طرح توجیهی پیستون خودرو

پیستون جر مهم ترین قطعات موتور احتراق داخلی یک خودرو است و در چرخه تبدیل انرژی سوخت به حرکت مهم ترین نقش را دارد. این قطعه وظایف مهمی در سیستم خودرو بر عهده دارد. این قطعه بر اساس نوع طراحی موتور و توان مورد نیاز خودرو به شکل ها و حجم ها مختلفی تولید میشود و همینطور آلیاژ مورد استفاده برای تولید این قطعه با محاسبات دقیق تهیه و قالب گیری میشود. با توجه به حجم بالای تولید خودرو در ایران نیاز تولید پیستون در داخل به شدت احساس میشود. از این رو برای آشنایی با این قطعه خلاصه ای از طرح توجیهی تولید پیستون خودرو را برایتان شرح میدهیم.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

پیستون خودرو چیست؟

این قطعه، در اشکال و مدل های متنوعی تولید می شود. در این دستگاه ها، اجزا و قطعات بسیاری نیز به کار می روند. مهمترین آن ها، تاج، دامنه، شیار رینگ، سوراخ گژن پین و.. هستند که هر یک بر اساس جنس و مدل پیستون تغییر خواهد کرد. 

تعیین مدل هر یک از قطعات، به نوع موتور، نوع سوخت، سیلندرها و سر سیلندرها انجام می شود. در زیر به صورت مفصل تر هر یک از این اجزا را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • بخش تاج:

این قطعه در قسمت فوقانی پیستون جای گرفته است و بر اساس جنس و مدل پیستون متغیر می باشد. در ساخت آن هوا و گاز نیز به کار رفته و به صورت مخلوط در سیستم پیستون مورد استفاده قرار می گیرند. در این طرح توجیهی به طراحی دقیق تاج اهمیت داده می شود. چرا که قدرت تولید شده توسط موتور، به کیفیت این بخش اساسی مربوط می شود. 

  • دامنه:

در بخش پایینی پیستون، سه حالت وجود دارد. این بخش یا بدون برش تعبیه می شود و یا در آن برش های سطحی ایجاد می کنند. امکان ایجاد برش کامل در آن نیز میسر می باشد. بخش شاتون و میل لنگ با این قسمت در ارتباط هستند. 

  • شیار رینگ:

این بخش محل قرار گرفتن رینگ ها را مشخص می کند. این بخش از پیستون، در قسمت بالایی دستگاه جای گرفته است. 

  • سوراخ گژن پین: 

این سوراخ برای قرار دادن گژن پین مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه بین پیستون و شاتون ارتباط برقرار می کند. 

کاربرد پیستون چیست؟

این قطعه وظایف مهمی در سیستم هر خودرو بر عهده دارد. برخی از مهمترین وظایف این قطعه را در این بخش از گزارش ارائه می دهیم. این بخش وظیفه انتقال گرمای پیستون به سیلندر را بر عهده دارد. همچنین کنترل روغن روی جداره سیلندر نیز بر عهده پیستون است. این بخش از ورود روغن به محفظه احتراق نیز جلوگیری خواهد کرد. عایق بندی محفظه روغن نیز از مهمترین وظایف و ویژگی های این قسمت محسوب می شود. 

با وجود پیستون از نشت گاز در سیستم خودرو جلوگیری شده و کیفیت سیستم احتراق آن به حد مطلوب می رسد. با استفاده از پیستون، فاصله ای مناسب در میان لقی دیواره سیلندر به وجود می آید. این وسیله در راستای جلوگیری از ورود آب و مایعات فضای کارتر به محفظه احتراق نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات در مدل های متنوعی تولید و ارائه می شوند. 

در کنار پیستون، رینگ هایی نیز به کار می روند که نقش اساسی در کاربرد و عملکرد مطلوب پیستون به همراه دارند. این رینگ ها نیز در مدل های متنوعی ارائه می شوند. رینگ های تراکم، رینگ های روغن و… در این میان جای می گیرند. انواع پیستون های دو زمانه و چهار زمانه هر یک از عملکرد به خصوصی برخوردار می باشند. 

آشنایی با انواع طرح های پیاده شده در پیستون 

پیستون های آلومینیومی در دنیای تجارت از بهترین تولیدات محسوب می شوند که در این طرح توجیهی نیز برای ساخت و تولید انواع آن ها برنامه ریزی شده است. برخی از طرح های مهم این محصولات که کارایی بیشتری دارند به شرح زیر می باشند:
۱- پیستون با شکاف عرضی، این شکاف زیر شیار رینگ جای می گیرد و از انتقال حرارت به سایر بخش های محصول جلوگیری خواهد کرد. 

۲- پیستون با شکاف های عمودی نیز در این میان جای می گیرد. این قطعه انبساط پیستون را کنترل می کند. 

۳- پیستون های با تیغه فولادی نیز یکی از مهمترین مدل های این محصولات به شمار می روند. این مدل پیستون ها در راستای تقویت دامنه به کار می روند. جنس این تیغه ها از نیکل، فولاد، کربن و سایر آلیاژهای مورد نیاز است. در نظر داشته باشید که انواع پیستون بر اساس شعاع دامنه نیز تقسیم بندی می شوند. 

کد آیسیک مرتبط با پیستون خودرو

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
موتورهای صنعتی با سیستم جرقه شمع ۲۹۱۱۴۱۲۳۲۲

 

کد تعرفه مرتبط با پیستون خودرو

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
موتورهای پیستونی درون سوز جرقه‌ای ـ احتراقی تناوبی یا دوار.

۸۴۰۹۹۹۲۰

وضعیت واردات و صادرات پیستون خودرو

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات پیستون خودرو به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات پیستون خودرو تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادراتپیستون خودرو به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید پیستون خودرو اعلام می دارد.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی شیشه خودرو 

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی چراغ خودرو

طرح توجیهی سپر خودرو 

طرح توجیهی رادیاتور خودرو 

طرح توجیهی کمک فنر خودرو 

طرح توجیهی رینگ خودرو 

طرح توجیهی داشبورد و قطعات پلاستیکی خودرو 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس