پالم، صنعتی که سنتی تولید می‌شود

تولید نخل‌های روغنی

تولید نخل های روغنی تنها برای زیبایی

صنعت تولید و پرورش نخل‌های روغنی پالم در سال‌های اخیر همزمان با افزایش تقاضای جهانی برای استفاده از سوخت گیاهی و سایرکاربردهای صنعتی آن، مورد توجه زیادی واقع شده است. بر همین اساس برخی از تولیدکنندگان ایرانی نیز در سال‌های اخیر اقدام به تولید و پرورش نخل‌های پالم کرده‌اند اما به دلیل نبود اطلاعات کافی علمی، پژوهشی، فنی و تکنیکال و همچنین نهاده‌های مورد نیاز در تولید صنعتی پالم، به تولید سنتی آن اقدام کرده‌اند.

 


صنعت پالم پرسود و ارزآور

محمد سحرخیز، رئیس هیات‌مدیره شرکت پایا پالم، با تولید 10‌هزار اصله پالم زینتی، به برخی از مشکلات تولید صنعتی پالم در ایران اشاره و اظهار می‌کند: تولید پالم در کشورهای صاحب سبک به‌صورت صنعتی انجام می‌شود اما در کشور ما به دلیل نبود نهاده‌های لازم و حتی مقاله‌های علمی و پژوهشی در این زمینه، تولید کاملا سنتی است. کاربردهای گوناگون و مختلف نخل‌های پالم از میوه (روغن) گرفته تا برگ و تنه و همچنین استفاده‌های زینتی و زیست‌محیطی، از جمله مزیت‌های این صنعت پرسود و ارزآور به شمار می‌رود اما در داخل کشور هنوز شناخته‌شده نیست. از نظر فنی و تکنیکال در مراکز دانشگاهی و دستگاه‌های پژوهشی مربوط، کاری انجام نشده و کمبودهایی داریم. سحرخیز همچنین خبر از تولید صنعتی پالم در سال آینده می‌دهد و می‌گوید: با همه مشکلاتی که داریم، در برنامه‌های آتی تولید دانه‌های روغنی پالم و تولید صنعتی این گیاه را در کشور آغاز می‌کنیم.

رئیس هیات‌مدیره شرکت پایا پالم، ادامه می‌دهد: برای جبران کمبودها و پاسخ به نیاز بازار داخل و همچنین صادرات، قرار است از شرکت‌های بزرگ و پیشرو در زمینه تولید پالم کمک بگیریم. بر همین اساس مذاکراتی را با کمپانی «الچه» اسپانیا که مرکز پرورش پالم در دنیاست، انجام داده‌ایم و آمادگی خود را برای جوینت شدن اعلام کرده‌ایم. الچه اسپانیا با داشتن بیش از یک‌میلیون اصله پالم تنومند، دارای بزرگ‌ترین ذخایر پالم در دنیاست که به سراسر جهان نیز صادرات دارد.

 


نخل پالم و مزیت صادراتی آن

مـحـمـد مـحـمـدپور، تولیدکننده پالم‌های زینتی با 20‌هزار اصله نهال با اشاره به سایر مزیت‌های پالم زینتی، اظهار می‌کند: درآمدزایی، ارزآوری، ارزش افزوده بالا و اشتغال آفرینی، از جمله مزیت‌های تولید نخل‌های پالم است و دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید از تولیدکنندگان حمایت کنند.

وی می‌افزاید: تقاضای بازار داخل پالم بر حول محور زینتی است و بیشتر به گل‌فروشی‌ها و ویلاداران در شمال و جنوب محدود می‌شود. در صورت تولید صنعتی ما به بازارهای خارجی در آینده امیدواریم. اگر در این زمینه حمایت‌های لازم انجام شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز وارد شوند، صنعت پالم به‌عنوان یک صنعت نو می‌تواند تحولی در کشاورزی و اقتصاد کشور ایجاد کند.


تولید با دو برابر زمان بیشتر

در همین حال بهرام بهمنی، تولید‌کننده نخل پالم با 8هزار اصله نهال در سال نیز می‌گوید: یکی از مزیت‌های مهم تولید پالم در ایران، ارگانیک بودن این گیاه صنعتی است. بیشتر نهال‌های پالمی که پرورش می‌دهیم به‌صورت خودرو در بخش‌های جنوبی کشور می‌رویند یا از بذرهای اصیل استفاده می‌شود. این بهترین مزیت به‌ویژه برای صادرات است اما برای تولید صنعتی کفایت نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل در دسترس نبودن برخی نهاده‌ها مانند محرک‌های رشد، تولید ما به نوعی ارگانیک است که می‌تواند بازار خاص خود را داشته باشد. البته این مزیت برای تولیدکنندگان داخلی هزینه‌بر است و زمان بیشتری برای پرورش باید صرف کنیم. ما برای پروسه تولید تا فروش پالم‌های زینتی باید حدود پنج سال زمان صرف کنیم، در حالی که کشورهای دیگر این زمان را به دو سال رسانده‌اند. ما وارد کاری شده‌ایم که کمی با ریسک همراه است و بخش خصوصی با کمک دولت می‌تواند آینده مطلوبی برای این صنعت رقم بزند.

 

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس