گزارشی از صنعت مبلمان ایران و جهان

طرح توجیهی در تولید مبلمان

30 هزار میلیارد تومان گردش مالی صنعت مبلمان ایران

 چوب به عنوان ماده ای با سرعت تجدیدپذیری بالا، سازگار با محیط زیست و خواص مهندسی ویژه منحصربه فرد، گوی سبقت را از سایر محصولات رقیب ربوده و بررسی روند تمایل به مصرف چوب وکالاهای چوبی شاهدی بر این ادعاست. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

صنعت مبلمان ایران در ایران و هنچنین در جهانصنعت مبلمان ایران به عنوان سه صنعت نخست صنایع کوچک دنیا مطرح است و جزو صنایع کوچک بسیار سودده و زودبازده در نظر گرفته می شود. ارزش تولیدات جهانی این صنعت در سال 2015 حدود 437میلیارد دلار و ارزش تجارت بین المللی محصولات این صنعت هم 147میلیارد دلار بوده است. سهم آسیا از این آمار 30 درصد که از این میزان 20 درصد می شود متعلق به چین و تنها 2 درصد ان متعلق به کشورمان است. حدود 226 واحد تولید صنعتی مبلمان با اشتغال حدود 10 هزار نفر در کشور وجود دارد. همچنین بر اساس گزارشات اتحادیه درودگران، تعداد 46700 واحد رسمی در زمینه صنایع چوب مشغول فعالیتند که تعداد 117 هزار نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستند. 8 درصد اشتغال کشور با این صنعت گره خورده است.

تجارت جهانی و میانگین سرانه مصرف مبل

بر اساس داده های آماری سال های اخیر، سهم تجارت جهانی این صنعت حدود 150 میلیارد دلار است. ایتالیا، چین، مکزیک، آلمان و آمریکا از غول های این صنعت هستند و بخش قابل توجهی از نیاز بازار به وسیله این کشورها تامین می شود. سرانه مصرف مبلمان در کشورهای توسعه یافته 223 دلار و میانگین جهانی آن 64 دلار است. ارزش مبلمان بازار ایران 5 میلیارد دلار پیش بینی می شود واین نشان میدهد که مصرف سرانه مبلمان در ایران کمی بالاتر از متوسط جهانی است.

در انگلستان 95 درصد از بنگاه های مبلمان خرد و زیر 10 تا 50 نفر هستند. در ایتالیا کارگاه های کوچک مبلمان سازی کار می کنند و دانمارک به عنوان کشوری که 20 درصد صادرات مبل اروپا را در اختیار دارد وضعیتی مشابه انگلیس به لحاظ تولید مبل دارد و کارگاه های کوچک، بزرگترین نقش را در این میان ایفا می کنند.

 

وضعیت صادرات مبلمان

ایران طی سال های اخیر وضعیت بسیار متغیری را تجربه کرده، در حال حاضر ارزش صادراتی در این حوزه سالانه 25 میلیون دلار برآورد شده و در چند سال اخیر صادرات مبلمان از 10 به عدد 25 میلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس داده های شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته، کشورهای عراق، قزاقستان، آذرباییجان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اوکراین به عنوان عمده کشورهای مقصد صادرات مبلمان ایران شناخته می شوند.

وجود پاره ای از مشکلات و چالش ها در این بخش مانند عدم تامین مواد اولیه با کیفیت با وجود تعرفه بالا، حضور قدرتمند رقبا و تاثیر مالیات بر ارزش افزوده در قیمت تمام شده کالا از جمله موانع توسعه صادرات صنعت مبلمان است. تاسیس 11 فروشگاه دائمی عرضه محصولات صنعت مبلمان ایران در کشورهای هدف صادراتی، حضور تولیدکنندگان مبلمان در نمایشگاه های تخصصی مبلمان در بازارهای هدف و میزبانی از فعالان حوزه صنعت مبلمان کشورهای هدف در نمایشگاه های مبلمان و مصنوعات چوبی کشور.

 

وضعیت واردات مبلمان

بر اساس اعلام شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته، در سال 1393 ارزش واردات مبلمان چوبی به داخل کشور حدود 715 میلیون دلار تخمین زده می شود که این آمار در مقایسه با صادرات تقریبا 22 برابر است.

مطالعات اتحادیه صادر کنندگان مبلمان منزل و اداری نشان می دهد که حجم واردات مواد اولیه از کل واردات در بخش مبلمان و مصنوعات چوبی به داخل کشور در این صنعت 95 درصد و حجم واردات محصول نهایی تنها 5 درصد است. چه ماده اولیه ای وارد می شود و کدام تولید داخل است؟ نئوپان تولید داخل نیاز این صنعت را پاسخگو است. در زمینه تامین ام دی اف افزون بر 30 درصد از تولید داخل و 70 درصد از خارج کشور وارد می شود. در تامین مواد اولیه پارچه و یراق آلات نیز بخش عمده ای از خارج از کشور وارد می شود.

 

ابعاد سرمایه­ گذاری در صنعت مبلمان

4 هزار سال پبشینه مبل در ایران، نخستین فرم صندلی ریشه در 4 هزار سال پیش دارد که در حفاری های باستان شناسی از املش گیلان به دست آمده است. نقوش باستانی در ظروف، ابزار و دیواره های کاخ­ها نشان می دهد که انواع نشیمن و مبلمان ایران دارای اصالت خاص خود است.

در حال حاضر در کل کشور حدودا 50 هزار واحد صنفی تولیدی در این صنعت فعال هستند که برای بیش از 117 هزار نفر در این کارگاه ها امکان اشتغال زایی فراهم شده است. این مسئله در حالی است که مهمترین فعالان بازار و صنعت مبلمان ایران کارگاه های کوچکی هستند که در گوشه و کنار ایران به کار مشغولند. بازار مبلمان ایران بیش از 30 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد چوب و مبلمان ایرانی با دارا بودن واحد های صنعتی پر تعداد و کارگاهی (که از نظر تعداد و نه از نظر بازده تولید با کشور چین برابری میکند) می تواند با تولید مبلمان با کیفیت به بازارهای چند میلیارد دلاری خارجی دست یابد. سود آوری و ارزش افزوده صنعت مبلمان می تواند از 30 تا 100 درصد در بخش های مختلف برآورد شود چون ساختار این صنعت به صورت شبکه ای است و برای تولید یک مبل بخش های مختلفی باید به صورت شبکه ای کار کنند تا محصول نهایی وارد بازار شود.

حداقل میزان سرمایه گذاری مورد نیاز جهت توجیه پذیر بودن این طرح، در یک مقیاس کارگاهی و کوچک، حدود 400 الی 500 میلیون تومان برآورد می شود. در صورت وجود تقاضا برای محصولات تولیدی، سودآوری این کسب و کار، سریع و در کمتر از یک ماه تقریبا 50 درصد قیمت فروش هر سری مبل است.

در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

  به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس