مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری صنعتی

مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری صنعتی

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات، اعم از ایرانی و خارجی و سازمان های بین المللی طبق این مقررات می توانند مستقلا و یا با مشارکت سازمان و شرکت های تابع آن یا با مشارکت یکدیگر در مناطق آزاد سرمایه گذاری نمایند و سرمایه پذیرفته شده آنان مشمول این مقررات می شود.

سرمایه از لحاظ این مقررات عبارت است از:

الف) وجوه ریالی و ارزهای قابل تبدیل در مناطق (هر منطقه)

ب) ماشین آلات، تجهیزات، لوازم و ابزارکار.

ج) حقوق مالکیت صنعتی شامل حق اختراع، دانش فنی و نام های تجاری.

د) وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و آبی مربوط به موضوع سرمایه گذاری.

ه) تمام یا قسمتی از سود ویژه قابل انتقال که در مناطق آزاد حاصل و به سرمایه اصلی اضافه شده یا در فعالیت مجاز دیگری که مشمول این مقررات باشد، به کار انداخته شود.

سرمایه ها تحت شرایط زیر پذیرفته شده و مشمول این مقررات خواهند بود:

الف) در فعالیت های مجاز درهرمنطقه به کار برده شود.

ب) مستلزم اعطای امتیاز یا حقوق انحصاری به سرمایه گذار توسط سازمان نباشد.

سرمایه گذاران خارجی می توانند در فعالیت های اقتصادی منطقه به هر نسبتی سرمایه گذاری نمایند.

  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان های بین المللی که میخواهند سرمایه خود را به هر یک از مناطق آزاد واردکنند، باید درخواست خود را به همراه پرسشنامه ای که توسط دبیرخانه و سازمان های مناطق تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، به سازمان هر منطقه تسلیم نمایند . درخواست های واصله در هر منطقه توسط سازمان همان منطقه مورد بررسی قرار می گیرد و مجوز سرمایه گذاری توسط سازمان همان منطقه صادر می شود.
  • دارنده مجوز سرمایه گذاری موظف است ظرف مدتی که در مجوز سرمایه گذاری تعیین میشود، درصد معینی از سرمایه را برای شروع عملیات اجرایی موضوع مجوز سرمایه گذاری به منطقه وارد نماید.

هرگاه تمام یا قسمتی از سرمایه غیرنقدی وارده طبق تشخیص سازمان ناقص، معیوب و یا غیرقابل استفاده باشد و یا با مشخصات اظهارشده در تقاضا منطبق نباشد و یا بیش از ارزش واقعی آن اظهار شده باشد، آن قسمت از بها که مورد تأیید سازمان قرار نگرفته است در حساب سرمایه منظور نمی شود.

  • کلیه واحدهایی که به موجب مجوز سرمایه گذاری، در منطقه ایجاد می شوند، مکلفند همه ساله گزارش عملکرد و صورت های مالی خود را به سازمان ارسال نمایند، صورت های مالی باید به تأیید مؤسسه حسابرسی مورد وثوق سازمان رسیده باشد.
  • پرداخت های مربوط به اقساط اصل وام و هزینه های متعلقه، قراردادهای حق اختراع، دانش فنی، کمک های فنی و مهندسی، علائم تجاری، مدیریت و قراردادهای مشابه در چارچوب طرح های سرمایه گذاری براساس قراردادهای مربوط و صورت های مالی با اطلاع سازمان مجاز می باشد.
  • انتقال سرمایه از یک منطقه به منطقه دیگر تابع مقررات سرمایه گذاری در مناطق مبدأ و مقصد می باشد
  • در صورتی که سرمایه خارجی متعلق به دولت یا دولت های خارجی باشد، اینگونه سرمایه ها خصوصی تلقی خواهد شد و تابع قوانین و مقررات تجاری بوده و از مصونیت دولتی و دیپلماتیک برخوردار نمی باشد.

صادرات، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد

مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور و یا سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین در محدوده جغرافیایی هر یک از مناطق آزاد مشمول مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد بوده و در چارچوب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اجرا می شود.

  • ترتیب ورود کالا به مناطق آزاد تابع ضوابط تعیین شده به وسیله سازمان منطقه آزاد است که با کمترین تشریفات انجام می شود.
  • ورود کالا به منظور نگهداری، توزیع، صادرات مجدد، ترانسشیپمنت و ترانزیت خارجی در انبارهای تحت پوشش سازمان های مناطق آزاد برای مهلت های معین ( تعیین شده توسط هر یک از سازمان های مناطق ) مجاز است.
  • صدور کالای ساخته شده در منطقه به خارج از کشور یا دیگر مناطق آزاد کشور اعم از آنکه مواد اولیه به کار رفته در آن از داخل کشور و یا از خارج یا از دیگر مناطق آزاد کشور تأمین شده باشد، مجاز می باشد.
  • اعاده عین کالای وارده خارجی به خارج از کشور یا اعاده کالای وارده از سایر نقاط کشور به داخل کشور، با اجازه سازمان منطقه آزاد مجاز است.
  • واردات کالا های تولید یا پردازش شده در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به داخل کشور، معادل درصد مجاز ورود کالا، که توسط کمیسیون ارزش افزوده بر اساس مجموع ارزش افزوده و مواد و قطعات داخلی به کار رفته به قیمت کل کالای تولیدی تعیین می شود، بدون هر گونه محدودیتی مجاز است و علاوه بر عدم نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار، مشمول شرط غیر مجاز و مجاز مشروط نیز نمی باشد.
  • حقوق ورودی قطعات و مواد اولیه خارجی (وارد شده از خارج کشور به منطقه) به کار رفته در کالاهای تولید یا پردازش شده در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، هنگام ورود محصول نهایی به کشور پس از کسر معافیت حاصل از ارزش افزوده، ( تعیین شده توسط کمیسیون تعیین ارزش افزوده)، محاسبه و اعمال می گردد.
  • معافیت تجهیزات و ماشین آلات خط تولید از پرداخت تعرفه های گمرکی )ماشین آلات دست اول و دست دوم) جهت ورود به مناطق آزاد.

اقامت، ورود و خروج خارجیان بدون ویزا

  • اتباع خارجی برای ورود مستقیم به مناطق از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز مناطق، نیاز به تحصیل قبلی روادید نخواهند داشت.
  • اجازه اقامت مذکور به مدت دو هفته صادر می شود و طبق تقاضای سازمان متولی هر منطقه تا شش ماه قابل تمدید خواهد بود.
  • اتباع خارجی برای ورود به مناطق آزاد متصل به سایر نقاط کشور که امکان ورود مستقیم به آنها مقدور نمی باشد، باید از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تحصیل روادید نمایند.

صدور پروانه اقامت جهت اتباع خارجی از طریق سازمان های مناطق آزاد به عمل می آید.

مقررات اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد

در کارگاه های واقع در منطقه آزاد می توان از خدمات، تخصص ها و مهارت های متخصصان تبعه کشورهای خارجی، استفاده کرد.  پروانه اشتغال برای اتباع خارجی به تشخیص و درخواست سازمان های مناطق آزاد و توسط واحد کار و خدمات اشتغال در منطقه صادر می شود.

ثبت شرکت در مناطق آزاد

  • در اداره ثبت شرکت و مالکیت های صنعتی و معنوی مناطق آزاد امکان ثبت شرکت با مالکیت ۱۰۰ %خارجی وجود دارد.
  • هر شرکتی که در منطقه ثبت شود و مرکز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شرکت ایرانی و ثبت شده در منطقه محسوب می شود.
  • ثبت شعبه یا نمایندگی اشخاص حقوقی خارجی در ادراه ثبت شرکت و مالکیت صنعتی و معنوی سازمان های مناطق آزاد امکان پذیر می باشد.

مقررات بیمه

عملیات بیمه و بیمه اتکائی در مناطق آزاد به وسیله مؤسساتی که بنا به پیشنهاد سازمان، طبق مقررات آئین نامه از بیمه مرکزی ایران مجوز دریافت داشته انجام می گردد.

نقل و انتقال زمین

  • موضوع قراردادهای فروش یا اجاره زمین با کسب مجوز از سازمان منطقه آزاد قابل انتقال به غیر می باشد.
  • در قراردادهای واگذاری زمین مدت زمان لازم برای شروع و احداث ساختمان تعیین می شود و در صورت عدم اقدام در زمان مذکور در قرارداد، سازمان می تواند قرارداد مذکور را فسخ نماید.
  • اجاره زمین به سرمایه گذاران خارجی مجاز بوده و در مواردی که انجام سرمایه گذاری خارجی منجر به تشکیل شرکت ایرانی گردد، تملک زمین به نام شرکت متناسب با طرح سرمایه گذاری و به تشخیص سازمان می باشد.

مقررات پولی ، بانکی

  • بانک ها و مؤسسات می توانند با سرمایه ایرانی یا خارجی و یا با مشارکت ایرانی و خارجی در منطقه به ثبت برسند.
  • تأسیس بانک، مؤسسه و افتتاح شعب بانک ها و مؤسسات ایرانی یا خارجی در منطقه موکول به پیشنهاد سازمان منطقه، موافقت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و صدور مجوز تأسیس از طرف بانک مرکزی و ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت های سازمان منطقه است.
  • تأسیس دفاتر نمایندگی بانک ها و مؤسسات ایرانی یا خارجی موکول به موافقت سازمان منطقه آزاد و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و اخذ تأییدیه بانک مرکزی در مورد مسؤول دفتر نمایندگی و ثبت در منطقه است.
  • واحدهای بانکی در منطقه می توانند بر حسب مجوز دریافتی به بانکداری برون مرزی اشتغال ورزند. واحدهای بانکی برون مرزی از انجام عملیات و معاملات به ریال ایران ممنوع هستند و باید معاملات و عملیات خود را منحصراً با پول های خارجی انجام دهند.
  • تأسیس بانک یا مؤسسه در منطقه به صورت شرکت سهامی عام یا خاص با سهام با نام طبق مقررات مندرج در قانون تجارت مجاز است.
  • تأسیس صرافی در منطقه منوط به پیشنهاد سازمان، موافقت دبیرخانه و صدور مجوز بانک مرکزی است.

اگر قصد سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و بهره مندی از مزایای مذکور را دارید، با شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه مشاوره صنعتی و سرمایه گذاری و ارائه طرح توجیهی به روز و مستند و اخذ جواز تاسیس در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، تماس بگیرید.

فرصت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در کیش وجود دارد که تعدادی از آنها را در اینجا برای شما لیست کرده ایم

طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در واقع، یکی از انواع سکونتگاه های مسافری با رویکرد معرفی فرهنگ و طبیعت، احیای ارزش ‌های سنتی و بومی و ارائه جاذبه های بومی-فرهنگی منطقه است. در واقع، اقامتگاه های بوم گردی، خانه هایی هستند که ساکنین آن منطقه در آن زندگی می کنند.

طرح توجیهی مجموعه ورزشی چند منظوره

برای طراحی هر یک از این سالن های چند منظوره ورزشی، باید استانداردهایی در نظر گرفته شوند. در وهله اول باید فضای مورد نیاز برای احداث چنین مجموعه ای تامین شود. برخی از ورزش ها، مانند فوتسال و هندبال و… به صورت کلی در یک فضا انجام می شوند و برای این ورزش ها از سالن های چند منظوره استفاده می شود.

طرح توجیهی احداث دهکده ورزشی

با ارائه طرح احداث دهکده ورزشی اطلاعات لازم در زمینه احداث یک محیط ورزشی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. منظور از دهکده ورزشی چیست؟ چه هزینه و سرمایه ای برای تحقق و اجرای طرح توجیهی احداث دهکده ورزشی نیاز است؟

طرح توجیهی زائرسرا

هدف از ارائه طرح توجیهی زائرسرا، برآورد کردن هزینه های لازم برای احداث یک زائرسرای کوچک با ظرفیت صد نفره است. منظور از زائرسرا یک مکان برای استراحت و سکونت مهمان ها در شهرهای زیارتی است.

طرح توجیهی بسته بندی پروتئین

بسته بندی پروتئین یک مرحله مهم و کارامد در بازار و صنعت است. امروزه پروتئین های مختلف اعم از گوشت و سایر پروتئین ها به روش های مختلف و اشکال گوناگون بسته بندی و عرضه می شوند. بسته بندی پروتئین باید به نحوی صورت گیرد

طرح توجیهی پارک آبی

پارک آبی یک مکان تفریحی جذاب و سالم بین کودکان و نوجوانان است. اجرایی کردن طرح احداث پارک آبی نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد اما اگر بتوانید یک مکان تفریحی خلاق برای عموم مردم ایجاد کنید می توانید در این طرح پیروزمندانه عمل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس