طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی

انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژی ­های تجدیدپذیر و از مهمترین آنها می باشد. میزان تابش انرژی خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر بوده و در کمربند خورشیدی زمین، بیشترین مقدار را داراست. کشور ایران نیز در نواحی پرتابش واقع است و مطالعات نشان می ­دهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و می­ تواند بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین نماید. در این گزارش، قصد داریم به بررسی طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی و تحلیل وضعیت نیروگاه های کشور، به اختصار، بپردازیم.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

ایران یکی از کشورهای با رویه روبه رشد انرژی در جهان می باشد. ایران کشوری است که به گفته متخصصان این فن، با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش ۴٫۵ الی ۵٫۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز، یکی از کشور های با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است. در این میان، در شهرهای جنوبی میزان تابش آفتاب بیشتر می باشد. استان­ هایی نظیر کرمان، فارس و اهواز از جمله استان­ های جنوبی دارای این پتانسیل می­ باشند.

بخوانید : وضعیت صنعت نیروگاه خورشیدی در دوران کرونا و سال ۲۰۲۱

تا سال ۲۰۳۰ تولید برق جهان به ۳۰ میلیارد و ۳۴۶ میلیون کیلووات ساعت خواهد رسید و در تمام دنیا تولید برق از منابع گوناگون رو به افزایش است؛ سازمان انرژی آمریکا پیش‌بینی می­کند تا سال ۲۰۳۰ پیشرفت قابل توجهی در میزان تولید برق جهان مشاهده خواهد شد. روند تاریخی و پیش­بینی تقاضای برق در ایران در سال­ های ۱۹۹۰- ۲۰۴۰، در نمودار زیر مشهود است.

طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی

 

تولید برق در دنیا هر سال حدود ۴/۲ درصد افزایش می ­یابد. بنابراین طبق برآورد های صورت گرفته از ۱۶ میلیارد و ۴۲۴ میلیون کیلووات ساعت در سال ۲۰۰۴ به ۳۰ میلیارد و ۳۴۶ میلیون کیلووات ساعت در سال ۲۰۳۰ می ­رسد. همچنین بیشترین تقاضا برای برق مصرفی از سوی کشورهای بیرون از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. با وجود اینکه کشورهای غیر عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، ۲۶ درصد کمتر از کشورهای عضو این سازمان در سال ۲۰۰۴ برق مصرف می­کنند، ولی کل تولید برق در حوزه کشورهای غیر عضو سازمان اقتصادی و توسعه، در سال ۲۰۳۰ فراتر از تولید در کشورهای عضو این سازمان خواهد شد.

 

خلاصه ای از مطالعات بازار در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی

معرفی طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی

طرح حاضر احداث نیروگاه خورشیدی جهت تولید برق با ظرفیت ۱۰ مگاوات، در شهر آشتیان از توابع استان مرکزی می باشد. نیروگاه خورشیدی بر مبنای تبدیل نور خورشید به برق، یا به صورت مستقیم با استفاده از فتوولتائیک (PV) و یا به طور غیر مستقیم با استفاده از انرژی خورشید متمرکز (CSP) استوار است. سیستم ­های انرژی خورشیدی متمرکز از لنزها، آینه ­ها و سیستم­ های ردیابی برای متمرکز کردن یک منطقه بزرگ نور خورشید به یک پرتو کوچک استفاده می ­کنند. . نیروگاه­های حرارتی این چنین کار می­کنند: گردآورنده ­های خورشیدی در جهت گرم کردن روغن مصنوعی به نام ترمینول نور خورشید را جذب و متمرکز می­کنند و پس از آن آب را گرم می­ کنند تا بخار آب تولید کنند. بخار ایجاد شده به یک توربین ژنراتور برای تولید برق توسط لوله ­ها انتقال داده می­ شود که بعد از آن از طریق خطوط انتقال برق، انتقال صورت می­ گیرد.

بررسی وضعیت نیروگاه های کشور

ظرفیت اسمی نیروگاه­ های کشور طی بیست سال اخیر به طور متوسط رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است. در این میان ظرفیت اسمی نیروگاه ­های سیکل ترکیبی و نیروگاه­ های برقابی احداث شده در کشور رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به طوری که ظرفیت اسمی نیروگاه ­های سیکل ترکیبی طی پانزده سال اخیر تقریبا شش برابر و نیروگاه­  های برقابی حدودا پنج برابر شده است. در شکل زیر، به ظرفیت اسمی نیروگاه­ های کشور طی بیست سال اخیر، اشاره شده است.

طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی

تعداد نیروگاه­ های کشور به تفکیک نیروگاه در سال  ۱۳۹۶

طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی

بررسی واردات در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی

سهم کشورهای همجوار از ۳٫۹۱۲ میلیون کیلووات ساعت واردات برق به کشور در سال ۱۳۹۶

طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی

همانطور که از نمودار فوق مشخص است در سال­های اخیر کشور ترکمنستان مهمترین مبدأ واردات برق به کشور بوده است. در سال ۱۳۹۶ بیشترین میزان واردات برق ایران از کشورهای ترکمنستان (با ۶۱ درصد سهم از کل واردات) و آذربایجان (کمتر از ۱درصد سهم از کل واردات) کمترین بوده است.

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می­شود، در حال حاضر از نظر تعدادی نیروگاه­های گازی با ۳۵% بیشترین سهم را از نیروگاه­های کشور دارند و پس از آن نیروگاه­های اتمی و تجدیدپذیر با ۲۱% و نیروگاه‌های دیزل با ۱۳% و چرخه ترکیبی با ۱۲% بیشترین سهم را از نظر تعدادی دارند.

مطالعات فنی طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی

احداث نیروگاه در هر منطقه به دلیل کمبود امکانات از قبیل سوخت، آب و سایر منابع مورد نیاز مقدور نمی­ باشد، لذا با توجه به شرایط جغرافیایی و تراکم جمعیت و منابع، فقط در بعضی از مناطق نیروگاه احداث شده و انرژی تولید می­گردد که این انرژی توسط خطوط فشار قوی به مناطق مورد نیاز انتقال داده می­ شود.

طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی

انرژی الکتریکی توسط دکل­ها و خطوط فشار قوی از نیروگاه­ ها به پست­های فشار قوی ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت انتقال داده می­ شود. با توجه به نیاز مشترکین و مصرف کننده­ ها که نیاز به ولتاژ ۴۰۰ یا ۲۲۰ ولت دارند خروجی ایستگاه­ های انتقال به ایستگاه­ های فوق توزیع انتقال داده شده و ولتاژ در حد ۱۱، ۲۰، ۳۳ کیلوولت افزایش داده می­ شود که توسط تیرها و سیم­ های هوایی، این ولتاژ به داخل شهر هدایت می­ شوند و سپس توسط ترانس ­های کاهنده که بر روی تیرهای برق در شهرها قرار دارد، ولتاژ مورد نظر ۲۲۰ و ۴۰۰ ولت، برای مصارف خانگی و صنعتی، تک فاز و سه فاز به مشترکین عرضه می­ گردد.

فناوری‌ های ساخت سلول ‌های خورشیدی

در حال حاضر دو فناوری در ساخت سلول ‌های خورشیدی غالب است: فناوری نسل اول و نسل دوم. فناوری نسل اول بر پایه ویفرهای سیلیکونی با ضخامت ۴۰۰-۳۰۰ میکرومتر است که ساختاری بلوری یا چند بلوری دارند که یا از بریدن شمش بدست می ‌آیند یا از روش EFG و با کمک خاصیت مویینگی رشد داده می‌شوند. فناوری نسل دوم یا تکنولوژی لایه نازک، براساس لایه نشانی نیمه هادی روی بستر های شیشه‌ ای، فلزی یا پلیمری، در ضخامت‌ های ۵-۳ میلی­متر است.

مطالعات مالی و اقتصادی طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی

  نسبت ‌های مالی طرح، مطابق با خروجی های نرم افزار کامفار در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، به شرح زیر است:

  • نرخ بازده داخلی سرمایه‌گذاری (IRR): 21.64 %
  • IRR تعدیل شده سرمایه‌گذاری: ۲۱٫۶۴ %
  • نرخ بازده داخلی حقوق صاحبان سرمایه (IRRE): 40.75 %
  • IRR تعدیل شده حقوق صاحبان سرمایه: ۴۰٫۷۵ %

در صورت نیاز به دریافت طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی، با کارشناسان مجرب بهین صنعت یاب، در تماس باشید.

 

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس