طرح توجیهی تولید تجهیزات دوار صنعتی

مقدمه

صنعت ماشین سازی (شامل ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی)، از صنایع حائز اهمیت در توسعه یافتگی هر کشوری است؛ لذا می بایست برنامه ریزی ویژه و سرمایه گذاری در راستای ترقی و بهبود صنعت ماشین سازی، در صدر اولویت های توسعه ای کشور ها قرار گیرد. با این وجود، متاسفانه صنعت ماشین سازی، علی رقم اهمیت ویژه و پتانسیل صنعتی و بازار مناسب در داخل و منطقه، هم اکنون جایگاه مطلوبی در کشور نیافته است که از مهم ترین دلایل آن می توان به کمبود ابزار های مالی مکفی، برای رقابت با ماشین آلات وارداتی، اشاره کرد.

کارفرما : شرکت تجهیز ارگ پارسیان

 

امید است با عنایت به این موضوع، از طریق ارایه تسهیلات و تمهیدات لازم به خریداران ماشین‌آلات ساخت ‌داخل، توسعه بازار تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته ساخت، ایران مورد حمایت قرار گیرد.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

معرفی محصول

کد آیسیک متعلق به محصولات

محصولات طرح حاضر، تجهیزات دوار صنعتی می باشند که در سامانه محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت با کد های آیسیک ۱۰ رقمی و ۸ رقمی معرفی شده اند. محصولات ذکر شده زیر گروه “ساخت ماشین‌ آلات و تجهیزات” با کد ۲۹ قرار می ‌گیرند. با مراجعه به پایگاه اطلاع ‌رسانی سازمان صنعت، معدن و تجارت، کد مشروحه زیر در ارتباط با تولید تجهیزات دوار صنعتی، جمع‌ آوری شده‌ است.

شرح ISIC کد
فن سانتریفیوژ (هواکش صنعتی گریز از مرکز) ۲۹۱۹۶۱۲۴۸۳
انواع فن و هودهای بزرگ صنعتی ۲۹۱۹۱۳۵۰
فن­ های صنعتی ۲۹۱۹۱۳۵۱

مشخصات و کاربرد های محصول

تجهیـزات دوار، وسـایلی هسـتند کـه با افزودن انرژی جنبشی به یک فرآیند، باعـث انتقـال مـواد و یا تغییر شـکل در مـواد می گردنـد. از تجهیـزات دوار مورد استفاده در صنایع شیمیایی، می تـوان بـه پمپ هـا، مخلوط کن هـا و سـانتریفوژ ها اشـاره کـرد. از پمپ ها بـرای افزایش فشـار مایعـات اسـتفاده می شود و دارای کاربـرد وسـیعی در صنایـع شـیمیایی، صنایـع غذایـی، لوازم خانگی  و … می باشند. از مخلوط کن هـا نیز بـرای هـمزدن دو یـا چند ماده استفاده می شود. سـانتریفیوژ ها از دیگـر تجهیزات دواری هسـتند کـه از نیـروی گریـز از مرکـز بـرای جداسـازی مـواد استفاده می کنند. کاربرد دسـتگاه های کاهش دهنده انـدازه ذرات در صنعـت، از اهمیـت بالایی برخوردار اسـت. در صنایع مختلـف از قبیل صنایع معدنی، داروسـازی، غذایـی، بازیافـت مـواد و …، اندازه جامـدات را بـه روش هـای مختلـف و بـرای اهـداف مختلفی کاهـش می دهند.

تقسیم بندی پمپ ها

متداول تریـن روش تقسـیم بندی پمپ هـا، برمبنـای نحـوه انتقـال انرژی به سـیال اسـت. با این دیـدگاه پمپ ها را بـه دوگـروه تقسـیم بندی می ‌کنند.

پمپ های دینامیکی

اسـاس کار ایـن نـوع پمپ هـا، افزایـش انرژی جنبشـی سیال، از طریق انتقال انرژی به آن، به صورت دائمی، اسـت که این امر از طریـق چرخش پروانـه پمپ صـورت می گیـرد و توانایى تولیـد فشـار پمـپ، بستگی به سـرعت دوران پروانـه دارد.  پمپ های دینامیکی، سـیال را با دبـى زیاد و فشـار کم انتقـال مى ‌دهند و در حین انتقال سـیال، قسـمت ورودى و خروجـى پمـپ با هـم در ارتبـاط هسـتند. معروف ترین پمـپ های دینامیکی، پمپ های سـانتریفوژ هستند.

پمپ های جابه جایی مثبت

اساس کار پمپ های جا به جایی مثبت به این صورت است که انتقال انرژی به سیال، به صورت متناوب انجام می شود. پمپ هـای پیسـتونی از انـواع پمپ هـای جابه جایـی مثبـت می باشند.

نمودار تقسیم بندی پمپ ها

اصول و عملکرد پمپ های گریز از مرکز

در ایـن نـوع پمپ هـا، سـیال تحـت تأثیـر نیـروی گریـز از مرکـز، بر اثر چرخش پروانه پمپ، قرار می گیرد و از مجـرای خروجـی خـارج می شود. مجـرای ورودی یـا مکـش سـیال در مرکـز پروانه قرار دارد و مجرای خروجـی در اطراف بدنه واقع شده اسـت. در پمپ هـاى سـانتریفیوژ، سـیال دراثـر نیـروى مکـش از مرکـز پروانـه وارد شـده و در اثـر چرخش پروانه، سـیال تحـت تأثیـر نیـروى گریـز از مرکـز پروانـه را ترک کـرده و از مجـرای خروجی خارج مـی گردد.

پمپ سانتریفیوژ

فن­ ها و بلوئرها (سانتریفیوژ)

فن های سانتریفیوژ دارای شکل استوانه ای به همراه پره هایی در اطراف هاب مرکزی هستند. نام دیگر این فن ها، فن های گریز از مرکز است. علت این نام گذاری این است که گاز از اطراف چرخه های فن وارد می شود و ۹۰ درجه دوران می کند و هنگام عیور از پره ها، بر اثر نیروی گریز از مرکز شتاب گرفته و از محفظه خارج می شود. فن سانتریفیوژ از دستگاه های حجم ثابتی است که جریان هوا و سایر گاز ها را از طریق چرخش پروانه یا ایمپلر، انتقال و افزایش می دهد.

فن های سانتریفیوژ، از مرسوم ترین فن های مورد استفاده در صنعت تهویه مطبوع و سیستم های حرارتی و برودتی و کنترل آلودگی هوا، می باشند.

استاندارد های بین‌المللی و ملی محصول

استاندارد محصولات مورد نظر در طرح بر اساس اطلاعات اخذ شده از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به شرح جدول ذیل ذکر شده است:

شماره استاندارد موضوع سال چاپ ICS_Code
۱۱۸۰۸  پمپ های گریز از مرکز برای جابجایی سیالات لزج-تصحیح عملکرد ۱۳۸۷ ۲۳/۰۸۰

 

استانداردهای بین‌المللی

ردیف موضوع شماره ISO
۱ Petroleum, petrochemical and natural gas industries — Axial and centrifugal compressors and expander-compressors — Part 3: Integrally geared centrifugal compressors ISO 10439-3:2015

روش تولید

شرح مختصر فرایند تولید بدین صورت می­ باشد؛ طراحی اولیه محصول با توجه به درخواست کارفرما انجام می ­پذیرد که بر این اساس مدل­سازی کامپیوتری، تحلیل استاتیکی و دینامیکی به صورت نرم­ افزاری انجام می ­شود. با تهیه­ مدل و دریافت تائیدیه نهایی از سوی کارفرما، زمان شروع فرایند تولید آغاز که بیشتر کار، دستور نقشه می‌باشد با برش کاری- شکل دادن- تراشکاری و جوشکاری همچنین کابل‌کشی و برق‌کاری و نصب قطعات و الکتروموتور رنگ‌آمیزی تحویل مشتری خواهد شد.

جمع بندی و نتیجه گیری

براساس محاسبات انجام شده توسط کارشناسان بهین صنعت یاب، نرخ بازده داخلی طرح با در نظر گرفتن ۱۰ سال عمر مفید از شروع بهره ‌برداری، معادل ۵۴٫۲۹ درصد می‌ باشد.

طرح توجیهی تولید تجهیزات دوار صنعتی

در صورت نیاز به تدوین طرح توجیهی تولید تجهیزات دوار صنعتی به روز و قابل استناد، با کارشناسان مجرب بهین صنعت یاب در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس