طرح توجیهی کاشت و بسته بندی گیاه ماکادمیا

گزارش حاضر خلاصه ای از مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاشت و بسته بندی گیاه ماکادمیا می ‌باشد. این مطالعات در قالب متدلوژی مطالعات امکان ‌سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی طرح توجیهی، ابتدا ماکادمیا به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی ‌های لازم از منظر بازار آن صورت خواهد گرفت.

بخوانید طرح توجیهی چیست؟

معرفی ماکادمیا، مشخصات و ویژگی های آن در طرح توجیهی کاشت و بسته بندی گیاه ماکادمیا

ماکادمیا یا همان فندق استرالیایی دانه چند گونه درخت از خانواده Proteaceae می باشد. درختان ماکادمیا از رویش بذر حاصل می‌شوند. اگر درخت ماکادمیا در تمامی فصول سال از برگ ‌های شاداب و سالم برخوردار باشد، باردهی خوبی خواهد داشت. با توجه به اینکه اخیراً در شمال کشور به کشت ماکادمیا پرداخته شده است و به علاوه، گرانترین خشکبار جهان نیز می باشد و نزد مردمان آمریکا محبوبیت بالایی دارد، دارای پتانسیل خوبی در اقتصاد محلی و مملکت می باشد.

خواص ماکادمیا

ماکادمیا میوه‌ای همسان فندق  و مغذی ‌ترین خشکبار جهان است. مغز ماکادمیا بسیار انرژی زا می باشد و حاوی چربی ‌های مفید است. ماکادمیا دارای ۷۶٪ روغن طبیعی، ۹٪ پروتئین، ۹٪ کربوهیدرات و ۲٪ فیبر است. این ماده خوراکی ارزشمند حاوی ویتامین‌های نیاسین، ب-۱ و ب-۲ و نیز عناصر ضروری همچون کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم و آهن نیز می باشد. روغن ماکادمیا نیز سرشار از اسید های چرب غیر اشباع است که خطر حملات قلبی را کاهش داده و اهمیت زیادی در حفظ سلامت دارد. روغن ماکادمیا یکی از بهترین انواع روغن های گیاهی می باشد که از آجیل یا میوه ماکادمیا به دست می آید و برای کاهش کلسترول خون بالا، جوان سازی پوست صورت و درمان سریع آفتاب سوختگی بسیار مفید می باشد. روغن ماکادمیا به عنوان یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی پوست شناخته شده است و چون دارای خواص طبیعی ضد التهابی است، به درمان سریع قرمزی و جوش های ناشی از اصلاح صورت و بدن کمک می کند. مقادیر بالای اسید های چرب موجود در روغن ماکادمیا منجر به تقویت فولیکول های مو شده و باعث افزایش رشد مو و همچنین درمان ریزش مو می شود.

طرح توجیهی ماکادمیا

از جمله فواید مهم دارویی و درمانی روغن ماکادمیا برای بدن نیز می توان به این نکته اشاره کرد که آنتی اکسیدان های موجود در روغن ماکادمیا منجر به کاهش رادیکال های آزاد بدن شده و خطر ابتلا به سرطان را به شدت کاهش می دهند، همچنین روغن ماکادمیا با افزایش آپوپتوز سلول های سرطانی به درمان این بیماری مهلک نیز کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در روغن ماکادمیا به تقویت سلامت چشم ها نیز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی از قبیل دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهند.

جایگاه ماکادمیا در بازار جهانی خشکبار

مصـــرف خشــکبار از گذشته‌ های دور به‌صورت آجیل بسیار مرسوم بوده است. در دهه‌ های اخیر، خشکبار به‌عنوان یک ماده غذایی مختصر و پر خاصیت از رونق خاصی در بازارهای جهانی برخوردار شده است. میزان تولید ماکادمیا در جهان حدود ۱۰۰ هزار تن می باشد که کمتر از نیم درصد از تجارت جهانی خشکبار را شامل می‌شود. استرالیا یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان ماکادمیا می باشد.

مزیت اقتصادی گیاه ماکادمیا ، اندک بودن هزینه نگه داری آن است. زیرا نیازی به آبیاری ندارد  ( به صورت دیم پرورش می یابد). ماکادمیا نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است.  میوه های آن پس از رسیدن شروع به ریزش کرده و برداشت آن دستی انجام شده و آسان است.

معرفی کد آیسیک محصولات طرح توجیهی کاشت و بسته بندی ماکادمیا:

شرح کد آیسیک
فندق جهت استخراج روغن (کشاورزی) ۰۱۱۱۵۱۲۳۳۵
فندق برای مصرف خوراکی (کشاورزی) ۰۱۱۳۴۱۲۳۴۵

 

بررسی های فنی کشت ماکادمیا 

در بخش فنی طرح توجیهی کاشت و بسته بندی گیاه ماکادمیا به شرح شرایط اختصاصی رشد و پرورش ماکادمیا پرداخته ایم که مختصری از آن به این شرح است:

شرایط محیط رشد ماکادمیا

ماکادمیا در جنگل های بارانی نیمه گرمسیری رشد می کند. خاک مورد نیاز برای رشد ماکادمیا، خاکی با بافت سبک تا لومی می باشد. در کاشت ماکادمیا، خاک های با زهکشی مناسب را ترجیح می دهند. ماکادمیا نیز می تواند در خاک های اسیدی ، خنثی و قلیایی رشد داشته باشد. ماکادمیا در سایه رشد خوبی ندارد و باید از آفتاب زیاد و تابستان طولانی بهره ببرد. خاک های مرطوب برای رشد بهینه ماکادمیا توصیه می شود و در مراحل اولیه رشد باید آب زیاد داشته باشد.

طرح توجیهی کاشت و بسته بندی ماکادمیا

نحوه تکثیر گیاه ماکادمیا

دمای جوانه زنی بذر ماکادمیا ۲۵ درجه سانتی گراد است. این بذر ها در گلخانه های گرم به خوبی جوانه می زنند.

کشت بذور ماکادمیا در بهار نیز انجام می شود. هنگامی که بذر ها به اندازه ی مناسب رسیدند ، از بستر اولیه جدا شده و به مکان اصلی انتقال داده می شوند. در صورت تمایل به کشت ماکادمیا در بیرون، باید اطراف آن گیاهانی بکاریم تا در برابر باد و سرما محافظت شود.

در صورت تمایل به سرمایه گذاری در کشت ماکادمیا و کسب سود از این خشکبار ارزشمند، کارشناسان بهین صنعت یاب می توانند در زمینه مشاوره تخصصی و کسب اطلاعات بیشتر و ارائه طرح توجیهی کاشت و بسته بندی گیاه ماکادمیا به شما کمک کنند. همچنین پیشنهاد میگردد مطلب سرمایه گذاری در ماکادمیا را نیز جهت تکمیل اطلاعات خود مطالعه نمایید.

 

مطالب مرتبط :‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس