طرح توجیهی احداث واحد تولید پوشاک

قبل از پرداختن به موارد فنی و بازار طرح توجیهی احداث واحد تولید پوشاک، ابتدا کمی در مورد پیشینه این صنعت صحبت میکنیم. تمدن‌ های بزرگ باستان، در سرزمین‌ های حاصلخیز و گرمسیر هستند و کرانه‌ های فرات و نیل که دارای شرایط مساعدی چون وجود جنگل‌ ها، رودخانه‌ ها و آب و هوای خوب و مناسب بود پدید آمد. از این رو عجیب است اگر در این تصور بمانیم که انگیزه ابتدایی انسان برای لباس پوشیدن، تنها محافظت از سرما و گرما بوده است. نیاز بشر به پوشاندن بدن خود چه با انگیزه‌ ی محفافظت خود از سرما و گرما و چه به دلایل فرهنگی از دیرباز وجود داشته است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

به گواهی مدارک ثبت شده تاریخی و آثار و نمونه‌ های بازمانده، مردم ایران زمین از دوران‌ ها بس کهن به پوشاک و آرایش خود ارج فراوان می‌ نهادند و کمال ذوق و ابتکار را در پدید آوردن جامه‌ های زیبا و برازنده و زیور های گوناگون به کار می‌ برده‌اند. بدست آوردن تاریخچه پوشش ایرانیان اگر چه محال نیست اما ممکن است به جهت وجود فاصله زمانی از دوران‌ های گذشته نتوان مسیر تاریخ پوشاک را به طور دقیق شناسایی نمود. نیاز بشر به پوشاک به ناچار منجر به گرایش او به سمت حرفه دوزندگی شد. از زمانی که حرفه دوزندگی در جوامع مختلف رایج گردید، ویژگی‌ های مشخص و شناخته شده، کیفیت و پیروی از مد در شکا و تناسب ظاهر لباس و ظرافت وخت و غیره نه تنها موثر واقع گردید، بلکه عوامل متعددی بودند که ابزار و تکنیک و فن در راه ترویج و توسعه این حرفه قرار گرفتند. با توسعه این حرفه نیاز به اتوماسیون نیز احساس شد به طوریکه امروزه با بکارگیری دستگاه‌ های اتوماتیک تعداد نیروی کار انسانی مورد نیاز برای تولید این صنعت تا میزان یک دهم تعداد اولیه در طول ۱۰ سال رسیده است.

این مطلب یک نمونه طرح توجیهی واحد تولید پوشاک است که به شکل رایگان در اختیار متقاضیان محترم قرار گرفته است. برای دریافت نسخه کامل میتوانید با تلفن های شرکت تماس حاصل فرمایید. 

طرح توجیهی تولید پوشاک

صنعت نساجی و به موازات آن صنعت پوشاک بیشتر از هر صنعت دیگری در جهان تحت تاثیر فرآیند جهانی شدن قرار گرفته است. از این رو صنعت پوشاک در تجارت جهانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که محصولات این صنعت سهم ۲٫۳ درصدی از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است در حالیکه سهم کل صنعت نساجی از تجارت جهانی ۳٫۶ درصد است. بنابراین به جرات می‌توان گفت که درآمد حاصل از پوشاک در بسیاری از کشورها حائز اهمیت بوده و کشور ما نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

خلاصه ای از مطالعات بازار در طرح توجیهی احداث واحد تولید پوشاک

معرفی محصولات

پوشاک در کنار غذا و مسکن یکی از سه نیاز اصلی بشر محصوب می‌ شود. صنعت پوشاک را به نوعی مکمل صنعت نساجی می‌ دانند. اما حساسیت و پویایی صنعت پوشاک به مراتب بیشتر از صنعت نساجی است. این امر به سبب تنوع بالای البسه و مد می‌ باشد.

فعالیت در صنعت پوشاک همواره ساده‌تر از سایر شاخه‌ های صنعتی است، زیرا با حجم سرمایه به نسبت کمتری می‌ توان اقدام به خرید ماشین‌ آلات و مواد اولیه این صنعت نمود. در خلال قرن گذشته، صنعت پوشاک به دلیل سادگی تجهیزات، سرمایه کم مورد نیاز و عمر بالای ماشین‌ آلات آن، به تدریج خود را به عنوان یک صنعت موفق مطرح کرد. این ویژگی‌ ها، علاوه بر مزایای درون ساختاری برای صنعت پوشاک، سبب پیش‌ گرفتن این صنعت از صنایع مختلف به عنوان اولویت سرمایه‌ گذاری است. البته که در طرح توجیهی احداث واحد تولید پوشاک تدوین شده به شکل تخصصی بسیار بیشتر به این بخش پرداخته میشود.

صنعت پوشاک در بردارنده مجموعه فعالیت‌ ها و فرآیند هایی است که منجر به تولید پوشش‌ های مختلف برای بدن می‌ شود. هر چند امروزه، تولید انواع پوشش‌ ها را برای کاربرد های مختلفی از قبیل پوشش تجهیزات نظامی، خودرو ها، وسایل منزل و… نیز در حوزه فعالیت صنعت پوشاک می‌ دانند، اما رسالت اصلی این صنعت، تولید انواع پوشش برای اندام مختلف انسان است. مطابق این تعریف مهم‌ ترین محصولات این صنعت عبارت است از:

 محصولات طرح

ردیف شرح ظرفیت سالیانه(عدد)
۱ کت و شلوار، مردانه و پسرانه، تاری پودی، دوخته شده ۱۸۰,۰۰۰
۲ زیرپوش، مردانه و پسرانه، تاری پودی ۱۱۰,۰۰۰
۳ بلوز مردانه و پسرانه، تاری پودی، دوخته شده ۱۱۰,۰۰۰
۴ پیراهن، مردانه و پسرانه، تاری پودی، دوخته شده ۱۱۰,۰۰۰
۵ بلوز و شومیز، زنانه و دخترانه، تاری پودی، دوخته شده ۱۱۰,۰۰۰
۶ پیراهن، زنانه و دخترانه، تاری پودی، دوخته شده ۱۸۰,۰۰۰

 

 استانداردهای ملی محصول

ردیف شرح سال تصویب شماره استاندارد
۱ پوشاک – معرفی اندازه پوشاک رو مردانه و پسرانه ۱۳۹۳ ۱۹۱۸۷
۲ پوشاک – معرفی اندازه پوشاک رو زنانه و دخترانه ۱۳۹۳ ۱۹۱۹۰

 

جایگاه صنعت نساجی

‌ صنعت تولیدات نساجی یکی از متنوع‌ ترین و پراکنده‌ ترین صنایع در جهان است که تجارت پر رونقی را نیز ایجاد نموده است. این صنعت شاید یکی از اولین فعالیت‌ های صنعتی باشد که به صورت ابتدایی در کارگاه‌ های شخصی و خانگی محصول تولید می‌نموده است. هم اکنون صنعت نساجی در مقام یکی از معیار ها و شاخص‌ های توسعه کشور های مختلف به شما می‌ رود، به گونه‌ ای که در میان ۱۰ کشور عمده صادرکننده محصولات نساجی در جهان ۷ کشور از ممالک پیشرفته هستند. ارزش صادرات سالانه این محصولات در دنیا به بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار بالغ می‌ شود که از این جهت بعضاً به عنوان دومین صنعت مادر تلقی می‌ شود. در این میان صنعت نساجی ایران نیز با توجه به سوابق و تجربیات ارزشمند خود، به‌ طور قطع توانایی حضور در بازار های منطقه‌ای و جهانی را دارد. زیرا ایران نیز هم پای کشور های پیشرفته و مطرح در این صنعت توانسته است در شاخه‌ های گوناگون صنعت پرتنوع نساجی و صنایع وابسته موجبات ارتقا و گسترش را فراهم آورده و با اتکاء به مهارت های تکنولوژیک در جهت رفع نیاز های اساسی این صنعت گام بردارد. چنانکه بر اساس کارشناسی‌ های به عمل آمده، با توجه به پتانسیل‌ های اقلیمی، انسانی و تکنولوژیک، می‌ توان صادرات محصولات نساجی ایران را به ‌طور قابل ملاحظه‌ ای افزایش داد.

زنجیره‌ ارزش صنایع نساجی و پوشاک

شاید بتوان گفت صنعت نساجی از بزرگترین و با اهمیت‌ ترین صنایع جهان است و با گردش مالی فوق‌ العاده بالای خود مورد توجه بسیاری از کشور‌ ها و اقتصاد‌ های بزرگ دنیاست. صنعت نساجی همواره به عنوان رکن اساسی هر جامعه‌ ای محسوب می‌ شود چرا که نیاز به پوشاک، انواع کفپوش‌ ها، کیف و کفش و… از نیاز های اساسی هر فرد است. اهمیت این صنعت تا بدان جاست که بسیاری از کشور های جهان جهش و انقلاب اقتصادی خود را بر پایه صنعت نساجی پایه گذاری می‌ کنند که چین روشن‌ ترین نمونه آن است. . در کشور هایی نظیر هندوستان و پاکستان تقریباً سی درصد کل نیرو‌ی شاغل در صنعت آن‌ ها در صنایع نساجی و پوشاک فعالیت می‌ کنند. صنعت نساجی به جهت اینکه یک صنعت کارگر بر است نقش به سزایی را در اشتغال‌ زایی افراد جامعه‌ ایفا می‌ کند و سرمایه‌ گذاری در ان یکی از راهکار های مفید کشور‌ ها برای مبارزه با بیکاری است. نساجی در ایران سابقه چهار هزار ساله دارد و بیش از ۱۰۰ سال پیش، صنعتی شده است.

زنجیره‌ عرضه نساجی و پوشاک

صنعت پوشاک

سهم ارزش‌افزوده زیر بخش‌ های صنعت نساجی در زنجیره تامین

مشکلات صنایع نساجی و پوشاک

  • مشکل قاچاق
  • عوامل نیروی انسانی
  • مشکل تامین مواد اولیه وپنبه
  • قیمت تمام شده بالا

 

راهکارهای پیشنهادی 

  • تدوین برنامه استراتژیک در صنعت نساجی و پوشاک
  • بهبود خدمات بانکی و اعطای تسهیلات جهت خرید ماشین‌آلات جدید
  • تجدید نظر در قوانین مالیاتی و تجمیع عوارض و حمایت از صادرات محصولات با اعطاء جوایز صادراتی
  • افزایش تنوع و کیفیت در محصولات تولیدی

سهم وزنی زیر بخش‌ های صادرات صنعت نساجی از برنامه چهارم توسعه کشور

صنعت نساجی و پوشاک

 

مطالعات فنی و مالی در طرح توجیهی احداث واحد تولید پوشاک

هزینه‌ های سرمایه‌ گذاری در طرح توجیهی تولید پوشاک

ردیف شرح جمع کل
(میلیون ریال)
۱ زمین ۱۲۳,۷۱۲
۲ محوطه سازی ۵۰,۲۰۹
۳ ساختمان ها ۱۳۳,۷۵۰
۴ ماشین‌آلات و تجهیزات ۲۹۹,۵۸۰
۵ تاسیسات ۱۸,۳۰۰
۶ وسایل دفتری و اداری ۲,۵۰۰
۷ هزینه های قبل از بهره برداری ۲,۵۰۰
۸ متفرقه و پیش‌بینی نشده (۲ درصد) ۶,۸۱۳
جمع هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت ۶۳۷,۳۶۴
۹ سرمایه در گردش ۸۳,۱۳۲
جمع کل هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح ۷۲۰,۴۹۶

بررسی مالی و اقتصادی طرح توجیهی تولید پوشاک

محاسبات مالی و اقتصادی این طرح توسط نرم‌افزار کامفار ۳ انجام شده است.

  • خالص ارزش فعلی کل سرمایه در ۲۰%: ۴۳۵،۲۲۲ میلیون ریال
  • نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری (IRR): 35.11%

جمع‌ بندی و نتیجه‌ گیری

با توجه به آنچه در زمینه وضعیت پوشاک در کشور و صادرات آن در می‌ یابیم که وضعیت کنونی صنایع نساجی و پوشاک کشور بیش از سال‌ های ابتدایی آن نیاز به ممارست و حمایت دولت دارد. البته در بررسی کارنامه عملکرد صنعت نساجی و پوشاک کشور به موارد درخشانی بر می‌ خوریم که حاکی از توانمندی‌ های و قابلیت‌ های این صنعت است. ولیکن توفیق در برنامه‌ های صادراتی و کسب سهم مطلوب و پایدار از بازار های مصرفی جهان، آن هم در شرایط پر رقابت امروز اقتصاد جهان، تنها با تدوین و طراحی راهبردی و برقراری امنیت اقتصادی در مسیر تولید به صادرات میسر نبوده و در این موارد نیاز به اتخاذ استراتژی‌ های طویل مدت دارد. در این میان هنوز هم امکان رونق صنعت نساجی از طریق اتصال عملی آن به صنعت پوشاک و اجرای برنامه‌ های قدرتمند صادراتی وجود دارد.

شرکت دانش بنیان بهین صنعت یاب، با بیش از ۱۰ سال تجربه و ارائه ۱۰۰ ها طرح توجیهی به روز و مستند، دارای گرید بانکی و کارشناسان مجرب، همواره آمادگی خود را جهت مشاوره تخصصی سرمایه گذاری و نگارش طرح توجیهی در زمینه احداث واحد دوزندگی پوشاک، اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس