نبود صنایع تبدیلی حلقه مفقوده فرآوری مرکبات مازندران

آب میوه

مازندران، تشنه سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی

 جایگاه صنایع تبدیلی در برنامه ششم توسعه بعد از کشاورزی قرار دارد. توسعه ظرفیت‌ها در این بخش باعث ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی شده و در رشد صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال پایدار نیز تاثیرگذار است، با بهین صنعت یاب همراه باشید.

بر اساس آمارهای منتشر شده، مساحت باغات مرکبات استان مازندران بالغ بر 110 هزار هکتار می‌باشد، که بسته به شرایط اقلیمی منطقه، برداشت سالانه حدود ۲ تا 2.5 میلیون تن انواع مرکبات در این استان را در پی‌ دارد. این میزان تولید این استان به عنوان قطب اصلی تولید انواع مرکبات در سطح کشور مطرح معرفی کرده است. از این میزان حدود یک میلیون و 700هزار تن پرتقال تامسون و مابقی نارنگی و دیگر مرکبات است. با وجود صنایع و تکنولوژی برای فرآوری این نوع میوه، براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی این استان تنها حدود ۱۰درصد این محصولات به بخش صنعت برای فرآوری اختصاص داده می‌شود،  که این امر نشان از نبود توانمندی‌های لازم برای فرآوری محصول و ایجاد ارزش افزوده در این استان است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، صنایع تبدیلی مناسب و شناسایی فرصت‌های جدید برای پهنه‌بندی باغ‌های مرکبات اجتناب ناپذیر است، از این رو برای تغییر رقم و حضور در بازارهای جهانی، تهیه پهنه‌بندی مرکبات برای افزایش صادرات در حال انجام است. با هماهنگی موسسه تحقیقات مرکبات کشور مستقر در رامسر ارقام جدید زودرس با قابلیت فرآوری و همچنین متناسب با سلیقه کشورهای هدف معرفی می‌شود.

استان مازندران در حال حاضر به عنوان قطب اصلی تولید این محصولات در سطح کشور مطرح است. در این استان هفت واحد تولید کنسانتره و ۳۰واحد تولید آبمیوه وجود دارد که برای حدودا 400نفر اشتغال زایی ایجاد می‌کند، اما با توجه به ظرفیت‌های این منطقه لزوم بهره‌برداری از واحدهای بیشتر کاملاً احساس می‌شود. پوست انواع مرکبات از جمله پرتقال و نارنج مازندران قابلیت فرآوری برای تولید خوراک دام دارد.

با توجه به ظرفیت‌های بالقوه استان مازندران در تولید مرکبات و فقدان وجود صنایع تبدیلی با تکنولوژی روز و همچنین حمایت‌های این استان از سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع پیشرفته با هدف تبدیل پرتقال به چیپس، پودر و خوراک دام ، کارشناسان بهین صنعت یاب پیشنهاد می‌دهند مازندران را به ‌عنوان یکی از مناطق بالقوه برای ورود به حوزه صنایع  تبدیلی مدنظر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس