طرح توجیهی تولید نئوپان و ام دی اف

در گزارش رو به رو، خلاصه ای از طرح توجیهی تولید نئوپان و ام دی اف با روکش ملامینه در شهرک صنعتی شمس‌آباد واقع در استان تهران، پرداخته شده است. محصولات این واحد به علت استفاده از تکنولوژی روز این صنعت دارای کیفیت بالایی خواهند بود. محصولات طرح توجیهی تولید نئوپان و ام دی اف، دارای ویژگی هایی از قبیل مقاومت در برابر آب، ضخامت و ابعاد مختلف قابل تولید، سطوح صاف و متراکم، قابلیت شکل پذیری و لبه ‌های صاف، عدم وجود معایب چوب، رنگ آمیزی، مقاومت در برابر فشرده شدن، زیبایی ظاهری و قیمت مناسب بوده بازار مناسبی را در پی خواهند داشت. مکان در نظر گرفته شده برای طرح تولید نئوپان، نیز به علت دسترسی آسان به بازارهای عمده داخلی و نیروی انسانی مورد نیاز و همچنین سهولت دسترسی به مواد اولیه دارای موقعیت مناسبی است. (طرح توجیهی تولید نئوپان، توسط کارشناسان بهین صنعت یاب، در سال ۱۳۹۸، تهیه و تدوین گردیده است.)

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

خلاصه ای از مطالعات بازار طرح توجیهی تولید نئوپان

معرفی محصول

کد ISIC متعلق به محصول

واحد سنجش ISIC کد شرح
متر مربع ۲۰۲۱۵۱۲۳۲۲ اوراق فشرده چوبی با روکش ملامینه

معرفی محصول به لحاظ ماهیت آن

کالای مورد مطالعه به لحاظ ماهیتی در زمره کالاهای واسطه قرار می‌گیرد. بدین معنا که از MDF روکش‌شده در ساخت انواع میز، کابینت، درب و انواع دکوراسیون‌ های خانگی و اداری استفاده می‌شود.

کاربرد های محصول و بررسی الگوی مصرف جامعه در طرح توجیهی تولید نئوپان و ام دی اف

تـولیـد انواع مختـلف این محصول در جـهان، دامنـه کاربـرد آن را بـسیـار وسیـع کرده است. کاربرد محصولات در دو گروه کلی خانگی و اداری تقسیم‌ بندی می ‌شوند. به طور مثال کابینت و کتابخانه در مصارف خانگی و میز اداری‌، کتابخانه و فایل در بخش اداری به کار می ‌روند.

 

طرح توجیهی تولید نئوپان

استفاده از محصولات ساخته شده از MDF (روکش‌شده) به دلیل خواصی چون مقاومت در برابر رطوبت و خش در مصارف مذکور گسترش یافته است؛ به طوریکه در حال حاضر رقیب عمده‌ای برای محصولات فلزی و چوب طبیعی است. همچنین الگوی مصرف خانگی و اداری از استفاده محصولات فلزی به محصولات چوبی و عمدتاً محصولات ساخته شده از MDF تغییر یافته است، به طوری‌که در منازل کابینت‌ های  MDF ‌و در اداره‌ها دکوراسیون‌ های ساخته شده از  MDF رواج یافته است.

ضریب مصرف محصول در بخش ‌های مصرف کننده

ضریب مصرف محصول در بخش‌های مختلف در نمودار زیر نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود مصرف خانگی، بیشترین ضریب را در بین بخش‌های مختلف مصرف‌کنندگان نشان می ‌دهد. 

نمودار ۱: ضریب مصرف محصول در بخش‌های مصرف کننده

طرح توجیهی تولید نئوپان و ام دی اف

MDF وارداتی به هر دو صورت خام و روکش شده است و عمدتاً از کشورهای ترکیه، اندونزی، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، اتریش، فنلاند و غیره وارد می‌شوند. البته محصولات ترکیه و اندونزی به علت قیمت کمتر نسبت به سایرین و کیفیت نسبتاً قابل قبول، طرفداران بیشتری در بازار فعلی ایران دارند. اخیراً دولت برای حمایت از تولید‌کننده داخلی، سیاست آنتی دامپینگ اتخاذ کرده و برای ورود محصولات ساخت ترکیه محدودیت قائل شده است.

تحلیل ضرورت اجرای پروژه

MDF  یک کالای عمومی در جهان است که همانند سایر کالاها تولید و مصرف می‌گردد. لیکن در صورتی که نگاه دقیق به زنجیره تولید و مصرف این کالا شود، نتیجه‌ خواهد شد که این کالا از اهمیت بسیار بالا در جوامع بشری برخوردار است. همان طور که می‌دانیم چوب به طور مستقیم از درخت حاصل می‌شود، لذا با توسعه جمعیت کشورها، نیاز بازار به چوب بیشتر شده و برای تامین آن لازم است درختان بیشتری قطع گردد؛ این موضوع با توجه به محدودیت جنگل در کشور، بسیار حائز اهمیت است. تولید MDF سبب کاهش نیاز بازار به چوب طبیعی شده است و در نهایت ضرورت قطع درختان کاهش پیدا می‌کند.

هدف جایگزینی واردات

با توجه به اینکه در حال حاضر مقدار زیادی از MDF و نئوپیان‌های روکش شده از خارج از کشور تامین می‌‌شود، لذا با تولید این محصول، بخش اعظمی از نیاز کشور به آن مرتفع خواهد شد و از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

خلاصه ای از مطالعات فنی در طرح توجیهی تولید نئوپان و ام دی اف

تکنولوژی جدید

MDF و نئوپان با روکش ملامینه، حاصل تکنولوژی جدیدی است که در حوزه فرآیند تولید MDF  و نئوپان مورد استفاده قرار می ‌گیرد و ارزش افزوده بالایی را برای محصول در پی دارد. فرآیند تولید MDF  و نئوپان روکش‌شده با دیگر محصولات فیبری متفاوت است. روش ‌های چسباندن روکش ‌های ملامینه روی تخته به دو روش پرس ‌های طبقه ‌ای باستیل کوتاه و روکش زنی پیوسته (روکش بصورت رول با پرس پیوسته) است. بعلت مشکل بودن و تخصصی بودن پروسه روکش ‌کاری ملامینه و نیز بعلت سرمایه ‌گذاری بالا و مهمتر از آن، ارزش افزوده بالای آن، معمولاً کارخانجات MDF  جهان دارای خطوط روکش ملامینه بوده و انواع MDF  ملامینه را نیز عرضه می ‌کنند. در این روش تنوع MDF  تولیدی نیز بالا می‌رود.

دوره بازگشت سرمایه

با توجه به جریان نقدی پروژه و نمودار ذیل، دوره بازگشت سرمایه سال پنجم پس از بهره‌ برداری می ‌باشد

طرح توجیهی تولید نئوپان و ام دی اف

در صورت نیاز به کسب مشاوره تخصصی در زمینه تولید انواع اوراق فشرده چوبی از قبیل نئوپان و ام دی اف، و دریافت طرح توجیهی تولید نئوپان و ام دی اف، با کارشناسان بهین صنعت یاب، در تماس باشید.

 

خواندن مطالب زیر پشنهاد میشود :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس