طرح توجیهی کربنات باریم

طرح تولید کربنات باریم برای ساخت شیشه های طبی، دیرگدازها و سایر کاربردهای مهم دیگر در اختیار سرمایه گذاران قرار داده می شود. ویتریت نام دیگر کربنات باریم است. این ماده سفید رنگ به صورت جامد و نامحلول در آب ارائه می گردد. در ادامه خلاصه ای از طرح توجیهی کربنات باریم تقدیمتان میگردد..

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

کربنات باریم چیست؟

کربنات باریم همانطور که ذکر شد، به عنوان منبع تامین اکسید باریم شناخته شده است و اکسید باریم گداز آوری را افزایش می دهاد و مجموعه این کار باعث متراکم تر کردن شیشه خواهد شد. این آیتم می تواند در دماهای بالای فریت سازی گداز آوری تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. البته لازم است بدانید که هرگاه بیشتر از حد معمول مصرف شود، باعث تبلور ناخواسته لعاب شده و فرایند تولید به خوبی سپری نخواهد شد.

در واقع اکسید باریم ها در شیشه های اپتیکی و کریستالی به جای سرب و قرمز و آهک به کار برده می شوند. آن ها به سنگینی شیشه های کریستال سربی نیستند ولی به همان میزان درخشندگی و ضریب شکنندگی بالا دارند.

در واقع بیشترین استفاده ای که در طرح توجیهی کربنات باریم  از این ماده وجود دارد، این است که از آن در پخت لعاب در یک محیط اکسیدی به جای اکسید سرب استفاده می شود. به این ترتیب باعث براقیت لعاب می شود. البته لازم است بدانید در صورتی که مقدار استفاده از آن بیشتر شود، نه تنها براق تر نمی شود، بلکه برعکس باعث مات شدن لعاب می شود و در اثر مات کنندگی ایجاد می کند. بهتر است بدانید که این اکسید سمی است و لعاب هایی که حاوی این اکسید هستند نیز سمی خواهند بود. با این وجود این اکسید لعاب را سخت تر کرده و پایداری شیمیایی آن را تغییر می دهد.

کربنات باریم چه کاربردی دارد؟

همانطور که یکبار در مقدمه به آن اشاره کردیم، کار اصلی این ماد ساخت دیرگدازها، تیتانات ها و فریت ها می باشد. البته نمی توان کاربرد آن را به این موارد محدود کرد، زیرا از طیف گسترده ای برخوردار است.

از مهم ترین کاربردهای دیگر این ماده می توان به توانایی بالای آن در جذب اشعه ایکس برای محافظت و جلوگیری از انتشار به ویژه محیط های عکس برداری پزشکی اشاره کرد. همانطور که یک بار ذکر شد، در ساخت شیشه های طبی به کار برده می شود و باعث افزایش شفافیت شیشه شده و پراکنش نوری را در ان کاهش می دهد. همچنین شیشه را در برابر سختی ها مقاوم و محکم می کند.

از جمله مهم ترین کاربردهای دیگر این ماده در طرح توجیهی کربنات باریم می توان به استفاده بیش از اندازه ان در صنعت سرامیک اشاره کرد که شامل دو کاربرد ارزنده در انواع تبدیل سولفات های محلول به سولفات باریم غیر قابل حل و ساخت الکتروسرامیک ها است.

طرح توجیهی کربنات باریم

تمام کاربردهای مهم این ماده باعث شده است تا طی سال های اخیر به رشد زیادی در صنعت دست پیدا کند. از دیگر کاربردهای عجیب و در عین حال مهم کربنات باریم می توان تثبیت کننده چسب آهار، انعقاد پلاستیک های مصنوعی، حشره کش و میکروب کش ها، سموم کشاورزی ذوب کننده در جوشکاری، تصفیه منیزیم، استحصال ایندیم و بازیافت روی از تفاله اشاره کرد.

کربنات باریم چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

با توجه به اینکه این ماده در صنایع زیادی به کار برده می شود، پس قطعاً از مزایای زیادی بهره مند است که اینطور شناخته شده و پرطرفدار شده است. به این ترتیب این مزایا به شرح زیر است:

  • کربنات باریم در مقایسه با سایر فلزات قلیایی خاکی در فریت و یا درخشندگی سطح لعاب بسیار تاثیرگذار است و براقیت آن را افزایش می دهد.
  • این ماده نقش پرکاربرد و موثری را در ایجاد لعاب های بلورین ریزدانه مات بر عهده دارد.
  • اضافه شدن اکسید باریم، اکسید تیتانیم و اکسید کلسیم به ترکیب فریت باعث می شود مصرف آن به صورت خاک کمتر دیده شود.

کربنات باریم در چه انواعی موجود است؟

بهتر است بدانید که این عنصر به دو صورت ساخته شده و موجود است که هر یک از آن ها کاربردهای مخصوص به خود را دارند و مورد استفاده گسترده قرار می گیرند. این دو عنصر شامل کربنات باریم طبیعی یا ویتریت و کربنات باریم سنتزی می شوند. البته نوع دیگری از این عنصر وجود دارد که به صورت ترکیبی می باشد و به آن سولفات باریم یا باریت گفته می شود.

با توجه به دامنه پرکاربردی که این عنصر دارد، اهمیت آن غیر قابل انکار است و این ماده در هر چیزی که تصور می کنید به کار برده می شود. به همین دلیل دستیابی به آن در طرح توجیهی کربنات باریم به یکی از اصول مهم و اصلی تبدیل شده است که نقش تعیین کننده ای را در کیفیت محصولات نهایی بر عهده دارد.

همانطور که بارها در مقاله طرح توجیهی کربنات باریم ذکر شد، از این عنصر موثر در شیشه های نوری، تلویزیون، لعابکاری، سرامیک سازی، چینی، فریت سازی و سموم کشاورزی استفاده می شود. بهتر است بدانید که ارائه یک کیفیت عالی از محصول نهایی به این عنصر وابسته است.

 

کد آیسیک مرتبط با کربنات باریم

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
کربنات باریم ۲۴۱۱۵۱۲۴۳۲

کد تعرفه مرتبط با کربنات باریم

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
 کربنات باریم طبیعی (ویتریت)

 

۲۵۱۱۲۰۰۰
 کربنات باریم ۲۸۳۶۶۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات کربنات باریم

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات کربنات باریم به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات کربنات باریم به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات کربنات باریم به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی کربنات باریم اعلام می دارد.

 

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی چای کیسه ای 

طرح توجیهی تولید ظروف یکبار مصرف 

طرح توجیهی تولید لوازم دکوری

طرح توجیهی تولید ظروف چینی

طرح توجیهی بازیافت پلاستیک 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس