طرح توجیهی کود شیمیایی

کود شیمیایی برای افزایش رشد گیاه و حاصلخیز شدن خاک مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد.  کودها دارای یک سری عناصر لازم برای خاک هستند که با افزودن آن ها موجب حصول بیشتر خواهد شد. از آنجایی که کودهای شیمیایی موثرترین تغذیه برای گیاهان به شمار می روند. در این مطلب قصد داریم در مورد کود شیمیایی و بازار آن در کشور صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

کود شیمیایی چیست؟

کودهای شیمیایی از مهم ترین منابع غذایی لازم برای گیاهان محسوب می شوند. کود ها در دو نوع کود سفید و کود سیاه در فازهای مختلف گاز، جامد و مایع عرضه می شوند. نوع کاربرد و افزودن کود به گیاهان متفاوت است. برخی مواقع کودها را به طور مستقیم به برگ گیاهان می پاشند و در برخی مواقع دیگر ابتدا کود را با آب حل کرده و سپس به خاک گیاهان تزریق می کنند. کیفیت خاک با افزودن کود شیمیایی بالاتر رفته و محصول با کیفیت تری عرضه می کند.

تاریخچه کود شیمیایی

از قرن نوزده میلادی بهره گیری از کود شیمیایی آغاز شد. در آن زمان صنعت کشاورزی رو به جلو رشد داشته و افراد در جهت رونق یافتن درآمد به افزودن کود شیمیایی روی آوردند. افراد برای دستیابی به کود شیمیایی پتاسیم موجود در معدن آلمان را استخراج کردند. در سال ۱۸۶۰ به بعد افراد از طریق روش های گوناگون انواع کود شیمیایی را تولید و عرضه می کردند. کود شیمیایی فسفات از جمله کودهای پر استفاده آن زمان به شمار می رود.

کاربرد کود شیمیایی

گیاهان مانند دیگر موجودات برای زنده ماندن و رشد بیشتر به تغذیه مناسب نیاز دارند. تغذیه مفید گیاهان پس از نور و آب کافی همین کود شیمیایی است. در واقع کودها نقش تقویتی برای گیاهان دارند. این ماده تقویتی در دو نوع آلی و ارگانیک در بازار موجود است.

انواع کود شیمیایی

  • ازت
  • فسفات
  • پتاسیم

هر یک از این کودهای شیمیایی از لحاظ نوع ترکیبات و درصد خلوص باهم فرق دارند. نحوه کود دهی، زمان و اثر بخشی هر یک از کودها به دلیل ترکیبات مختلف، متفاوت می باشد.

نیتروژن بخش عمده ای از کود شیمیایی ازت را تشکیل می دهد. جالب است بدانید که نیتروژن ها در اشکال گوناگون به کودها افزوده می شوند.

کود نیترات در واقع همان کودهای حاوی نیتروژن هستند با این تفاوت که نیتروژن به شکل نیترات در کودها افزوده شده است. این نوع کود به راحتی در آب حل شده و در سریع ترین زمان به گیاهان تزریق می شوند. نیترات سدیم، نیترات پتاسیم و نیترات کلسیم از جمله کودهای نیترات پر استفاده در صنعت کشاورزی به شمار می روند.

فرآیند تولید

امروزه کارخانه های تولیدی بسیاری در زمینه تولید کود شیمیایی فعالیت گسترده دارند. هر یک از تولید کنندگان با بهره گیری از ترکیبات مختلف فرایند تولید متفاوتی خواهند داشت.

تولید نیترات آمونیوم : اولین مرحله برای تولید کودهای نیتروژن دار تهیه آمونیاک است. همانطور که می دانید آمونیاک از مهمترین اجزای کودهای نیتروژن دار است. به همین دلیل طی فرایندی از هوا آمونیاک استخراج می کنند. در این فرایند یک ظرف بزرگ قرار گرفته و به آن بخار و گاز طبیعی وارد می شود. هوا در داخل سیستم پمپ شده و بخار و گاز طبیعی با سوزاندن خارج می شوند. طی این فرایند هیدروژن، نیتروژن و دی اکسید کربن به دست می آیند. پس از حذف کردن دی اکسید کربن، جریان الکتریکی به سیستم وارد کرده و آمونیاک تولید می شود.

گاهی آمونیاک را به تنهایی به عنوان کود شیمیایی به گیاهان تزریق می کنند اما برای آسان تر شدن آمونیاک را با هوا مخلوط کرده و اسید نیتریک را تولید می کنند. آمونیاک + اسید نیتریک ، نیترات آمونیوم را تولید می کنند. این نوع کود به دلیل غلظت بالا از دسته کودهای خوب به شمار می رود.

تولید فسفات آمونیوم : برای بهره گیری از سنگ فسفات از اسید سولفوریک کمک می گیرند. پس از تصفیه سنگ فسفات اسید فسفریک به دست می آید و آن را با آمونیاک ترکیب می کنند. طی واکنش حاصل شده فسفات آمونیوم تولید می شود.

تهیه کلرید پتاسیم

مخلوط کردن : تمام ترکیبات بدست آمده اعم از کلرید پتاسیم، فسفات آمونیوم، نیترات آمونیوم و سوپر فسفات تریپل را به صورت دانه بندی شده با هم مخلوط می کنند. تمام مواد جامد را داخل یک دستگاه مخصوص قرار می دهند تا با چرخش آن قطعات به حالت کروی شکل تبدیل شوند. هر یک از قطعات با اندازه مناسب جدا شده و یک پوشش حاصل از گرد و غبار بر روی آن ها کشیده می شود. هدف از این پوشش محافظت از ذرات در برابر رطوبت است. در آخر فرایند دانه بندی به طور کامل انجام می شود.

 هر یک از ذرات به نسبت استاندارد با هم مخلوط شده و کود مرکب را تولید می کنند. دستگاه با تعداد دورهای مشخص شده آنقدر می چرخد تا یک مخلوط مناسب تولید گردد. مخلوط به دست آمده را به مرحله بعد یعنی کیسه گیری ارجاع می دهند.

نحوه بسته بندی: کودهای بدست آمده به داخل یک قیف بزرگ منتقل شده و به مقدار مناسب در هر یک از کیسه ها ریخته می شوند. هر یک از کیسه ها روی سطح لرزان قرار می گیرند تا بسته بندی راحت تر انجام شود. پس از پر شدن کامل کیسه ها، به دستگاه دیگر برای بسته شدن منتقل می شوند. در مرحله بعد پالت ساز کیسه ها را دریافت کرده و کیسه ها را روی هم می چیند. پس از بسته بندی مناسب کیسه های کود شیمیایی به بازار عرضه می شوند. کشاورزان نیز برای تهیه کود با توزیع کنندگان در ارتباط هستند. البته ناگفته نماند پس از تولید فرایند، کیفیت کودهای شیمیایی توسط تیم کنترل کیفیت بررسی می شوند. در واقع مواد خام و محصول به دست آمده باید مورد آزمایش قرار گیرند.

نیاز بازار به کود شیمیایی

تولید و عرضه کود شیمیایی در کشور ایران و خارج از ایران دارای اهمیت بسیاری است به همین دلیل تولید آن یکی از نیازهای اساسی بازار محسوب می شود. امروزه انواع کود شیمیایی به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. البته صادرات کود شیمیایی باید بر اساس یک سری شرایط خاص انجام شود. وزارت جهاد کشاورزی روی صادرات کود شیمیایی نظارت کامل دارند.

 

کد آیسیک مرتبط با کود شیمیایی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
کود شیمیایی ۰۱۲۱۵۱۲۳۲۴

کد تعرفه مرتبط با کود شیمیایی

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
کودهای حیوانی یا نباتی، حتی مخلوط‌شده با یکدیگر یا عمل آورده شده از لحاظ شیمیایی؛کودهاییکه از مخلوطکردن یا عمل آوردن شیمیایی محصولات حیوانی یا نباتی حاصل شده باشد. ۳۱۰۱۰۰۰۰

وضعیت واردات و صادرات کود شیمیایی

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات شاسی عکس به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات کود شیمیایی تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات کود شیمیایی به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی کود شیمیایی اعلام می دارد.

 بیشتر بخوانید : 

 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس