طرح توجیهی فنی- اقتصادی

 طرح توجیهی به گزارشی می‌گویند که امکان موفقیت و اجرایی شدن یک ایده را از ابعاد مطالعات بازار، فنی و اقتصادی بررسی و امکان‌سنجی می‌کند. در واقع طرح توجیهی با بررسی شرایط و ابعاد مختلف یک ایده امکان موفقیت و دستیابی به اهداف را برای ما روشن می‌کند. از اینرو عواملی مانند تغییر تکنولوژی، اندازه بازار، و… ممکن است اهداف پروژه را تحت شعاع قرار بدهد لذا باید در طرح توجیهی بازنگری به عمل آید و نسبت به تهیه طرح توجیهی باتوجه به وضع موجود جدید اقدام گردد.

شاید این سوال که آیا طرح توجیهی تنها یک بار نگارش می‌شود؟ پرسشی تعجب برانگیز باشد. پاسخ به این سوال دو مسئله را مطرح می‌کند؛

  1. هدف از تهیه طرح توجیهی، اخذ وام بانکی بوده است؟
  2. هدف از تهیه طرح توجیهی، تعیین نقشه راه فعالیت اقتصادی بوده است؟

در مورد سوال اول باید گفت افرادی که تنها با هدف اخذ وام طرح توجیهی تهیه می‌کنند، با کاربرد و مفهوم اصلی طرح اقتصادی بیگانه‌اند و به طرح توجیهی، تنها به شکل مدرکی جهت اخذ وام می‌نگرند و برای آنان شاید تنها یک بار طرح توجیهی نگارش شود.

اما در جواب سوال دوم باید اینطور بگوییم؛ نگارش طرح توجیهی با هدف نقشه راه برای یک طرح اقتصادی مفهومی است که نمی‌توان تنها با یک بار تهیه طرح، تضمین کننده موفقیت پروژه در تمام سالهای عمر اقتصادی آن باشد.

برای درک بهتر این مساله مثالی مطرح می‌کنیم:

کارخانه تلویزیون سازی، در طرح توجیهی خود نمی‌تواند 20 سال آینده فروش محصولات فعلی خود را تضمین کند. زیرا تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت می‌باشد و همچنین سلایق مصرف کنندگان روز به روز در حال تغییر است. همانند اتفاقی که بعد از تولید تلویزیون های سیاه و سفید در سال های دور افتاده است. بنابراین برای دست یافتن به موفقیتی تضمینی در پروژه‌های اقتصادی، هر چند سال باید طرحی منطبق با اطلاعات آن زمان تهیه گردد.

طرح نباید برگه ای باشد که آن را تهیه کنید و توی قفسه بگذارید و سپس همه چیز فراموش شود. طراحی و برنامه ریزی کسب و کار باید بخش جدایی ناپذیری از مدیریت کسب و کار شما باشد. بسیاری از واحدهای تجاری موفق، سالیانه یک طرح سه تا پنج ساله آماده می کنند. این امر شامل به روز کردن طرح سال گذشته با مقایسه با ارقام و آمار و اهداف مورد نظر با نتایج به دست آمده و احتساب تغییرات، اطلاعات، تجارب و نظرات جدید است. مراحلی که در تهیه طرح  توجیهی باید طی شوند به شرح زیر است.

1- ارزیابی وضعیت کنونی

در این مرحله باید دو پرسش مهم را همواره مدنظر داشت که در حال حاضر کجا هستم؟ و به کجا می خواهیم برسیم؟. این مساله شامل ارزیابی موقعیت و جایگاه کنونی سازمان در میان مشتریان، رقبا، شرکا و فروشندگان نسبت به محصول و خدمت شما و همچنین چشم انداز و اهداف سازمان می‌باشد. با تحلیل نقاط قوت و ضعف سازمان و با بهره گیری از ابزارهای SWOT، می توان ارزیابی دقیقی از عملکرد سازمان در حال حاضر داشت.

2- تعیین رسالت

این مرحله در واقع با ارزش ترین بخش از فرآیند تهیه طرح توجیهی است؛ می‌تواند به تائید و یا تغییر مسیر فعالیت اقتصادی شما منجر شود. مقصود از تعیین رسالت، تفهیم عمل بنگاه و عمل به عنوان ابزاری جهت انتقال این مساله است. تعیین رسالت می‌تواند سبب ایجاد انگیزه در سهامداران و کارکنان شود.

 3- تعیین اهداف

تعیین اهداف برای توسعه آینده سازمان پیش شرطی برای تهیه طرح توجیهی است. گرچه این اهداف باید در فرآیندهای بعدی باتوجه به وضع موجود تعدیل شوند ولی می توانند در “نظم بخشیدن” و ایجاد “روحیه” برای کار بیشتر موثر واقع شوند. اهداف باید دارای دوره زمانی مشخص، واقعی و قابل سنجش باشند.

4- نظارت بر اجرای طرح 

آنچه در تضمین موفقیت یک پروژه سرمایه گذاری موثر است نظارت منظم بر اجرای طرح است که عاملی مهمی برای موفقیت بنگاه به شمار می رود. برنامه های عملی، نظام های نظارتی و بازخورد منظم باید به منظور اجرای موفق طرح و دستیابی به اهداف آن با یکدیگر انجام شوند.

شرکت “مشاوره مدیریت مهندسی بهین صنعت یاب (عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی)” با پشتوانه تجربه‌ای ده ساله و بهره‌گیری از تیمی کارآمد، آمده ارائه خدمات به متقاضیان عزیز در تهیه طرح توجیهی و مطالعات امکان سنجی می‌باشد.

در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.


تهیه شده توسط واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

2 دیدگاه

  1. حسین اسفندیاری گفت:

    با سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون…
    آیا هزینه تهیه طرح، جهت ارائه به بانک یا جهت ارائه به سرمایه گذار متفاوت است؟

    • admin گفت:

      سلام
      بله، هزینه نگارش این 2 تیپ طرح متفاوت است، چرا که طرحی به سرمایه گذار ارائه می شود، ارقام و اطلاعات و داده ها (بخصوص در بخش مطالعات بازار) کاملاً واقعی، به روز، مستند و قابل دفاع بوده؛ ولی در طرحی که به بانک جهت اخذ تسهیلات ارائه می شود، این داده ها و اطلاعات میتواند در بعضی از موارد، مورد تغییر قرار بگیرد و به زبان ساده تر، توجیه پذیر گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس