طرح توجیهی گاوداری ۵۰۰ راسی

مطابق با آمارهای رسمی آورده شده در طرح توجیهی گاوداری (تهیه شده در بهین صنعت یاب) ، سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی حدود ۲۵ درصد است که از این میزان، ۴۵ درصد مربوط به دامپروری است. با این تفسیر، حدود ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی از طریق دامپروری تأمین می‌شود؛ علاوه بر این که از سطح اشتغال زایی بسیار بالایی نیز برخوردار است.

دامپروری در بخش کشاورزی ایران، به‌ دلیل برخی ویژگی ‌ها، دارای مرتبه با اهمیت ‌تری نسبت به سایر زیر بخش‌ های زراعت، باغبانی و غیره می ‌باشد. بررسی جایگاه جهانی ایران در تولیدات دامپروری، بیانگر ارزش و ضرورت توجه روزافزون به ارتقای کیفیت این بخش است. هم ‌چنین، این زیر بخش، سهم مهمی در درآمد جمعیت فعال بخش کشاورزی نیز داشته و پشتوانه اقتصادی سایر بخش ‌های اقتصادی کشور نیز به شمار می ‌آید. در ادامه به بررسی خلاصه ای از طرح توجیهی گاو داری ۵۰۰ راسی، می پردازیم.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

خلاصه ای از مطالعات بازار در طرح توجیهی گاوداری

تاریخچه گاوداری در جهان

گاو، هزاران سال است که جزئی از زندگی روزانه کشاورزی به شمار می ‌آید. انسان در قبال حفاظت, نگهداری و تغذیه این حیوان, از فرآورده‌ های گوناگون آن بهره می برد. نزدیک به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح, بشر با کنار گذاشتن شکار حیوانات، شیوه زندگی خود را تغییر داد, به زراعت پرداخت و به اهلی کردن حیوانات همّت گذاشت. نخست سگ ها را و سپس گوسفندان و بز و بچه گاو ها را اهلی کرد. اگر چه چگونگی اهلی شدن گاو کاملاً مشخص نیست, اما زمان آغاز آن از آثار باستانی و نشانه ‌های باستان شناسی آشکار است. یکی از تمدن های نخستینی که به اهلی کردن گاو پرداخت، درخاور میانه قرار داشت. کتیبه‌ ای از معبدی در عراق موجود است که مربوط به ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می ‌باشد و شخصی را در حال دوشیدن شیر گاو نشان می ‌دهد.

باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که اهلی شدن گاو در آسیا خاورمیانه بین ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح انجام شده است. شواهد دیگری نیز نشان می ‌دهد که در همین زمان, اهلی شدن گاو در اروپا نیز، به طور جداگانه ‌ای انجام شده است.

تا پیش از ورود اسپانیایی ها به آمریکا, هیچ گاو اهلی در این قاره وجود نداشت. نخستین گاو های اهلی, در آغاز سده شانزدهم, به وسیله مهاجران اسپانیایی به قاره آمریکا آورده شدند. البته در آمریکای شمالی، نوعی گاومیش بنام باسیون وجود داشت که سرخ ‌پوستان، موفق به اهلی کردن آن نشده بودند. در آمریکای جنوبی و استرالیا نیز اصولا هیچ گاوی، خواه اهلی یا وحشی، وجود نداشت و نخستین گاو ها، در ۱۸ ژانویه۱۷۸۸به وسیله مهاجران انگلیسی به کشور استرالیا وارد شدند.

 

طرح توجیهی گاوداری صنعتی

تاریخچه گاو داری صنعتی در ایران

پرورش صنعتی گاو، در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی، به منظورتأمین شیر برای شهر نشینان، به دنبال افزایش جمعیت کشور و همینطور نسبت درصد جمعیت شهری، با ورود نژاد های گاو شیری پر تولید اروپایی و آمریکایی آغاز شد.

در پی ادامه روند افزایش جمعیت و بالا رفتن توان خرید، تقاضا برای تولید شیر افزایش یافت. این نیاز با بهره گیری از گاو های پرتولید وارداتی، اسپرم و نتاج آنها در گاو داری های صنعتی برطرف شد و این روند همچنان در حال گسترش است. افزایش تولید سالانه سرانه از ۵٫۶ کیلوگرم در سال ۱۳۵۵ به ۱۱۲ کیلوگرم در سال ۹۲ خود گویای این واقعیت است.

تقسیم بندی انواع گاوداری صنعتی از لحاظ جمعیت گله بدین شرح می باشد:

گاو داری‌ هایی با ۲۵-۵۰ راس گاو شیری ( شیردوشی ۴ واحدی یکطرفه)

گاو داری‌ هایی با ۱۰۰ راس گاو شیری ( شیردوشی ۴ واحدی دو طرفه)

گاو داری‌ هایی با ۲۰۰-۳۰۰ راس گاو شیری ( شیردوشی ۴۶ واحدی یکطرفه)

گاو داری‌ هایی با ۵۰۰ راس گاو شیری ( شیردوشی ۱۲ واحدی)

گاو داری‌ هایی با ۵۰۰ راس گاو شیری و بالا تر

 

آشنایی با ساختمان گاو داری صنعتی

با توجه به نوع آب و هوای یک منطقه، گاوداری ‌ها بر سه اساس ساخته می شوند:

  • جایگاه های نگهداری سنتی با اصطبل های بسته روستایی
  • گاوداری ‌هایی با اصطبل های باز
  • گاوداری‌ هایی با جایگاه های انفرادی

سیلوی جایگاه گاو داری:

از دیگر بخش ‌های ضروری در یک جایگاه گاوداری، بخش سیلو است. ظرفیت سیلو باید به اندازه نگهداری علوفه سیلویی مورد نیاز گاوها برای مدت زمان ۶ ماه باشد. در یک متر مکعب از یک سیلو، حدودا ۶۰۰ کیلو علوفه سیلویی نگه داری می شود. یک گاو شیری روزانه به ۱۱ کیلوگرم علوفه سیلویی نیاز دارد.

 

معرفی محصولات طرح توجیهی گاوداری و کاربرد های آنان

معرفی کلیه کد های ISIC متعلق به محصول

نام محصول کد ISIC واحد
شیر مایع عمل ‌آوری شده ۱۵۲۰۱۱۱۰ لیتر
شیر پاستوریزه ۱۵۲۰۱۱۱۱ لیتر

بررسی اهمیت استراتژیک محصول طرح، در دنیای امروز

نقش شیر در بهبود سلامت جامعه و اهمیت گاو داری صنعتی در تولید شیر و نیز ایجاد اشتغال و کشاورزی پایدار، انکار ناپذیر است.

امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده های آن در هر جامعه یکی از مهم ترین شاخص های توسعه فرهنگی به شمار می آید. سازمان بهداشت جهانی (WHO)  مصرف سالانه ۲۰۰ لیتر شیر و فرآورده‌ های آن را موجب افزایش رشد و سلامت جسم، افزایش هوش و قدرت فراگیری و افزایش توان کار و دیر از‌ کارافتادگی و طول عمر می ‌داند در شرایطی که مصرف شیر در کشور ما با استاندارد های جهانی فاصله بسیاری دارد.

طرح توجیهی گاو داری

در حال حاضر جمعیت کشور بالغ بر ۸۳٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر برآورد می گردد. بررسی های انجام شده در طرح توجیهی گاوداری حاکی از آن است که سرانه مصرف شیر در کشور به ازای هر نفر معادل ۷۵ کیلوگرم است. این عدد صرفا مصرف شیر به صورت مصرف خانوار ها می باشد. با احتساب شیر مصرفی در صنایع غذایی و تولید انواع محصولات شامل بستنی و شیر خشک و … میزان مصرف داخلی به ازای هر نفر تا ۹۰ کیلو گرم در سال نیز می رسد.

خلاصه ای از مطالعات فنی طرح توجیهی گاو داری

ماشین ‌آلات و تجهیزات مورد نیاز

ردیف شرح
۱ فیدر
۲ آسیاب
۳ بالابر
۴ بیل برقی
۵ شیردوش ۱۴ واحدی
۶ پلیت پودر (۲ تن در ساعت)
۷ یخچال ۵ تن
۸ سیلو تراش

عملکرد و شاخص های مالی و اقتصادی طرح توجیهی گاو داری

نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری ( IRR ) در ۱۵ سال عمر مفید %۳۸/۲۹
نرخ بازده داخلی حقوق صاحبان سهام ( IRRE ) در ۱۵ سال عمر مفید %۶۰/۴۶
دوره بازگشت سرمایه عادی ۳٫۹۰سال (۱۴۰۲)
دوره بازگشت سرمایه متحرک ۵٫۱۰ سال (۱۴۰۳)

 

در صورت تحقق مفروضات و پیش‌ بینی های انجام شده در اجرای طرح، طرح توسعه مورد بررسی از سود آوری مطلوبی برخوردار خواهد بود.

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، عضو کانون مشاوران بانکی، آمادگی خود را جهت ارائه مشاوره تخصصی در رابطه با احداث و توسعه گاو داری و متعاقبا طرح توجیهی احداث واحد گاوداری، اعلام می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس