طرح توجیهی تولید نخ دندان

معرفی محصول

نخ دندان، فیلامنت نازکی است که جهت برداشتن بقایای مواد غذایی که در بین دندان ها  و لثه ها وجود دارد، استفاده می شود. در سال ۱۹۹۴، آمریکایی ها در حدود بیش از ۵/۲ میلیون مایل نخ دندان استفاده کردند که این مقدار نخ معادل بیش از ۱۰۰بار محیط زمین می باشد. علت استفاده از نخ دندان، کمک به برداشتن بقایای مواد غذایی، مواد چسبناک و مواد ژل مانندی است که بر روی دندان ها و یا در میان آن ها ایجاد می شود، می باشد. در صورت عدم برداشتن این مواد از روی دندان، پوسیدگی و در نهایت از بین رفتن به بار خواهد آمد. به همین دلیل توصیه شده است تا افراد بالغ و بچه های بالاتر از ۱۰سال روزانه حداقل یک بار از نخ دندان استفاده نمایند. استفاده از نخ دندان سبب توقف فعالیت باکتری هایی می شود که باعث ایجاد بیماری های لثه و دندان می گردند. نخ دندان معمولاً به شکل نخ و یا نوار هایی است که می تواند به مواد شیمیایی خاصی آغشته شود. در ضمن این نخ در طعم های مختلفی چون دارچین، نعنا و ساده تهیه می گردد. نوع نواری این نخ ها برای اشخاصی کاربرد دارد که فاصله بین دندان های آنها نسبتاً زیاد است. به طور مثال این نخ مصرف زیادی در بین کودکان به علت بازبودن دندان های آن ها دارد. با کم شدن فاصله بین دندان ها، استفاده از نخ هایی که نازکتر باشد، پیشنهاد می گردد. در برخی اوقات از ترکیبات چرب کننده جهت حرکت بهتر در دندان استفاده می شود. در مورد دندان هایی که به صورت کج و نامنظم هستند استفاده از این گونه نخ ها توصیه می شود. برای دریافت وام و تولید این محصول نیاز به در دست داشتن طرح توجیهی تولید نخ دندان پیدا خواهید کرد، لذا در ادامه به بررسی خلاصه ای از طرح توجیهی تولید نخ دندان می پردازیم.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

مواد خام
نخ های دندان به طور معمول از یک یا دو پلیمر ساخته می شوند. الیاف نایلون و تفلون دو نوع عمده از الیاف نساجی هستند که در این خصوص استفاده می گردند. نایلون از خانواده پلی آمیدها بوده و تفلون نام تجاری پلیتترا فلوئورو اتیلن می باشد. مواد خام دیگر مورد استفاده در نخ های دندان، موادی هستند که جهت پوشش دادن این نخ ها استفاده می گردند. این موارد شامل واکس ها (چرب کننده ها، طعم دهنده ها) و مواد اولیه دیگری که براساس نظر شرکت سازنده به آن افزوده می شود، می باشند.

نام و کد آیسیک محصول
متداول ترین طبقه بندی و دسته بندی در فعالیت های اقتصادی همان تقسیم بندی آیسیک است. تقسیم بندی آیسیک طبق تعریف عبارت است از: طبقه بندی و دسته بندی استاندارد بین اللمللی فعالیت های اقتصادی. این دسته بندی با توجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کدهایی دو، چهار و هشت رقمی اختصاص داده می شود. کدهای آیسیک مرتبط با صنعت تولید نخ دندان در جدول (۱) ارائه شده است:

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نخ دندان

ردیف کد آیسیک نام کالا
۱ ۲۴۲۴۱۵۵۴ نخ دندان

 

توضیح موارد مصرف و کاربرد
نخ دندان پس از مسواک به عنوان مهم ترین وسیله جهت تمییز نمودن دندانها مورد استفاده قرار می گیرد. از نخ به عنوان وسیله خارج کردن باقی مانده غذا از بین دندان استفاده می گردد. از آنجایی که با استفاده از مسواک امکان خارج کردن تمامی باقی مانده های غذایی از میان دندانها وجود ندارد، از این رو با استفاده از انواع مختلف این نخ، شیارهای بین دندانها خارج می گردد.

بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
این گونه از نخها به عنوان یکی از محصولات پزشکی مورداستفاده در خصوص بهداشت دهان و دندان می باشد.استفاده از این نخ به عنوان مکمل مسواک در خارج ساختن مواد غذایی باقی مانده در دهان می باشد. از این امکان جایگزینی این محصول با وسایل دیگر وجود ندارد. البته اخیرا مسواکهایی طراحی وساخته شده است که تا حد امکان ضایعات غذای موجود در دندانها را خارج می نماید. اما به طور کل امکان حذف و یا جایگزینی این محصول در بهداشت دهان و دنوان وجود ندارد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
امروزه توجه بشر به بهداشت دهان و دندان روز به روز افزایش می یابد. تولید محصولات پزشکی پیشرفته اعم از انواع مسواکها، خمیر دندانها و مایعات شستشویی همگی مؤید این موضوع می باشند. در این میان تولیدو مصرف نخ های دندان به عنوان یکی از وسایل مهم در بهداشت دهان و دندان، یکی از اهداف صنایع پزشکی می باشد. این بدین صورت است که آمار مصرف این محصول روز به روز افزایش یافته است و آموزش استفاده از نخ، یکی از اهداف مسئولین بهداشتی کشورها می باشد. از این رو تولید این محصول از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. امکان تولید محصولات متنوع و اعمال برخی اهداف پزشکی از طریق نخ دندان بر روی دندان، به عنوان یکی از راهکارهای پیشرفت در تولید و عرضه این محصول می باشد.

وضعیت عرضه و تقاضا
در سالهای اخیر در کشور ما نیز توجه به تولید و استفاده از نخ دندان بیشتر شده است. هرساله آمار واردات این محصول به کشور رشد بسیار زیادی داشته است و این موضوع بیانگر توجه بیشتر افراد جامعه به این محصول و مصرف روز افزون آن می باشد اما در بررسی های حاصله مشخص شد که تولید این محصول در کشور تنها منوط به تعداد ناچیزی از واحدهای تولیدی می باشد که تولید این واحد ها جهت نیاز کشور کافی نمی باشد. از این رو سرمایه گذاری در خصوص تولید بیشتر و تنوع بخشی به تولیدات صورت پذیرفته از اهمیت ویژه برخوردار می باشد.

 

 خلاصه طرح توجیهی تولید نخ دندان

نام محصول نخ دندان
ظرفیت پیشنهادی طرح ۲۰۰۰۰۰۰
موارد کاربرد بهداشت دهان و دندان
مواد اولیه مصرفی عمده فیلامنت نایلون
اشتغال زایی(نفر) ۲۷
میزان مصرف سالیانه یوتیلیتی آب(متر مکعب) ۳۰۰۰
برق(کیلو وات) ۱۰۰۰۰۰
گازوئیل(لیتر) ۹۰۰۰۰
زمین مورد نیاز(متر مربع) ۲۰۰۰
زیربنا تولیدی (متر مربع) ۶۰۰
انبار (متر مربع) ۳۰۰
آزمایشگاه (متر مربع) ۲۰۰

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” دارای سابقه تهیه طرح توجیهی تولید نخ دندان است و آشنایی کاملی با بازار محصول، فرآیند های تولیدی، ریسک ‌های مرتبط با پروژه دارد و لذا جهت مشاوره به سرمایه‌گذاران و تهیه طرح‌ های توجیهی به‌روز و کار آمد، آمادگی خود را اعلام می ‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس