طرح توجیهی چای کیسه ای

چای از جمله نوشیدنی های پر مصرف در میان جوامع محسوب می شود. چای کیسه ای به سرعت دم کشیده و به دلیل استفاده های آسانی که دارد، از محبوبیت خاصی برخوردار است. طرح توجیهی چای کیسه ای برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در این باره ارائه شده است.

چای کیسه ای یا تی بگ از یک کیسه کوچک کاغذی، محتوی چای خشک تشکیل شده است که به سرعت دم کشیده و می توان در زمان سریع تری از آن استفاده کرد. امروزه صنایعی بزرگی در دنیا این صنعت را راه اندازی کرده و به تولید آن مشغولند.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

در طرح توجیهی چای کیسه ای، بر آن هستیم تا شما را با این صنعت بیشتر آشنا کرده و اطلاعات بیشتری درباره تولید آن در اختیارتان قرار دهیم.  با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

معرفی طرح توجیهی چای کیسه ای

چای کیسه ای چیست؟

 چای کیسه‌ای که به نام های چای لیپتون و تی بگ نیز شناخته می شود، یک کیسه در ابعاد کوچک است که داخل آن چای خشک ریخته می شود. چای خشک و کاغذ مخصوص، دو ماده اصلی هستند که ساختار چای کیسه ای را تشکیل می دهند. روی کیسه یک رشته نخ تعبیه شده که به وسیله آن به راحتی می توان کیسه را مورد استفاده قرار داد. کاغذ این کیسه از جنس چوب و الیاف گیاهی تولید می شود.

چای کیسه برای نخستین بار در سال ۱۹۰۵ توسط یک تاجر آمریکایی ابداع گردید و با توجه استفاده راحت و امکان استفاده مجدد از آن به دلیل کمبود چای و گرانی آن، به خوبی از آن استقبال شده و مورد توجه همگان به خصوص در سال های بعد از جنگ جهانی دوم واقع گردید.

 نکات مهم در خصوص محصول طرح توجیهی چای کیسه ای

 در آماده سازی و بسته بندی محصول، نکات فنی و رعایت موارد بهداشتی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. نوع چای در تولید تی بگ اهمیت زیادی دارد. علاوه بر کیفیت فیزیکی محصول، باید از لحاظ سالم بودن نیز مورد اطمینان باشد.

در فرایند تولید چای کیسه ای آزمایشات لازم انجام می گیرد تا از صحت مرغوبیت کالا اطمینان حاصل شود.

نکته بعدی اندازه خاکه چای است. این مقدار نباید درشت یا خیلی ریز باشد؛ چرا که در این صورت، انتقال رنگ چای به مایع به دلیل مسدود شدن کاغذ چای با این ذرات به خوبی صورت نمی گیرد. حجم خاکه پیشنهادی برای هر کیسه به میزان صد گرم باید در حدود ۲۳۰ سانتی متر مکعب باشد.

اندازه ذرات خاکه چای با استفاده از ابزاری به نام غربال مدور یک دست می گردد. به کمک الیاف زرد سلولزی نیز پودر غبار آن باید برطرف گردد.

باید دقت کرد که خاکه مورد استفاده کهنه نباشد. چای کهنه کیفیت ندارد و تصعید اسانس های طعم دهنده موجب از دست رفتن طعم و عطر چای می شود.

مشخصات فنی متعلقات چای کیسه ای

کاغذ و نخ مورد استفاده در تولید چای کیسه ای باید مشخصات فنی ویژه ای داشته باشد. جنس کاغذ و نخ مورد استفاده در تولید چای کیسه ای بر اساس استانداردهای شناخته شده باید از موارد زیر برخوردار باشند:

  • کاغذ چای کیسه ای باید از جنس سلولز و عاری از هر گونه بو، طعم، رنگ و مواد نرم کننده باشد.
    جنس بست های فلزی که نخ را به کیسه متصل می کند، باید از آلومینیوم خالص باشد و به هیچ عنوان از بست های آهنی استفاده نشود.
  • استحکام و مقاومت کاغذ، میزان نفوذپذیری و میزان رطوبت آن باید بر اساس استانداردهای تعریف شده باشد.   
  • جنس نخ به کار رفته باید از نوع پنبه ای و بدون پوشش مواد پلاستیکی باشد.
  • نخ های مورد استفاده نیز باید عاری از هر گونه بو، رنگ و طعم بوده و مقاومت و تابیدگی خوبی داشته باشد.

کد آیسیک مرتبط با تولید چای کیسه ای

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

چای سیاه کیسه ای ۱۵۴۹۶۱۲۳۱۵
چای سبز کیسه ای ۱۵۴۹۶۱۲۳۱۶

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید چای کیسه ای

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

کد تعرفه شرح تعرفه
چای سیاه کیسه ای ۰۹۰۲۳۰۱۰
چای سبز کیسه ای ۰۹۰۲۲۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات چای کیسه ای

جدول میزان واردات و صادرات چای کیسه ای به شرح زیر می باشد:

جدول وضعیت واردات و صادرات چای کیسه ای به تفکیک سال

مواد اولیه جهت تولید و بسته بندی چای کیسه ای

  • خاکه چای
  • کاغذ سلولزی
  • نخ پنبه ای
  • برچسب (تگ)
  • جعبه کاغذی برای بسته بندی

 

  

مراحل تولید چای کیسه ای

  • گذاشتن چای در معرض هوای گرم

در گذشته لایه های نازکی از چای را به مدت بیست ساعت در هوای آزاد پهن می کردند تا چای خشک شود. اما امروزه با وجود تجهیزات نوین، در کارخانه برگ های چای ابتدا وارد تونل های مخصوصی می شوند که در آن جا در معرض هوای گرم قرار می گیرند. در این فرایند، به کمک فنل ها یا تانن ها، مواد اصلی چای اکسید شده و برگ ها به رنگ مسی در می آیند.

  • خرد کردن برگ های چای

سپس برگ ها بر روی میزهای چرخان قرار داده شده و به کمک دستگاه غلتک خرد می شوند.

  • خشک کردن

برگ های چای سیاه توسط دستگاه های مخصوص به صورت مکانیکی خشک شده و به رنگ سیاه درمی آیند.

  • آسیاب کردن
  • بعد از این که برگ های چای خشک شد، به اتاق آسیاب منتقل می شوند و با توجه به نوع چای، توسط تیغه چرخان در درجه های متفاوت بریده می شوند. سپس در غربال های مکانیکی الک شده و تصفیه می گردند.
  • مخلوط کردن

سپس برگ ها مطابق دستورالعمل های لازم مخلوط می شوند. خیلی از چای ها از ۲۰ تا ۴۰ نوع مختلف برگ چای ترکیب شده اند. در این فرایند، طعم دهنده هایی همچون دارچین، زنجبیل، هل، میخک و…  نیز ممکن است به چای اضافه شود.

  • اندازه گیری

برگ های چای که فرآوری و مخلوط شده اند، در قیف هایی با ظرفیت بیش از ۳۵۰ کیلوگرم ذخیره می شوند. برگ های چای در اندازه های مشخص عموماً به اندازه دو گرم توسط دستگاه دوزر جدا می شوند.

  • بسته بندی

برگ های چای از مخزن هاپر، به دستگاه توزین منتقل می شوند. توسط دستگاه، مقدار مشخصی از چای بر روی کاغذ فیلتر موجود در کنار دستگاه ریخته شده و سپس کیسه در ابعاد معین برش می خورد. کیسه در حالت عمودی برای دوخت قسمت فوقانی به قسمتی که رول کاغذ برچسب قرار دارد، ارسال می شود. کاغذ برچسب و نخ، توسط بست آلومینیومی به کیسه متصل می شود. در نهایت کیسه های چای در جعبه های مقوایی قرار داده شده و بسته بندی می شوند.

شرکت بهین صنعت یاب آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی چای کیسه ای به متقاضیان عزیز اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی تولید سس

 طرح توجیهی تولید لبنیات 

طرح توجیهی روغن خوراکی 

طرح توجیهی آرد ذرت 

طرح توجیهی آبلیمو 

طرح توجیهی کشاورزی 

طرح توجیهی بسته بندی خشکبار 

طرح توجیهی حبوبات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس