برای راه اندازی یک کسب و کار جدید کدام یک مهمتر است ایده یا سرمایه؟ و یا شاید هم عوامل دیگر

همه کسانی که به دنبال راه اندازی کسب و کار جدیدی هستند فراهم کردن سرمایه اولیه را مهمترین مانع و مشکل در راه اندازی کسب و کار خود می بینند. ولی حقیقت آن است که سرمایه تنها یکی از عوامل موفقیت کسب و کار است و اتفاقا نسبت به سایر عوامل از اهمیت کمتری برخوردار می باشد.برای راه اندازی یک بیزینس جدید شما به یک ایده خلاقانه، مدل اجرای کسب و کار مناسب، تیم قوی و سرمایه نیاز دارید. اگر سه تای اول را فراهم کردید نگران سرمایه نباشید . خود به سراغتان خواهد آمد.

ایده: ایده اولیه واقعا باید مناسب و خلاقانه باشد. ایده مناسب ایده ای است که مساله ای را در دنیای واقعی حل نماید و پاسخی برای نیاز مردم باشد. به عبارت دیگر ایده شما باید یک راه حل (solution) برای یک مشکل (problem) موجود باشد. البته این فقط شرط لازم است. شرط کافی آن است که ایده شما بازار بزرگی داشته باشد. بهترین ایده ها در بازارهای کوچک ارزش چندانی ندارند.
مدل اجرای کسب و کار: بهترین ایده را هم که داشته باشید تا اجرا نکنید هیچ ارزشی نخواهد داشت. سختترین مرحله در اجرای کسب و کار ، طراحی یک مدل خلاقانه برای اجرای ایده می باشد. یک مدل اجرای مناسب باید با کمترین هزینه بیشترین منفعت ممکن را ایجاد نماید. در این مدل به حجم فعالیت، چگونگی تولید، چگونگی تامین مواد اولیه، تامین سرمایه انسانی، بازارهای فروش ، سیاستهای بازاریابی و غیره می پردازید. طراحی یک مدل مناسب تجربه زیادی می خواهد. همیشه باید آمادگی تغییر مدل اولیه را داشته باشید.

تیم کاری: بهترین ایده ها هم اگر توسط یک تیم نامناسب اجرا شوند ارزش چندانی به بار نمی آورند. به دنبال افرادی باشید که در اجرای ایده به بهترین نحو کمکتان نمایند. افرادی جسور، خلاق، باهوش و ریسک پذیر و البته اهل چالش در کسب و کار. هر چقدر در این زمینه سخت گیرتر باشید و افراد مناسب تری در تیم خود داشته باشید شانس موفقیت خود را افزایش داده اید.

سرمایه: اگر فکر می کنید که یک ایده خلاقانه، مدل اجرایی مناسب و تیم قوی در اختیار دارید دیگر تردید نکنید. کسب و کارتان را شروع کنید. سرمایه در اختیارتان است. کافیست کمینه محصول یا نمونه اولیه محصول خود را تولید کنید مطمئن باشید سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی زیادی به شما اقبال نشان می دهند. صندوقهای پژوهش و فناوری، سرمایه گذاران خطرپذیر، شرکتهای سرمایه گذاری و انواع نهادهای مالی حمایتی علاقمند به سرمایه گذاری در ایده های نوین هستند.

برای شروع کسب و کار سرمایه عامل مهمی است ولی این عامل را به اندازه ای که واقعا اهمیت دارد جدی بگیرید و نه بیشتر. اگر سه عامل اول را در اختیار داشته باشید در تامین سرمایه تردید نکنید.

 

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس