طرح توجیهی تولید اسانسهای مصرفی سیگار

مقدمه
هرنخ سیگار از چهار جزء اصلی درست شده است که عبارتنـد از ۱-توتـون ۲-کاغـذ ۳-اسـانس و مـواد نگهدارنده چسب ۴-فیلتر اسانس ها یا روغن های فرار از جمله مواد موثر گیاهان هسـتند کـه شـامل مخلـوط پیچیـده ای از مـواد شیمیایی آلی مثل ترپینوئیدها، آلدئیدها، الکلها، استرها، ستنها و … می باشند. اسـانس هـا نـوعی ترکیبـات فرار بوده که از تقطیر مواد فرار موجود در اندام های مختلف گیاهان تازه یا خشک همراه بـا بخـار آب بدسـت می آید و وزن مخصوص آنها غالبا از آب کمتر است. به طور کلی ترکیبات بیرنگ هسـتند ( بـه خصـوص اگـر تازه تهیه شده باشند ) ولی بر اثر مرور زمان در اثر اکسید شدن، رنگ آنها تیره می گردد. به طور کلی اسـانس ها در الکل کاملا حل می شوند، در حالی که با آب غیر قابل اختلاط هستند؛ اما بـه انـدازه کمـی در آب حـل شده و بوی خود را به آن انتقال می دهند ( مانند عرقیات گیاهی و گلاب ) که ماده اصلی موجود در آن بـر اثـر حرارت، گرما و هوا تغییر می یابد. همچنین طعم اسانس ها نیز بـا یکـدیگر متفـاوت اسـت. اسـانس هـا دارای خصوصیات مشترکی بوده و عمدتا ترپینوئید هایی هستند که قابل تقطیر بوده، لکه ثابت روی کاغذ بجا نمی گذارند، بر خلاف روغن های ثابت با قلیایی ها صابونی نمی شوند. آنها دارای طعم های گـس، ملایـم، سـوزاننده، تلخ و شیرین می باشند و به سه دسته طبیعی، مشابه طبیعی ( شبه طبیعی ) و مصنوعی تقسیم می شوند.  اسانس های طبیعی و ترکیبات وابسته ( اولئورزین، گام رزین، اولئوگام رزین)، فرآورده هایی هستند که از مواد خام گیاهی معطر با یکی از روش های تقطیر( آب، بخار، آب و بخار و …)، فشردن ( فشردن بخش برونبـر و لایه بیرونی پوست مرکبات ) و استخراج با حلال بدست می آیند. در این مقاله قصد داریم  به بررسی طرح توجیهی تولید اسانسهای مصرفی سیگار بپردازیم.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

اسانس های مشابه طبیعی، فرآورده هایی هستند که حاصل از ترکیب مواد اولیه معطر بـوده و از نظـر بـو مشابه اسانس های طبیعی می باشند. اسانس های مصنوعی فرآورده هایی هستند که به طور تجاری از مواد شیمیایی آلی مشـابه اسـانس هـای طبیعی تهیه می گردند و بویی مشابه اسانس های طبیعی را دارا می باشند. در تولید سیگار اسانس دار، از مانتول که نوعی اسانس نعنا می باشد، به طور گسترده اسـتفاده مـی شـود و اسانس های دیگر به ندرت و بسیار کمتر از مانتول در تولید سیگار مورد استفاده قرار می گیرند. .

خلاصه ای از مطالعات بازار در طرح توجیهی تولید اسانسهای مصرفی سیگار

نام و کد آیسیک محصول
متداول ترین طبقه بندی و دسته بندی در فعالیـت هـای اقتصـادی همـان تقسـیم بنـدی آیسـیک اسـت. تقسیم بندی آیسیک طبق تعریف عبارت است از: طبقه بندی و دسته بندی استاندارد بین المللـی فعالیـت هـای اقتصادی. این دسته بندی با توجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کـدهایی دو، چهـار و هشـت رقمی اختصاص داده می شود. محصول این مطالعه اسانس مصرفی در تولید سیگار می باشد.

ردیف شرح محصول کد محصول
۱ مانتول (نوعی اسانس نعنا) ۲۴۲۹۱۴۱۳
۲ اسانس مصنوعی ۲۴۲۹۱۴۱۲
۳ انواع اسانسهای شیمیایی ۲۴۲۹۱۴۱۰
۴ اسانس میوه ۱۵۴۹۱۴۲۰

 

توضیح موارد مصرف و کاربرد
اسانس ها به عنوان طعم دهنده و معطر کننده مورد استفاده قرار می گیرند. آنچـه در ایـن مطالعـه مـورد توجه است، اسانس های مصرفی در تولید سیگار است .اسانس ها باعث خنک شدن سیگار و ایجاد بوی مطبوع در آن می شوند. از مانتول در خود توتون سیگار استفاده می شود و حتی بـرای افـزایش تـأثیر، روی کاغـذ و فیلتر سیگار نیز از این ماده استفاده می شود.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
کالاهای استراتژیک، کالاهایی هستند که در صـورت عـدم تـأمین و توزیـع آن در کشـور باعـث ایجـاد مشکلات سیاسی و اقتصادی شدیدی در کشور می گردند و کشور را با بحران مواجه می سـازند. عـدم تولیـد و ساخت اسانس های توتون و تنباکو در کشور، باعث ایجاد مشکلات سیاسی و اقتصـادی شـدیدی نمـی گـردد. بنابراین به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب نمی شود.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
از کشورهای عمده تولیدکننده اسانس می توان به آمریکا، آلمان، انگلستان، مالزی، هنـد و چـین اشـاره کرد. با توجه به بازار مصرف این محصول که کارخانجات تولید سیگار هستند، مصرف کننـدگـان عمـده ایـن محصول کشور های تولیدکننده دخانیات از جمله آمریکا و کشور های اروپایی می باشد.

بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

با توجه به اینکه اسانس مورد نظر طبیعی می باشد، فقط امکان جایگزینی آن با اسانس شیمیایی وجـود دارد. همچنین با وجود اینکه سیگار به نوبه خود کاملا برای سلامتی انسان مضر می باشد، استفاده از اسانس های شیمیایی می تواند اثرات نامطلوب تری روی انسان گذارد. به همین دلیل نمی تـوان بـرای ایـن محصـول کالای جایگزین معرفی نمود. همچنین لازم به ذکر است که اسانس های طبیعی نیز باعـث زیـان بـارتر شـدن اثرات منفی سیگار می شوند و در واقع کشیدن سیگارهای طعم دار خطرناک تر از سیگارهای معمولی می باشد.
سیگارهای مانتول دار ظاهرا خنک تر هستند، ولی در حقیقت اعتیاد بیشتری می آورند.

خلاصه طرح

نام محصول اسانس سیگار
ظرفیت پیشنهادی طرح ۷۲ تن
موارد کاربرد تولید سیگار
مواد اولیه مصرفی عمده روغن نعنا
اشتغال زایی(نفر) ۲۸
میزان مصرف سالیانه یوتیلیتی آب(متر مکعب) ۲۶۴
برق(کیلو وات) ۳۷۰۸۰۰
گاز (متر مکعب) ۲۳۷۶۰۰
زمین مورد نیاز(متر مربع) ۵۰۰۰
زیربنا تولیدی (متر مربع): ۱۰۰۰
انبار (متر مربع): ۲۰۰۰
خدماتی (متر مربع): ۱۰۰۰

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” با تخصص در تهیه انواع طرح توجیهی تولید اسانسهای مصرفی  سیگار جهت مشاوره به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان  آمادگی خود را اعلام می‌نماید.

مطالعه این مقالات هم پیشنهاد میشود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس