طرح توجیهی تولید عکس برگردان ظروف چینی

این گزارش، خلاصه ای از طرح توجیهی تولید عکس برگردان ظروف چینی می باشد که توسط کارشناسان شرکت بهین صنعت یاب، تهیه و تدوین شده است.

بررسی اجمالی بازار طرح توجیهی تولید عکس برگردان ظروف چینی

تاریخچه استفاده از ظروف چینی:

ایرانیان حدود ۷ هزار سال است که سابقه استفاده از ظروف آبگینه و سفالی را دارند و البته سابقه مصرف ظروف چینی در خود کشور چین، به چندین هزار سال قبل بر می گردد کـه نمونه‌ های این ظروف در موزه ‌ها و مراکـز علمی جهان موجود است.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

به طور تقریبی، بین یک تا یک و نیم میلیون تن در سال، ظروف چینی در دنیا تولید می شود که حدود ۸۰% آن به کشور چین تعلق دارد و کشور ایران با تولید حدود ۵% ظروف چینی، در رتبه دوم قرار دارد.

کشور آلمان در دهه ۱۹۸۰ با تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن ظروف چینی با کیفیت، جزو قوی‌ ترین کشورهای تولید کننده ظروف چینی بود که به دلیل رقابت یا کشور چین، میزان تولید آن در حال حاضر به کمتر از ۲۰ هزار تن رسیده است.

امروزه ظروف چینی، محبوبیت خاصی در بین مردم پیدا کرده اند؛ چرا که کاربرد آن ها تنها به سرو غذا محدود نمی باشد و به عنوان محصول تزئینی و دکوری در انواع دکوراسیون ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجاست که اهمیت استفاده از عکس برگردان های ظروف چینی، مشهود می شود. علت این امر آن است که عکس برگردان های ظروف چینی، باعث تنوع و همچنین سهولت در تولید و افزایش زیبایی این محصولات می شوند.

در این گزارش به بررسی اجمالی طرح توجیهی تولید عکس ‌برگردان ظروف چینی پرداخته شده است تا کمکی کوچک در راستای بی نیاز نمودن کشور از این صنعت و جلوگیری از واردات محصولات، باشد.

معرفی محصول، مشخصات و ویژگی‌های آن

محصول طرح توجیهی حاضر، عکس برگردان ظروف چینی می ‌باشد. هر چند که عکس برگردان ها در گذشته کاربرد چندانی نداشته اند؛ اما امروزه با پیشرفت صنایع و تکنولوؤی ، با تصویر سازی‌ های زیبا برای کودکان و همچنین تصویر سازی برای سنین بزرگتر، کاربرد آن ها نیز افزایش یافته است.  بطوری که امروزه در تولید ظروف چینی، سرامیکی و غیره، از عکس برگردان ها  در رنگ ‌ها و طرح‌ های مختلف، استفاده می شود، به طوریکه با استفاده از عکس برگردان های ظروف چینی، می توان بهترین و پیچیده ترین طرح ها را، با سرعت و دقت بالایی، بر روی محصولات چاپ نمود.

طرح توجیهی تولید عکس برگردان ظروف چینی

معرفی محصول به لحاظ ماهیت آن

محصول بنا به جایگاه مصرف و ماهیتشان به سه دسته مصرفی، واسطه ‌ای و سرمایه ‌ای تقسیم می ‌شوند. عکس برگردان تولیدی در صنایع چینی سازی کاربرد دارد. لذا این محصولات در زنجیره تولیدی جزء محصولات واسطه ­ای شناسائی می‌گردد.

با بررسی ‌های انجام شده، محصول فوق با تقاضای روز افزونی در کشور و در منطقه روبرو شده که آینده درخشانی را نوید می ‌دهد.

هدف جایگزینی واردات

با تولید عکس برگردان ظروف چینی، بخش اعظمی از نیاز کشور به این محصول مرتفع خواهد شد و از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری می‌شود؛ به طوریکه در سال ۱۳۹۷، مبلغ ۲,۲۸۱,۵۷۱ دلار ارز جهت واردات این محصول از کشور خارج شده است، لذا با حمایت از صنایع تولیدی داخلی می‌توان به عدم خروج ارز از کشور کمک نمود.

نتیجه‌گیری

با بررسی ‌های انجام شده، محصول فوق با تقاضای روز افزونی در کشور و در منطقه روبرو شده که آینده درخشانی را نوید می ‌دهد. با ورود محصول به بازار، تقاضای آن با رشد نسبی همراه خواهد بود که سرمایه‌ گذاران را به فعالیت هرچه بیشتر در این زمینه ترغیب می‌کند.

با توجه به شعار سال جاری (جهش تولید) و نظر به اینکه محصول طرح حاضر در سال‌های اخیر با رشد چشمگیر واردات بدلیل کمبود واحد های تولیدی این محصول که در حاضر تنها ۲ واحد فعال می ‌باشد،که نشان دهنده برآورده نشدن نیاز متقاضی در داخل می‌باشد، باید تدابیر لازم جهت بهبود وضع تولید این محصولات با حمایت از تولیدکنندگان صورت گیرد.

در این بین تولید محصولات با کیفیت بالا با وجود آزمایشگاه و تیم تخصصی کنترل کیفیت می‌تواند تضمینی برای فروش بوده و همچنین وجود آزمایشگاه تحقیق و توسعه مؤید رشد روز افزون و بهبود فعالیت‌ های شرکت باشد که این دو در کنار هم نشان‌دهنده یک سرمایه‌گذاری مطمئن خواهند بود.

همچنین تقاضای بالای کشور‌های منطقه به محصولات مدنظر در طرح تولید عکس برگردان ظروف چینی، باعث جذب سرمایه ­گذاران به این محصولات و سرمایه­ گذاری در این زمینه خواهد شد تا علاوه بر افزایش سطح تولید و تنوع محصول و تامین بخش اعظم نیاز داخل، پاسخگوی نیاز‌های خارجی نیز باشد، که این مسئله علاوه بر کاهش واردات و خروج ارز از کشور، صادرات کالاهای غیر نفتی کشور را نیز در پی خواهد داشت.

طرح توجیهی تولید عکس برگردان

در نهایت با بررسی ‌های صورت گرفته در بخش بازار محصولات کاملاً روشن است که تولید این محصولات در داخل توجیه ­پذیر بوده و به لحاظ بازار محصولات مشکلی برای این واحد تولیدی بوجود نخواهد آمد. در ادامه، اجرای طرح از ابعاد فنی و اقتصادی نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

خلاصه ای از بررسی های فنی طرح

جدول ۲- ظرفیت تولید محصولات

ردیف محصول ظرفیت واحد
۱ عکس برگردان (ظروف چینی) ۲۰۰ تن

مواد اولیه

مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید عکس برگردان ظروف چینی به قرار زیر است:

  • کاغذ خام
  • لاک حساس
  • توری شابلون
  • روغن چاپ
  • رنگ­های طلادار
  • رنگ معمولی
  • طلای چاپ
  • لوستر چاپ
  • ورنی

روش تولید عکس برگردان ظروف چینی

تولید عکس برگردان

  • بخش طراحی، طرح مورد نظر خود را برای گرفتن فیلم به لیتوگرافی می‌ دهد.
  • سپس فیلم‌ ها برای نوردهی به قسمت تولید شابلون می‌ رود.
  • فیلم ‌ها برروی یک فریم چهارگوش که توری مخصوص بر روی آن قرار گرفته و بر روی آن لاک حساس زده شده، بین منبع نور و لاک حساس قرار می‌گیرد و نور لازم به آن تابیده می‌ شود. پس از آنکه میزان کافی نور به شابلون تابیده شد، با فشار آب قسمت ‌هایی را که باید چاپ شود از روی شابلون بر می ‌دارند.
  • شابلون بر روی دستگاه چاپ نصب می‌گردد.
  • در اتاق رنگ، رنگ ‌های مورد نظر که به صورت پودری شکل هستند، طبق مقدار مورد نیاز روغن با روغن مخصوص مخلوط می ‌شوند.
  • هرکدام از رنگ ‌های طرح دارای یک شابلون مجزاست.
  • خمیر مناسبی آماده می ‌شود و بر روی دستگاه چاپ قرار می گیرد و سپس ورنی روی رنگ ‌ها چاپ می‌ شود.
  • در بخش دکور، عکس برگردان که حالا ورنی برروی آن قرار گرفته در آب خیس می ‌شود و بر روی ظرف مورد نظر چسبیده و به وسیله کاردک ‌های مخصوص اصطلاحا آب گیری می ‌شود و پس از مدتی که خشک شد در کوره قرار می گیرد و پخت دکور (پخت سوم) انجام می ‌شود.
  • در داخل کوره ورنی می ‌سوزد و رنگ‌ های طرح به همراه لعاب ظرف باقی می ‌ماند. کوره شدن ظروف مزین شده به چاپ سبب می شود که طرح چاپ شده روی آن کاملا به خورد لعاب ظروف رفته یا به تعبیر دیگر مادام العمر شود.

جدول ۳- شاخص های مالی طرح

سال مالی منتهی به ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ ۱۴۰۲
سود خالص به فروش (درصد) ۱۵ ۱۷ ۲۰ ۲۱
سود + بهره به سرمایه (درصد) ۴۷ ۵۲ ۶۰ ۶۰
سود خالص به حقوق صاحبان سهام (درصد) ۷۰ ۹۴ ۱۲۷ ۱۳۳
نسبت فروش به کل سرمایه ۲ ۲ ۳ ۳
نسبت خالص جریانات نقدی به کل فروش ۰٫۲۷ ۰٫۲۶ ۰٫۲۵ ۰٫۲۵

 

و اما اگر شما نیز قصد انجام این طرح توجیه پذیر را دارید، کافیست به مشاوران مجرب شرکت دانش بنیان بهین صنعت یاب، با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه تدوین و ارائه طرح های توجیهی به روز و مستند و نیز مشاوره تخصصی سرمایه گذاری و صنعتی، اعتماد کنید.

خواندن مطالب زیر نیز پیشنهاد میشود :

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس