افزایش سن در جوجه ها، ظروف سینی مانند را با ظروف دهانه باریک و کشیده جایگزین نمایید. در کنار ظروف دانه، به ازای هر ۵۰ جوجه دو عدد تا سه عدد ظرف آبخوری قرار دهید.

معرفی شرایط تغذیه حیوانات قرقاول

در زمان پرورش قرقاول، به جهت سرمایه گذاری و پرداخت هزینه ها، بخش اعظمی از آن به موضوع خوراک قرقاول اختصاص پیدا می‌کند. به همین خاطر نوع انتخاب و تهیه خوراک قرقاول بسیار اهمیت دارد تا بتواند با توجه به هزینه های انجام شده خروجی مناسبی را به دنبال داشته باشد. توجه نمایید برای قرقاول به هیچ عنوان از خوراک مرغ و یا ماکیان استفاده نکنید. غذای قرقاول و دانه هایی که برای آن انتخاب می نمایید باید حاوی ۲۸ درصد پروتئین باشد. زمانی که قرقاول به سن بلوغ رسید این درصد به ۲۴ درصد کاهش پیدا می‌نماید. دقت نمایید دانه های انتخاب شده از ترکیبات ایده آل برخوردار باشد به این دلیل که در اکثر مواد ویتامینی و معدنی به مرور زمان، شرایط از بین رفتن اثرات مطلوب وجود خواهد داشت و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. از جمله معرفی خوراک قرقاول را می توان به ذرت، گندم و سویا اشاره داشت.

مزایای استفاده از طرح توجیهی پرورش قرقاول

بر اساس طرح توجیهی پرورش قرقاول می ‌توان با رعایت اصول مدیریتی و با استفاده از ابزارهای مناسب به علاوه فراهم نمودن بستر مناسب به جهت پرورش قرقاول، شاهد پرورش این پرندگان زیبا بود. پروار کردن قرقاول در بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران روز به روز با استقبال بیشتری همراه می باشد. گوشت قرقاول به دلیل مزایای تقویتی که دارد و البته لذیذ بودن آن، می تواند بستر مناسبی به جهت سرمایه گذاری از طرف سرمایه گذاران بوده و انجام فرآیندهای پرورش قرقاول بر اساس طرح توجیهی پرورش قرقاول، شرایط سود دهی و درآمدزایی و البته بازگشت سرمایه را به دنبال داشته باشد. توجه نمایید انجام فرآیندهای پرورش قرقاول بر اساس طرح توجیهی پرورش قرقاول می‌تواند، شرایط اشتغال زایی را در جامعه تقویت نماید که این اتفاق قطعا برای اقتصاد کشور نیز پر منفعت خواهد بود.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح توجیهی قرقاول و دیگر طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی قرقاول اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط  :

طرح توجیهی دامداری

طرح توجیهی دامپروری

طرح توجیهی تولید سوسیس ماهی 

طرح توجیهی پرورش تیلاپیا

طرح توجیهی ماهی خاویار

طرح توجیهی پودر تخم مرغ

طرح توجیهی پرورش بوقلمون 

طرح توجیهی ماهی خاویاری 

طرح توجیهی گاوداری ۵۰۰ راسی 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس