طرح توجیهی کمک فنر خودرو

تولید قطعات خودرو و تعمیرات بخش های مختلف آن، یکی از صنایع مهم کشور است. در اتاق خودرو برای تحمل وزن بالای این بخش، از فنرهای به خصوصی استفاده می شود که ساختار این قسمت را تکمیل می کند. همچنین کمک فنرهای خودرو نیز نقش اساسی در کاهش ضربات ناشی از حرکت خودرو دارند و در قسمت تعلیق خودرو به کار می روند.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

فنرهای خودرو با جنس های مختلفی تولید می شوند و در ساخت هر یک از آن ها متریال به خصوصی به کار می رود. میزان انعطاف پذیری و سختی فنر نیز بر مبنای نوع کاربرد و استفاده از این محصولات تعیین می شود. فنرها در بخش های مختلف هر خودرو نصب می شوند. با بررسی خلاصه طرح توجیهی کمک فنر همراه کارشناسان بهین صنعت یاب باشید

کمک فنر خودرو چیست؟

برای میرا کردن نوسانات فنر از کمک فنر در سیستم فنی خودرو استفاده می شود. برخی از آن ها با استفاده از یک سیلندر پر از روغن تولید می شوند. این مدل را کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی می نامند. در این بین کمک فنرهای تلسکوپی نیز وجود دارند.

طرح توجیهی کمک فنر خودرو

در کمک فنر هیدرولیکی باز شدن فنر به سادگی انجام می شود و نوسانات به سادگی از بین می روند. در این بین کمک فنرهای هیدرواستاتیکی و کمک فنرهای بادی و گازی نیز تولید می شوند. در کمک فنرهای بادی، محفظه هوای آب بندی شده ای به کار رفته که با استفاده از یک کمپرسور کار می کنند.

برخی از کمک فنرها قابلیت تنظیم دارند. در کمک فنرهای قابل تنظیم سنسورهایی تعبیه می شوند که شرایط حرکت خودرو را کنترل می کنند. سرعت، شتاب و نیروهای وارده به بخش های مختلف خودرو توسط این سنسورها دریافت شده و این اطلاعات در این سیستم پردازش می شوند.

اهمیت استفاده از سیستم فنربندی در خودرو

در سیستم فنی تمام خودروها استفاده از فنرها ضرورت دارد. فنرها وظیفه دارند، ضربات وارده به خودرو را در طول فرایند حرکت در جاده های پر دست انداز و ناهموار به حداقل برسانند. به این ترتیب این ضربات به اتاق سرنشینان خودرو وارد نمی شوند.

در صورتی که این ضربات به صورت مداوم به اتاقک خودرو و بخش های فنی آن برساند، آسیب های جدی به اتصالات و مفصل های اتومبیل وارد می شود که سلامت اتومبیل را به خطر می اندازد. استفاده از فنر از استهلاک چرخ های اتومبیل نیز جلوگیری می کند.

برای این که راننده تسلط بیشتری بر رانندگی و کنترل اتومبیل داشته باشد، وجود سیستم فنر بندی در هر خودرویی ضرورت دارد. فنربندی خودرو باعث می شود که سطح چرخ ها با جاده در تماس باشد و هدایت آن کار ساده تری شود! سیستم فنربندی اتومبیل سطح چرخ ها را به صورت دائمی به سطح زمین می چسباند، به این ترتیب نیروی کششی چرخ های محرک نیز افزایش می یابد.

انواع فنر در سیستم فنربندی خودرو

در این طرح توجیهی مدل های مختلفی از فنر طراحی شده اند که هر یک از آن ها کاربردهای خاص خود را دارند. اولین تفاوت این فنرها در متریال سازنده آن ها است که دسته بندی های مختلفی برای این محصولات ایجاد می کند. فنرها در دو دسته فولادی و غیر فولادی قرار می گیرند. فنرهای فولادی با آلیاژ منگنز، سیلیسیم، کروم و… تولید می شوند. فنرهای غیر فولادی نیز در این بین جای می گیرند و از متریالی چون پلاستیک، پنوماتیک، روغن و گاز تولید می شوند.

فنرها از نظر شکل ظاهری نیز با هم مغایرت دارند. مدل های مختلفی از این محصولات در بازارهای خرید و فروش لوازم فنی خودرو به چشم می خورند. فنرهای شمشی، مارپیچی و پیچشی در این بین قرار می گیرند که هر یک از آن ها در سیستم تعلیق خودروها به کار می روند. فنرهای شمشی از چند لایه فلز تشکیل می شوند که بر روی یکدیگر قرار می گیرند و مانند یک سیستم واحد عمل می کنند. این نوع فنر به نام برگه ای یا لیفت نیز شناخته می شود.

فرایند کنترل کار فنر

فنرهایی که در این طرح توجیهی تولید می شوند، با کیفیت ایده آلی همراه هستند. این فنرها ضربه دست اندازها و ناهمواری های سطح جاده را به خود جذب می کنند و سپس به آرامی به حالت اولیه خود باز می گردند! انعطاف پذیری، نرمی و سختی این فنرها به صورت استاندارد تعیین می شود.

سیستم کنترل کار فنر به عوامل متعددی بستگی دارد. در هر خودرو، وزن فنر بندی شده، وزن فنر بندی نشده، فلز سخت شونده، فلز نرم شونده و… وجود دارند که سیستم فنربندی را تحت تاثیر قرار می دهند. برخی از قسمت های خودرو بر روی فنر قرار می گیرند و برخی از قسمت ها بدون فنربندی هستند.

برخی از فنرها در خودروهای سنگین به کار می روند و برخی از آن ها با نرمی بیشتری تولید می شوند و برای خودروهای سواری مناسب تر هستند. روش اتصال فنر به خودرو نیز بر کیفیت کار و کنترل آن تاثیر گذار است. در این طرح توجیهی کلیه این موارد بررسی می شوند و فنرهای نهایی با ساختار مهندسی شده ای ارائه می گردند. تغییرات طولی هر یک از فنرها منحصر به فرد است.

کد آیسیک مرتبط با کمک فنر خودرو

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
انواع کمک فنر خودرو ۳۴۳۰۵۱۲۵۵۷

کد تعرفه مرتبط با کمک فنر خودرو

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
کمک فنر ۸۷۱۴۱۰۲۵

وضعیت واردات و صادرات کمک فنر خودرو

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات کمک فنر خودرو به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات کمک فنر خودرو به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات کمک فنر خودرو  به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی کمک فنر خودرو اعلام می دارد.

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس