سرمایه گذاری در صنعت چرم سازی | معرفی – میزان سوددهی – بررسی وضعیت این صنعت

سرمایه گذاری در صنعت چرم سازی

معرفی این صنعت 

استفاده از پوست حیوانات مختلف از زمان های دور موارد استفاده مختلف داشته است. در طی سال ها انسان ها توانستند پوست را تبدیل به چرم نموده و مورد استفاده قرار دهند. چرم را به عنوان لباس و یا زره نیز مورد استفاده قرار می گرفته است؛ این روند ادامه داشته و موارد استفاده از آن نیز بیشتر شده است و حال نیز به عنوان وسایل تزیینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

چرم در واقع پوست حیواناتی است که با دباغی، از یک ماده فساد پذیر تبدیل به یک ماده طبیعی غیر قابل فساد، تبدیل شده است. چرم در گذشته های دور نیز وجود داشته است و بیشترین استفاده آن مربوط به پوشاک بوده است زیراکه که البسه همیشه یکی از نیازهای اساسی انسان می باشد. در حال حاضر چرم را می توان برای وسایل تزییناتی خودرو، قاب گوشی، بند ساعت، کفش، کت، کیف دستی، کیف پول، جلد کتاب، مبلمان و … استفاده می شود. البته هر نوع پوست حیوانی برای استفاده خاصی مناسب می باشد زیرا که ضخامت و توانایی تحمل هر چرمی با یکدیگر متفاوت می باشد. چرم را می توان از پوست پستانداران گرفته تا پوست خزندگان تهیه کرد؛ ولی بیشترین نوع چرم از پوست گاو، گوسفند و بز می باشد ولیکن از پوست حیواناتی همچون شتر، اسب، کانگورو، شتر مرغ، خوک، مار، مارمولک، کروکودیل، تمساح و حتی از پوست کوسه نیز چرم تهیه می شود. همان طور که مشاهده می کنید، انواع و اقسام مختلف پوست وجود دارد و هر کدام از لحاظ ظاهری و زیبایی با یکدیگر متفاوت هستند و البته هر کدام دارای خواص مخصوص به خود نیز می باشد.

چرم - سرمایه گذاری در صنعت چرم - چرم سازی

 

انواع چرم

چرم به سه دسته تقسیم می شود: چرم سبک، نیمه سنگین و سنگین.

چرم سبک در واقع چرم هایی که از حیواناتی همچون گوسفند، بز، بزغاله و بره تهیه می شود و به دلیل ظرافتی که دارد بیشتر در لباس، دستکش استفاده می شود و اگره از نظر کیفیتی در درجه پایین قرار داشته باشد به عنوان آستر مورد استفاده قرار می گیرد.

چرم نیمه سنگین از پوست حیواناتی همچون شتر مرغ و کروکودیل بدست می آید که بیشتر جنبه تزیینی داشته و بسیار گران قیمت می باشد.

چرم سنگین نیز با توجه به اینکه از پوست حیواناتی مانند گاو، گاومیش، گوساله و شتر می باشد که به دلیل استقامت بالایی که دارد و دارای زیبایی چشم نوازی می باشد. به دلیل این استقامت بالا در زیره و رویه کفش، کیف و یا تسمه های خودرو صنعتی استفاده می شود.

دسته بندی دیگری که از چرم ها صورت می گیرد بر اساس نوع دباغی آن می باشد که به چرم گیاهی، مراکشی، اسپانیایی، روسی، یک رویه دانه دار، دانه دار کامل، جیر، اشبالت و … تقسیم می شود.

اگر برای تولید چرم به صورت سنتی اقدام به تولید شود به نسبت هزینه های پایینی روبرو خواهد شد

کد آیسیک دباغی که وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده است ۱۹۱۱ می باشد که که خود شامل چندین زیر شاخه بر اساس مراحل انجام شده بر روی پوست و نوع پوست (سبک و سنگین) می باشد.

 

مراحل ساخت چرم

برای تولید چرم از پوست شامل چند مرحله می باشد که عبارتند از:

  1. شستشو و خیساندن: در این مرحله پوست ها را در آب سرد قرار داده تا خون و نمک های آن از پوست خارج شود. هرچه زمان خیساندن طولانی تر شود به همان نسبت کیفیت چرم بهتر خواهد شد. البته می توان از آب گرم نیز استفاده کرد ولی این عمل باعث کاهش مرغوبیت چرم در نهایت خواهد شد.
  2. آهک زنی: در این مرحله به پوست ها آهک زده می شود در واقع این عمل برای آن صورت می گیرد تا موها سست گشته و باقی مانده چربی و گوشت از چرم جدا گردد.
  3. لش زدایی: در این مرحله مواد اضافی از پوست با وسیله دستگاه لش جدا می کنند.
  4. مو گیری: در این مرحله مواد را در مواد مخصوص به مدت یک شبانه روز می خوابانند و در دستگاه هایی مخصوص و یا با دست موها را از پوست جدا می کنند.
  5. آنزیم دهی: در این مرحله برای کاهش PH پوست موادی زده می شود تا PH آن کاهش یابد، این عمل باعث می شود که آهک موجود در پوست خارج شود.
  6. تراش دادن چرم: در این مرحله چرم را با ضخامت های مختلف برش می دهند.
  7. رنگ آمیزی: در این مرحله با توجه با رنگ مورد نظر چرم ها را رنگ آمیزی می کنند.

می توان چرم را به صورت های مختلف به فروش رسانید که با نام های: سالامبور، وت بلو، کراست، دایکراست و چرم می باشند. در واقع این نوع فروش پوست هایی هستند که تمام مراحل چرم سازی بر روی آن انجام نگرفته است؛ در واقع قسمت هایی از مراحل چرم سازی انجام شده است، که دارای ارزش افزوده پایینی می باشد.

۱۰ درصد از چرم سبک تولید کشور در د اخل مصرف می شود و ۹۰ درصد دیگر به خارج صادر می گردد

اگر برای تولید چرم به صورت سنتی اقدام به تولید شود به نسبت هزینه های پایینی روبرو خواهد شد ولی اگر برای تولید مکانیزه استفاده شود هزینه ماشین آلات بسیار زیاد خواهد بود، حتی می توان بخشی از تولید را به صورت نیمه مکانیزه انجام داد که با توجه به نوع تولید هزینه های سرمایه گذاری تغییر خواهد کرد.

چرم - سرمایه گذاری در صنعت چرم - چرم سازی

بررسی وضعیت صنعت چرم سازی ایران

با توجه به آمار اعلام شده از سوی انجمن صنایع چرم ایران، ۵-۶ درصد بازار جهانی در زمینه صادرات چرم از آن ایران است که از این مقدار بالغ بر ۴-۵ درصد مربوط به پوست گوسفند و ۱درصد پوست گاو است.

بیشترین تولید کنندگان پوست کشور مربوط به استان های ؛ تهران، مشهد و تبریز است. پوست گاو با ۲۲میلیون جلد رتبه نخست تولید پوست در کشور را دارا است و پوست گوسفند با ۱۸ میلیون جلد و پوست بز با ۷میلیون جلد در رتبه های دوم و سوم می باشند.

سالانه حدود ۱۸ میلیون جلد پوست گوسفندی به سالامبور تبدیل  می شود و صادرات آن تنها به میزان ۴۵ میلیون دلار برای کشور ارز آوری دارد. این در حالیست که اگر این میزان به چرم تبدیل شود، ۲۱۰ میلیون دلار  ارز آوری خواهد داشت و اگر تبدیل به لباس، کیف و انواع محصولات چرمی شود، به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری خواد داشت. همچنین در بخش اشتغالزایی نیز برای تولید هر جلد پوست ۷ نفر اشتغالزایی دارد برای تولید چرم ۳۵نفر و تبدیل آن به محصلات چرمی ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

در این بین ۱۰ درصد از چرم سبک تولید کشور در د اخل مصرف می شود و ۹۰ درصد دیگر به خارج صادر می گردد که ۵۰ درصد چرم صادراتی سالامبور است و آنچه برای تولید داخلی می باشد کیفیت صادراتی را ندارد.

 

مشکلات صنعت چرم سازی ایران

کمیته ویژه ای در وزارتخانه جهت بررسی  در حوزه صنعت  چرم تشکیل شده است که برخی مشکلات این صنعت را بررسی و مطرح نموده که به شرح موارد زیر ذکر شده؛

  • فرسوده بودن ماشین آلات
  • نبود آموزش های تخصصی
  • بالا بودن هزینه های تولید
  • مشکل تأمین منابع مالی
  • نبود برند ملی
  • نبود شرکت های توزیعی تخصصی
  • کمبود استادکار و متخصصان طراحی
  • مشکل کیفیت و تنوع چرم های تولید داخل
  • نبود ثبات قیمت مواد اولیه در بازار
  • کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان چرم مصنوعی
  • مشکلات مربوط به واردات پوست سنگین
  • مشکلات مربوط به تعرفه های مواد شیمیایی و زیر ساخت ها

 

برای سرمایه گذاری در صنعت چرم سازی چگونه اقدام نمائیم؟

سرمایه گذاران جهت ورود به این صنعت نیازمند اخذ جواز تاسیس به منظور احداث کارخانه در شهرک های  صنعتی شهر مورد نظر خود می باشند. همچنین بعد از اخذ جواز تاسیس اگر مایل به استفاده از تسهیلات بانکی جهت احداث یا توسعه واحد صنعتی خود باشند، نیازمند طرح توجیهی هستند تا بتوانند به بانک عامل ارائه دهند. تمام خدمات ذکر شده از ابتدای کار که اخذ جواز تاسیس می باشد تا اخذ پروانه بهره برداری و یا مشاوره جهت راه اندازی خط تولید، مطالعات امکان سنجی، همگی خدماتی است که در بهین صنعت یاب انجام می شود، کافیست با ما تماس بگیرید.

 

خواندن موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم :

صنعت چرم و سالامبور – سرمایه گذاری سود آور 

طرح توجیهی چیست ؟

فرآوری روده گوسفند ؛ فرصتی صادراتی

مدارک لازم جهت اخذ وام بانکی

اخذ جواز تاسیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس