تولید پاکت های تتراپک

طرح سرمایه گذاری امروز اختصاص به تولید پاکت های تتراپک دارد. سرمایه گذاری نسبتا بالایی نیاز دارد ولی اگر در کار خود موفق شوید و بتوانید پاکت های خلاقانه تولید کنید بازار بسیار بزرگی پیش رودارید با سودآوری عالی.

تاریخ نشان داده است در ابتدای تمدن بشری نیازی به بسته‌بندی مواد غذایی نبوده، بلکه مردم برای بدست آوردن غذا از محلی به محل دیگر می‌رفتند. تا زمانی که پناهگاه دائمی برای خود پیدا کردند. در چنین شرایطی ناچار بودند غذا را از محل‌های مختلف جمع آوری کنند و به محل سکونت خود بیاورند. این نیاز باعث شد که اولین انواع بسته‌بندی نظیر کدوهای خشک شده، صدف‌ها، برگ‌ها، پوست حیوانات و دیگر مواد طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند. برای انتقال آب، شیر، ماست، روغن یا دوغ از پوست حیوانات استفاده می‌شد. از شاخ حیوانات برای حمل و نقل و ذخیره غذا و محصولات کشاورزی استفاده کردند.

انقلاب صنعتی، جهان را با فوران کالاهای گوناگون صنعتی روبرو کرد. تنوع کالاها و رقابت فشرده میان تولید کنندگان و بازرگانان را نیز علاوه بر علوم دیگر وارد مجموعه سیستم بسته‌بندی کرد. با پیشرفت بیشتر، علوم دیگری نظیر روانشناسی فردی، اجتماعی و ارگونومی به این مجموعه اضافه شد. توسعه بسته‌بندی سبب مستقل شدن این صنعت از مجموعه صنایع دیگر شد و رقابت و نیاز سبب گردید که صنایع بسته‌بندی سهم قابل توجهی از بودجه‌های شرکت‌های تولیدی را به خود اختصاص دهد. فرصت سرمایه‌گذاری امروز به صنعت تولید ورق و پاکت‌های تتراپک بستگی دارد. با بهین صنعت یاب همراه باشید.



تاریخچه بسته بندی های تتراپک

بنیانگزار این سیستم دکتر رابنراوزینگ سوئدی بود. وی در سال ۱۹۴۳ میلادی نوعی از بسته‌بندی را اختراع کرد که طی آن، بیشترین حجم از ماده غذایی، در کمترین حجم بسته‌بندی جای می‌گیرد. به این ترتیب اولین شکل این بسته‌بندی‌ها به نام تتراکلاسیک به بازار ارائه شده که به شکل هرم بود. دکتر رابنراوزینگ در همان سال به اتفاق همکارانش تولید این ماشین را در سوئد شروع کرد. چند سال بعد سیستم اسپتیک را که دستاورد آن ماندگاری طولانی محصول بسته‌بندی شده بود، به بازار عرضه کرد. بعدها شرکت تتراپک روش انحصاری بسته‌بندی خود را که بسته‌بندی در مواد چند لایه مخصوص تتراپک بود، توسعه داد و امروزه شرکت تتراپک علاوه بر انواع بسته‌بندی، کاغذ چند وجهی، انواع بسته‌بندی‌های پلاستیکی را به تولید خود اضافه کرده است.


مفهوم و ویژگی های بسته های اسپتیک

واژه تتراپک اشاره به چهار وجهی بودن بسته‌ها دارد. البته این نام‌ها بعدا مرسوم شد، چراکه اولین بسته‌بندی که توسط این شرکت ارائه شد چهاروجه بود. امروز حتی هشت وجهی هم دارد. اساس تتراپک از ابتدا بسته‌بندی در کاغذهای چند لایه (لمینه) بوده است. کار بدین شکل بود که این‌ها برای اولین بار در لوند سوئد شیر را در پاکت‌های مثلثی شکل کاغذی بسته‌بندی کردند، که امروزه در ایران هم وجود دارد. این نوع بسته‌بندی‌ها در زمان خود، پدیده‌ای نوظهور بود. این بسته‌بندی را در ابتدا شرکت تتراپک معرفی کرد. ولی پس از مدتی که دوران نوظهور خود را گذراند برخی شرکت‌ها شروع به تولید آن کردند. یکی از ویژگی‌های این بسته‌بندی، نگهداری طولانی محصول درون آن است. برای مثال می‌توان شیر را حدود شش ماه در دمای معمولی در این بسته‌بندی نگهداری کرد. البته به عملیاتی که قبل از پر شدن روی شیر انجام شده، بستگی دارد. اگر شیر، پاستوریزه باشد، زمان نگهداری آن مانند شیر داخل بطری است. اما اگر شیر استریلیزه باشد در این بسته‌بندی‌ها تا ماه ها قابل نگهداری است. نکته مهم در اینجاست که این روش بسته‌بندی قبل از پر شدن حجم کمی را می‌گیرد چراکه مواد بسته‌بندی بصورت رول است و در حین پر شدن بصورت پاکت در می‌آید.

 

مشخصات بسته بندی تتراپک

بسته‌بندی تتراپک ثبات و استحکام به محصول بسته‌بندی شده می‌دهد محصول نهائی نسبتا کم وزن بوده و می‌توان آن را به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف درآورد. بسته‌بندی اسپتیک دارای کاربردهای متنوعی شامل آبمیوه و محصولات لبنی و سایر محصولات غذائی در حالت مایع می‌باشد . لفاف اسپتیک دارای ۶ لایه محافظ است که در مجموع ساختاری شامل ۸۰% کاغذ و ۱۵% پلی‌اتیلن و ۵% آلومینیوم را تشکیل می‌دهد.

6 لایه محافظ کلی

:: پلی‌اتیلن: جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل

:: کاغذ: برای محکم و ثابت نگه داشتن بسته

:: پلی‌اتیلن: برای نگهداری لایه کاغذ و آلومینیوم با هم

:: آلومینیوم: جلوگیری از اکسیژن و طعم و نور

:: پل‌‌اتیلن: برای نگهداری لایه‌ها با هم

:: پلی‌اتیلن: برای حفظ محصول داخل بسته

 


مواد بسته بندی

ترکیبی از پلی‌اتیلن، آلومینیوم و کاغذ با فرمول از قبل تعیین شده مواد بسته‌بندی اسپتیک را تشکیل می‌دهند. مواد بسته‌بندی طول عمر مصرفی مایعات را افزایش داده و تاریخ انقضای مصرف را تا حد ۹ تا ۱۸ ماه افزایش می‌دهد. مایعات داخل این بسته‌بندی بدون نیاز به سیستم برودتی از قبیل یخچال از آلودگی‌های ناشی از نور و هوا و سایر مواد مضر حفظ می‌شوند.

ترکیب این ۳ ماده مواد بسته‌بندی را تشکیل می‌دهد که خاصیت بهینه داشته و عالی روش نگهداری از محصول را تامین می‌کند. مواد بسته‌بندی مذکور خواص زیر را دارا می‌باشند:

:: درجه بالای امنیت غذائی و بهداشتی و نگهداری خاصیت غذائی در آن

:: نگهداری طعم و تازگی محصول

:: خاصیت نگهداری برای ماه‌ها بدون نیاز به یخچال یا مواد افزودنی

موثرترین روش بسته‌بندی یعنی “حداقل مواد بسته بندی برای حداکثر محصول داخل آن” در مقایسه با سایر مواد بسته‌بندی موجود در دنیا – بسته پر شده دارای ۹۷% محصول و فقط ۳% بسته‌بندی از نظر وزن می‌باشد.

 



سرمایه گذاری مورد نیاز

برای احداث یک واحد تولید بسته‌بندی‌های تتراپک به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارید. مطابق محاسبات برای ایجاد واحدی با ظرفیت تولید ۲ میلیارد پاکت در سال به ۴۵ میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز دارید. ۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به خرید ماشین‌آلات و تجهیزات می‌باشد . البته تا حدود ۷۰ درصد از سرمایه مورد نیاز خود را می‌توانید از صندوق توسعه ملی و یا بانک‌های خصوصی و دولتی تسهیلات دریافت کنید. بازدهی طرح ۴۰ درصد بوده که در مقیاس طرح‌های صنعتی بسیار مطلوب می‌باشد. برای احداث کارخانه به زمینی حدود ۲۰ هزار متر مربع نیاز دارید.


منبع: واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس