مطالعات و امکان سنجی طرح توجیهی تولید بستنی

طرح توجیهی تولید بستنی، سندی است از بررسی‌ و ارزیابی‌های صورت گرفته برای تولید بستنی. جهت داشتن دیدی جامع از آینده صنعت بستنی و داشتن استراتژی مناسب برای اتفاقات پیش‌رو نیازمند استفاده از طرح توجیهی بوده که شامل قسمت‌های بازار، فنی و مالی است؛ تا با استفاده از راهبردهای دانسته و بدست آمده بتواند به هدف تولیدی که در طرح در نظر داشته برسد. در ادامه به توضیح درباره هر بخش از طرح توجیهی تولید بستنی می­پردازیم. باید خاطر نشان کرد که این مطالعات در زمستان سال ۱۳۹۷ و توسط “شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” صورت پذیرفته است.

 

معرفی محصولات و مطالعات بازار طرح توجیهی تولید بستنی

بستنی در چند ده سال گذشته وارد ایران شده است و در دو دهه گذشته با پیشرفت زیادی در تنوع چه از لحاظ طمع و چه از لحاظ ظاهری شاهد بوده­ایم. البته باید اعتراف کرد که بستنی که از دیرباز در ایران بسیار محبوب بوده بستنی زعفرانی(بستنی سنتی) است که با توجه به اینکه این طعم با ذائقه مردم ایران بسیار هماهنگ است یکی از محبوب­ترین نوع بستنی در ایران می­باشد، که کمی در تولید آن نیازمند مواد اولیه متفاوتی نسبت به بستنی­های پاستوریزه می­باشد. البته باید گفت که با توجه به کالری بالا شرکت­هایی با استفاده از مواد دیگری به ساخت بستنی­های رژیمی کرده‌اند ولی به دلیل لذیذ نبودن با استقبال زیادی همراه نبوده است.

بستنی با توجه به لذیذ بودن به عنوان دسری محبوب و معروف در سرتاسر دنیا شناخته شده است که مشابه ندارد و گاهی از آن در ژله­ها و یا در کیک­ها نیز استفاده می‌شود.

کد آیسیک طرح توجیهی تولید بستنی

در طرح تولید بستنی که توسط “ شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب”  انجام گردیده است شامل بستنی سنتی ایرانی و بستنی پاستوریزه می‌باشد.

کدهای ISIC صادر شده برای محصولات موجود در جدول زیر آمده است.

کد آیسیک شرح
۱۵۲۰۵۱۲۷۵۵ بستنی سنتی ایرانی
۱۵۲۰۳۱۲۷۴۷ بستنی پاستوریزه

 

شماره تعرفه گمرکی طرح توجیهی تولید بستنی

شماره تعرفه جهت صادرات و واردات در طرح توجیهی بستنی به شرح زیر می­باشد.

نام محصول تعرفه گمرکی
بستنی ۲۱۰۵۰۰۰۰

 

با توجه به شواهد موجود و با توجه به اینکه بستنی انواع مختلفی دارد برای بررسی میزان تولید کشور و پیش‌بینی دقیق از صنعت بستنی در طرح بستنی ما به بررسی کل تولیدات بستنی پرداخته تا بتوان نتیجه دقیق و کامل را برای طرح داشته باشیم تا بتوان برای ۵ سال آینده برنامه‌ریزی جامعی انجام داد. در بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن می‌باشد که واردات بستنی نداشته و فقط صادرات بستنی در سالهای گذشته داشته‌ایم.

بیشترین صادرات بستنی در سال ۱۳۹۶ به کشور عراق و پس از آن پاکستان داشته‌ایم. که در سال گذشته میزان صادرات به کشور عراق ۳۶۸۰۰ تن و صادرات به کشور پاکستان ۳۰۳ تن بوده است.

بخش مطالعات فنی طرح توجیهی تولید بستنی

در قسمت مطالعات فنی طرح توجیهی تولید بستنی دارای قسمت‌های مختلفی است که در ادامه خلاصه روش تولید بستنی ارائه می‌گردد.

اختلاط مواد: ابتدا مواد مایع در مخزن به دمای ۲۷ درجه می‌رسد و سپس مواد جامد و بعد پایدارکننده‌ها اضافه می‌گردد.

پاستوریزه و هموژنیزاسیون: در این مرحله دمای مواد را بالا برده می‌شود تا میکروب‌های آن از بین رفته و قابل مصرف باشد. بعد از پاستوریزه کردن مواد عمل هموژنیزه صورت می‌گیرد هموژنیزاسیون در واقع همگن‌سازی مواد می‌باشد تا مواد به صورت یکنواخت در تمام بستنی پخش گردد و مواد چربی داخل آن به مولکول­های کوچکتر تبدیل گردند.

مرحله رسانیدن: بعد از هموژنیزه شدن مواد بستنی دمای آن کاهش یافته و وارد تانک رسانیدن می‌شود و ۴ ساعت در آن می‌ماند.

مرحله انجماد و هوادهی: در این مرحله مواد به یکباره سرد گشته تا داخل بستنی کریستالهای یخ تشکیل گردد این قسمت یکی از مهم‌ترین مراحل بستنی سازی است. پس از آن عمل هوادهی صورت می‌گیرد و در دمای منفی فشار هوا وارد بستنی کرده تا کف کند. کف حاصله توسط چربی و پروتئین موجود پایدار می‌گردد.

بسته بندی و سفت شدن: تمام مراحل بالا که به ترتیب صورت پذیرفت مواد آماده بستنی بندی می‌گردد که بستنی با توجه به نوع چوبی یا قیقی یا لیتری بودن سفت و بسته بندی می‌گردد.

سردخانه­گذاری: در انتها بعد از بسته بندی بستنی­ها در سردخانه با دمای منفی گذاشته می‌شود و اهمیت این مرحله در این است که اگر دمای داخل سردخانه نوسان زیاد داشته باشد کیفیت محصول پایین می‌‌آید.

بخش مطالعات مالی طرح توجیهی تولید بستنی

در بخش مالی با توجه به اطلاعات موجود و کسب شده برای طرح توجیهی تولید بستنی، از نرم افزار کامفار استفاده شده است که در ادامه خلاصه آن ذکر گردیده است.

شرح میزان واحد
مجموع سرمایه‌گذاری ثابت طرح ۱۶۶,۱۱۷ میلیون ریال
سرمایه در گردش ۳۶,۸۲۴ میلیون ریال
ظرفیت سالیانه ۷,۰۰۰ تن
اشتغال‌زایی ۴۱ نفر
نرخ بازده داخلی طرح ۳۷ درصد
دوره بازگشت سرمایه ۴٫۲ سال

 

چطور طرح توجیهی تولید بستنی تهیه کنیم؟

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، با انجام پروژه های موفق در زمینه های مختلف و طرح توجیهی تولید بستنی، آماده ارائه خدمت به متقاضیان عزیز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس