مطالعات مقدماتی طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف (LED)

مقدمه

سال‌ها پیش وقتی ادیسون برای نخستین بار توانست نور الکتریکی را اختراع کند حتی فکرش را هم نمی‌کرد امروزه بعد از گذشت نزدیک به یک‌و‌نیم قرن، بشر بتواند این‌چنین زندگی خود را با انواع نور و لامپ‌های متفاوت نورانی کند. نور به‌عنوان یکی از منابع مهم برای زندگی بشر سال‌هاست مورد توجه بسیاری افراد قرار گرفته و رشدی تصاعدی را طی کرده تا به شکل امروزی خود درآید و انواع نورهای رنگی و سفید، ضعیف و قوی، جهت‌دار و پراکنده را تقدیم بشر کند. اما انسان امروز تنها به گرفتن نور و روشن کردن محیط اطراف خود قانع نبود و سال‌های زیادی وقت گذاشت تا بتواند باکیفیت‌ترین نورها را باکمترین هزینه‌ها و کمترین آسیب‌ها از آن خود کند.

تا سال‌ها پیش در خانه‌ها و خیابان‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌ها همگی از انواع لامپ‌های تخم‌مرغی زردرنگی بهره می‌گرفتند که هم گرمای زیادی تولید می‌کرد و هم برق بیشتری مصرف می‌کرد؛ همچنین کارشناسان معتقد بودند تشعشع این نورها برای چشم و بدن انسان و همچنین محیط‌زیست به دلیل وجود پرتوهای مادون قرمز و فرابنفش مضر است. از این رو تولیدکنندگان و فعالان عرصه نور و روشنایی به سمت لامپ‌های LEDروی آوردند. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

 

معرفی محصول

ال‌ای‌دی مخفف واژه LIGHT EMMTTED DIODE به معنای دیود ساطع‌كننده نور است. دیودهای ساطع‌كننده نور در واقع جزو خانواده‌دیودها هستند كه دیودها نیز زیرگروه نیمه‌هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی كه ال‌ای‌دی را از سایر نیمه‌هادی‌ها متمایز می‌سازد این است كه با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به‌صورت نور از آنها ساطع می‌شود.

LEDها از دهه‌های گذشته در الکترونیک عموماً برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در وسایل و ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما در حال حاضر تعدادی از اینLEDها را در کنار هم قرار می‌دهند و درون یک محفظه شیشه‌ای گذاشته تا نور را در جهت خاصی متمرکز و ایجاد روشنایی کنند. در سال‌های ابتدایی تولیدLEDها بزرگ‌ترین مشکل مربوط به رنگ آنها بود. اما اکنون به آسانی با تغییر در ساختار فیزیکی و مواد تشکیل‌دهنده LED، نور در رنگ‌ها و شدت‌های مختلف و با طول موج مشخص با رنگ کاملا خالص تولید می‌شود و همان‌طور که می‌بینید در گوشه و کنار زندگی‌های امروز تماماً از این لامپ‌ها استفاده می‌شود.

 

معرفی كاربردها و مزایای محصول 

مهم‌ترین دلیل تمایل دولت و مردم به این لامپ‌ها به دلیل مزایای بسیاری است که این لامپ‌ها با وجود قیمت بالاتر و صرف هزینه‌های بیشتر نسبت به انواع قدیمی آن دارند؛ اما همچنان دولت تلاش می‌کند لامپ‌های LED را به‌صورت کامل جایگزین لامپ‌های رشته ای، بخار جیوه و بخار سدیم کند. از جمله این مزایا موارد زیر را می‌توان نام برد:

نخستین و شاید مهم‌ترین فاکتور، طول عمر لامپ‌های LED می باشد. لامپ‌های LED طول عمری بین 50 تا 60 هزار ساعت دارند. همچنین کیفیت نور خروجی نسبت به سایر انواع لامپ‌ها در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. سرعت بالا برای خاموش و روشن شدن که به (Response Time) معروف است؛ در واقع لامپ‌های LED به محض رسیدن ولتاژ به آنها روشن می‌شوند، ولی به‌عنوان مثال لامپ‌های متال‌هالید زمانی بالغ بر پنج دقیقه لازم دارند تا به حداکثر نور خود برسند و بعد از خاموش شدن هم زمان مشابهی لازم است تا نور آنها کم شده و خاموش شوند. حتی بعد از خاموشی دیگر فوراً روشن نمی‌شوند؛ چراکه لامپ گرم‌کننده و سنسور داخل لامپ اجازه روشن کردن مجدد لامپ را تا زمانی که لامپ سرد نشده نمی‌دهد که حدوداً سه دقیقه طول می‌کشد تا سنسور اجازه ورود ولتاژ را بدهد و بعد از آن چهار تا پنج دقیقه زمان لازم است تا به حداکثر نور خود برسد.

میزان مصرف انرژی برق کمتر از دیگر مزیت‌های این نوع لامپ‌هاست که مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. جالب است بدانید LEDها هم قابلیت تغذیه با جریان AC و هم جریان DC با مصرف کم را دارند، یعنی می‌توانند از منابع انرژی خورشیدی یا باتری نیز جهت تامین نیروی خود استفاده کنند. همچنین در سایر انواع لامپ‌ها طول عمر لامپ تابعی از تعداد روشن و خاموش کردن لامپ‌هاست، درحالی‌که طول عمر LEDها تنها به مدت زمان روشن ماندن بستگی دارد. تنظیم شدت نور و تنظیم زاویه تابش از دیگر امکانات و برتری‌های LEDها نسبت به سایر انواع لامپ‌ها است که در موزه‌ها و اماکن خاص می‌تواند بسیار قابل توجه باشد.

 

مطالعه بازار محصول

بیش از ۳ دهه، از ورود لامپ‌های کم مصرف و لامپ‌های فلورسنت (مهتابی) به بازار انرژی و روشنایی جهان و کشورمان می‌گذرد و این لامپ‌ها کم‌کم می‌روند که به تمام معنا جایگزین لامپ‌های رشته‌ای شوند، گرچه هنوز عده‌ای از مردم و برخی از کارشناسان با دیده تردید به کاهش مصرف برق خود با استفاده از این لامپ‌ها می‌نگرند، اما لامپ‌های رشته‌ای یکی پس از دیگری از سرپیچ‌ها باز می‌شوند و جای آنها لامپ‌های فلورسنت بسته می‌شود.

در شرایطی که سخن از صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی است، لامپ‌های رشته ای فشار بسیاری را بر شبکه توزیع برق وارد می‌کنند و هزینه‌های برق مصرفی مشترکان را نیز بالا می‌برند. اما بیشتر از 10سال است که به علت تاکید بسیاری که بر استفاده از لامپ کم‌مصرف می‌شود بر تعداد کارخانه‌هایی که به تولید این نوع لامپ می‌پردازند، افزوده شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در همه جای دنیا لامپ‌های رشته‌ای از خط مصرف خارج شده و به جای آنها لامپ‌های کم‌مصرف یا ال-ای-دی جایگزین می‌شود. در ایران که از چند سال گذشته برنامه بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی به‌عنوان یک دستور زیربنایی و اساسی جریان داشته است تبلیغات گسترده ای در زمینه تغییر الگوی مصرف برق در جریان بوده که عمده‌ترین این تبلیغات در ارتباط با استفاده از لامپ کم‌مصرف بوده است.
با توجه به این مسئله از چند سال پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز تولید سالانه ۴۰۰میلیون لامپ کم‌مصرف را صادر کرده و این درحالی است که نیاز کشور بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون شعله است. با توجه به این مسئله تولید در ایران نیازمند کیفیت و خدمات پس از فروش است. در صورتی که تولیدکنندگان بتوانند این دو مورد را رعایت کنند به طور قطع می‌توانند سهم مناسبی از بازار داشته باشند و مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد.

 

دانش فنی پروژه و روش تولید محصول

عمده فرآیند تولید لامپ LED شامل مونتاژ قطعات متشکل لامپ می‌شود. تعدادی از قطعات بکار رفته در لامپ تولید و سایر قطعات به صورت آماده قابل خریداری می‌باشد. فرآیند تولید لامپ های LED شامل چند مرحله کلی به شرح زیر است:

:: تولید بدنه لامپ بوسیله دستگاه تزریق پلاستیک

:: تولید PCB مطابق با شکل لامپ مورد نظر

:: مونتاژ قطعات منبع تغذیه لامپ

:: مونتاژ دیودهای نوری بر روی PCB

:: مونتاژ کلیه قطعات و تولید لامپ

:: تست کنترل کیفیت و بسته بندی محصول

 

مطالعات مالی و اقتصادی

اما سوالاتی که وجود دارد این است که برای انجام چنین طرحی چه سرمایه اولیه‌ای مورد نیاز است؟ چه میزان فضا برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی باید داشت؟ حجم اشتغال‌زایی چقدر خواهد بود؟ سرمایه هزینه شده در طول چه مدت زمان به نقطه سر به سر می‌رسد؟ مجوزهای چنین طرحی را از چه ارگان، سازمان یا نهادی باید دریافت کرد؟ و….

قبل از هر نکته باید به این مسئله اشاره کرد که واحدهای تولیدی مجوزهای تولید خود را از وزارت صنایع دریافت می‌کنند. برای راه‌اندازی یک کارخانه تولیدی که انواع لامپ‌های LED را تولید کند، میزان و مبلغ سرمایه‌گذاری با توجه به نوع تولید و میزان تولید به‌شدت متفاوت است، در این طرح توجیهی تولید انواع لامپ های کم مصرف یا LED مبنا را بر تولید 70 هزار عدد لامپ در طول سال قرار داده‌ایم. یعنی راه‌اندازی واحدی تولیدی که ظرفیت سالانه‌اش به میزان یادشده باشد. برای چنین طرحی 2هزار متر فضا نیاز است که تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در آن مستقر شوند.

همچنین باید این نکات را هم اضافه کنیم که ماشین‌آلات تولید لامپ ال‌ای‌دی به‌صورت خط تولید که مجموعه‌ای از کل ماشین‌آلات است، به‌صورت یکجا توسط ماشین‌سازان متخصص در این مورد ساخته و تحویل می‌شوند. به‌ عبارت دیگر متقاضی اجرای راه‌اندازی خط تولید ال‌ای‌دی نیازی به سفارش تک تک ماشین‌ها برای ساخت نداشته بلکه خط تولید کامل با ظرفیت مورد نظر را جهت ساخت سفارش می‌دهد. اصلی‌ترین مجوز مورد نیاز جهت ورود به این عرصه، اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌شود. همچنین سازمان ملی استاندارد هم جزو سازمان‌هایی است که بر فعالان این عرصه و تولیدات آنها نظارت می‌کند.

در مجموع می‌توان گفت کمینه مبلغ برای ورود به این سرمایه‌گذاری، 5میلیارد تومان با زمینی به متراژ 2هزار متر در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه برآورد می‌شود. این مبلغ می‌تواند تا سقف 30میلیارد هم در نظر گرفته شود که میزان تولید بیشتری با تنوع بهتری در انواع مختلف را خواهد داشت. حدود 3 سال هم طول می‌کشد که برگشت سرمایه صورت بگیرد. همچنین چنین طرحی برای بیش از 20نفر اشتغال‌زایی مستقیم در پی دارد.

در جدول ذیل حجم سرمایه گذاری مورد نیاز، ظرفیت تولید به همراه اطلاعات جامع دیگری مانند متراژ زمین و برخی از شاخص های اقتصادی آورده شده است. لازم به ذکر است که آمار و ارقام ذکر شده تقریبی می‌باشد؛ لذا جهت تهیه مطالعات امکان سنجی مستند، به روز و قابل دفاع با شرکت بهین صنعت یاب جهت تهیه طرح توجیهی تولید لامپ LED تماس حاصل نمایید.

 
شرح مقدار واحد
حجم کل سرمایه گذاری مورد نیاز  50 میلیارد ریال
ظرفیت تولید (در سال) 70.000 عدد
متراژ زمین 2000 مترمربع
نرخ بازده داخلی  35 درصد

 

نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد

دلایل بسیاری وجود دارد که سرمایه‌گذاری در تولید انواعLEDها را به‌صرفه جلوه می‌دهد، یکی از مهم‌ترین این دلایل، گرایش شدید مصرف‌کنندگان خانگی و همچنین کارخانه‌ها، دولت و شهرداری‌ها برای استفاده از این لامپ‌ها به دلیل مزیت‌های گفته شده است به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر بیش از 50 درصد لامپ‌های LEDجایگزین سایر انواع لامپ‌ها شده‌اند و این مصرف یک سیر صعودی را می‌پیماید. به علاوه میزان بالایی از این لامپ‌ها در سال‌های گذشته در انواع و اشکال متفاوت از کشورهایی مانند چین و ترکیه وارد کشور شده‌اند که براساس نیاز بوده است. از این رو اگر در داخل کشور تولید را بالاتر ببریم دیگر لزومی هم به واردات نخواهد بود و تولیدات داخل پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود. از دیگر فرصت‌های این کسب‌و‌کار می‌توان به قابلیت و انعطاف اینLEDها اشاره کرد که می‌تواند خروجی را براساس سلیقه و نیاز مشتری به دست آورد به‌گونه‌ای که با تغییر چیدمانLEDها به‌راحتی می‌توان در شکل و شمایل نهایی لامپ تغییر ایجاد کرد تا براساس خواسته مشتری باشد.

 


در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

2 دیدگاه

  1. لینکدونی لینک سیتی گفت:

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو
    بهترین سایت ها هستید.

  2. جزوه گفت:

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید
    جزو بهترین سایت ها هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس