مطالعات امکان‌سنجی طرح توسعه واحد تولید انواع آبمیوه و پوره میوه

کارفرما: شرکت صبا شهد پاسارگاد

 

معرفی طرح توجیهی تولید انواع آبمیوه طبیعی و پوره میوه

ایران یکی از کشورهایی است که به لحاظ شرایط اقلیمی و همچنین نوع خاک در بهترین موقعیت قرار دارد؛ به همین علت کشاورزی و تولید محصولات باغی یکی از مزیت‌های ایران محسوب می‌شود. بنابراین اگر از مزیت‌های صنعت کشاورزی به درستی بهره‌برداری کرد، می‌توان شاهد رشد و توسعه صنعت آبمیوه و کنسانتره در کشور بود.

طبق استاندارد نوشیدنی ­های میوه­ ای به سه دسته طبقه ­بندی می ­شوند.

۱- آبمیوه (juice) : فرآورده­ای است که با محتوای آبمیوه صددرصد بدست آمده و از فشردن میوه یا پوره طبیعی میوه و یا رقیق نمودن آبمیوه تغلیظ شده (کنسانتره) با آب آشامیدنی تا رسیدن به غلظت مطلوب بدست می­ آید. در مورد میوه­های ترش مانند آلبالو و انار شکر نیز می­تواند جزو فرمولاسیون باشد.

۲- نکتار: از مخلوط آبمیوه طبیعی و یا معادل آن کنسانتره یا پوره میوه (پوره در واقع قسمت‌ گوشتی میوه است که پس از جدا شدن هسته، دم و  پوست به صورت له شده در می‌آید) به همراه آب، شکر و سایر افزودنی­ های مجاز (اسید خوراکی،…) بدست می­ آید. این محصول نسبت به آبمیوه حاوی درصد کمتری از آب میوه بوده و حداقل محتوای آبمیوه در آن بر حسب نوع میوه از ۳۰ تا ۵۰ درصد متغیر می باشد.

۳- نوشیدنی میوه ­ای بدون گاز (drink): این محصول از نظر درصد آبمیوه حاوی حداقل ۲۰% آبمیوه بوده یا معادل آن کنسانتره و آب می ­باشد و حاوی سایر مواداز قبیل شکر، اسید خوراکی، طعم دهنده و رنگ طبیعی خوراکی است.

ایران یک درصد از جمعیت دنیا را دارد و ۵ درصد میوه‌های جهان را تولید می ­کند، اما نه فقط جز صادرکنندگان بزرگ آبمیوه نیست بلکه دچار رقابت منفی شده است. به طوری که اکنون شاهد واردات آبمیوه به کشور هستیم. مرکبات ایران جزء با کیفیت‌ترین مرکبات جهان محسوب می‌شود، اما به علت فقدان وجود صنایع تبدیلی تولید آبمیوه با دانش فنی به­روز حجم بسیاری از مرکبات کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر و آبمیوه آن با قیمت بسیار زیادتر به کشورمان وارد می شود. کشورهای عربی با وجود اینکه سطح زیرکشت مناسبی برای تولید مرکبات ندارند با وارد کردن مرکبات و استفاده از صنایع تبدیلی در جهت تولید آبمیوه از این فرصت برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار در کشورشان نیز استفاده کرده‌اند.

در کشور سالیانه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از محصولات میوه به علت فقدان شرایط نگهداری مناسب و نیز نبودن صنایع تبدیلی مطلوب جهت تبدیل این میوه­ ها به آبمیوه به ضایعات تبدیل می­شوند. تولید آبمیوه به عنوان نمونه­ ای از صنایع تبدیلی می­تواند موجب توسعه صادرات غیرنفتی کشور شود. این نکته نیز قابل ذکر است که تولید این محصولات در داخل کشور و بی ­نیازی از واردات آنها موجب خارج نشدن ارز از کشور و در نتیجه ایجاد ارزش افزوده در این بخش تولید خواهد شد.

شرح پروژه
موضوع مطالعات امکان سنجی
توسعه واحد تولید انواع آبمیوه و پوره میوه
محل اجرا استان تهران، شهرستان دماوند
 مجری طرح شرکت صبا شهد پاسارگاد
 نتایج نرم افزار کامفار
میزان سرمایه گذاری ۳۰۴٫۷۲۷ میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)  ۷۸٫۵۳ درصد
 بازگشت سرمایه ۱٫۵ سال

 

در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس