طرح توجیهی گردشگری سلامت

با توجه به پیشرفت جوامع، خدمات پزشکی و درمان نیز گستردگی بیشتری پیدا کرد و طرح های متعددی برای ارسال پزشک ها به مناطق محروم در تمامی نقاط دنیا انجام گرفت، لیکن همچنان برخی از خدمات ویژه در یک سری از شهر ها و کشور ها وجود داشت و مردم برای استفاده از این خدمات ناچار به مسافرت بودند. اکنون نیز با وجود پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی نیز انسان ها به دلایلی مجبورند تا برای استفاده از خدمات پزشکی سفر کنند. اما این سفر ها صرفا برای درمان نیست، بلکه برای پیشگیری از بروز بیماری و یا گذارندن دوران نقاهت، نیز انجام می شود. با توسعه صنعت گردشگری در دنیا، سفر هایی که به اهداف ذکر شده انجام می گیرند، نیز مورد توجه برنامه ریزان و افراد فعال در صنعت گردشگری قرار گرفت و شاخه ای از گردشگری با نام گردشگری سلامت (health tourism) شکل گرفت. 

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

طرح توجیهی گردشگری سلامت

سازمان بهداشت جهانی (who) ، گردشگری سلامت را سفر های بین المللی، با مدت بیش از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال، برای پیشگیری، درمان و یا گذراندن دوران نقاهت، می دانند. گردشگری سلامت یکی از اشکال گردشگری است که از دهه ۱۹۹۱ رشد پیدا کرده است. ایران به عنوان یکی از کشورهایی که هزینه های پایین درمان و کیفیت بالای ارائه خدمات و هم چنین جاذبه های طبیعی درمانی چون چشمه های آب گرم، لجن درمانی و … را دارد، به عنوان مقصد بسیاری از گردشگران درمانی قرار گرفته است.

از آنجا که وضعیت اقتصادی فعلی و سایر مشکلات، دلایل اصلی مؤثر بر سطح بالای استرس زندگی افکراد است. لذا مردم در جستجوی انواع مختلف استراحت و تمدد اعصاب برای فرار از این مشکلات هستند. در حال حاضر عدم تحرک، چاقی، ناراحتی های پوستی، بیماری های عصبی و درد های استخوانی و مواردی از این قبیل از جمله عواملی اند که باعث شده اند تا مردم جوامع  صنعتی برای تناسب اندام، استفاده از منابع طبیعی، کاهش درد، کنترل استرس و افزایش سلامت روح و روان در تلاش زیادی باشند. به همین منظور، فرآیندی تحت عنوان نیاز به درمان از طریق هزینه های کمتر و بهره مندی از اشکال طبیعی درمان، به ویژه در جوامع صنعتی، خود را نمایان ساخته است 

یکی از بخش های گردشگری سلامت، گردشگری درمانی است که به مجموعه فعالیت هایی همچون آب درمانی، لجن درمانی، ماساژ های درمانی و … تلقی می شود که به منظور بهبود و تسریع فرآیند درمان با مشورت پزشک صورت میگیرند. این بخش بیش تر مربوط به دوران نقاهت است اما گاهی اوقات به منظور درمان نیز از فعالیت های گردشگری درمانی استفاده میشود. تشکیل اسپاها، حمام های ترکی و سنتی، سالن های ماساژ و بهبود خدمات استخر ها و آب گرم ها در ایران همگی علاوه بر جنبه ی تفریخی، به منظور گسترش گردشگری درمانی نیز استفاده میشوند.

بخش دیگر گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی است که مستقیما در تماس با پزشکان و بیمارستان ها است. افرادی که با هدف استفاده از تخصص پزشکان یا انجام اعمال جراحی، سفر می کنند، موضوع هدف این بخش هستند. احداث هتل بیمارستان ها، تبلیغات بین المللی، توسعه کنفرانس های پزشکی، نشانگر توسعه بخش گردشگری سلامت در ایران است.

طرح توجیهی گردشگری سلامت، چه کمکی به شما خواهد کرد؟

همانطور که اشاره شد، گردشگری سلامت در زمینه های مختلفی از جمله احداث مرکز آب درمانی، احداث مراکز ماساژ و اسپا، احداث هتل بیمارستان ها و … ظهور پیدا می کند. در طرح های توجیهی گردشگری سلامت، به بررسی بازار و کشش منطقه مورد نظر جهت اجرای طرح های گردشگری سلامت و همینطور برآورد های مالی و اقتصادی پرداخته می شود و بنابراین توجیه پذیر بودن یا نبودن طرح های گردشگری سلامت، حاصل خواهد شد

از جمله طرح های توجیهی گردشگری سلامت می توان به:

  • طرح توجیهی احداث مرکز آب درمانی
  • طرح توجیهی احداث هتل بیمارستان
  • طرح توجیهی احداث مرکز فیزیوتراپی
  • طرح توجیهی احداث مرکز ماساژ و اسپا و …

اشاره کرد.

در ادامه به بررسی مختصری از یکی از جلوه های گردشگری سلامت، آب درمانی، می پردازیم

هیدروتراپی (آب درمانی)

آب درمانی یا همان هیدرو تراپی: با توجه به خواص درمانی آب، از گذشته تا کنون به فراوانی مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از آب در موارد درمانی و رفع خستگی به خصوص در ورزشکاران و به دست آوردن آرامش جسمی و روحی، قدمتی معادل قدمت زندگی بشر دارد. در دسترس بودن آن برای همه، ارزان بودن نسبت به روش های دیگر، قابلیت اندازه گیری درجه حرارت آب به آسانی، سبک شدن وزن بدن در آب و … از جمله مزایای آب درمانی است. در لاویچ و یا در استان اردبیل در شهر سرعین نمونه هایی از این مراکز گردشگری وجود دارد. 

 

طرح توجیهی گردشگری سلامت

 

برای شناخت و آگاهی از چگونگی عمل و علل رفع خستگی روش هیدرو تراپی باید تاثیرات فیزیولوژیکی آن را نیز بررسی کرد. به طور کلی، در هنگام قرار گرفتن در آب، تغیرات زیر در بافت ها و اندام های بدن رخ میدهد:

طرح توجیهی گردشگری سلامت

  • افزایش درجه حرارت بدن: بر حسب میزان و مقدار گرمای آب، درجه حرارت بدن هم تغییر میکند و در اغلب موارد، در دمای ۳۴ تا ۳۷ درجه سانتی گراد آب استخر، دمای بافت ها و عضلات ورزشکار نیز مقداری افزایش می یابد.
  • افزایش سوخت وساز بافت ها: متعاقب افزایش حرارت بافت های مختلف بدن، میزان متابولیسم عمومی بافت ها نیز زیاد میشود.
  • اتساع عروق: بر اثر بالا رفتن حرارت بدن، عروق و مویرگ ها متسع میشوند.
  • افزایش جریان خون: افزایش درجه حرارت بدن باعث افزایش سوخت و ساز سلول ها میشود که برای جبران کردن این امر، بدن به افزایش جریان خون بافت ها روی می اورد که در اثر آن، میزان فعالیت قلب و جریان خون ورودی و خروجی آن نیز افزایش یافته و باعث بهبود عملکرد و سلامت قلب میشود.

 

به دنبال ایجاد این تاثیرات فیزیولوژیکی، گرفتگی و اسپاسم عضلات و ضایعات ورزشی مزمن مثل کوفتگی، رگ به رگ شدن، التهاب و … سلامت روحی روانی فرد ورزشکار، قابل درمان است.

با توجه به خواص درمانی آب و جذابیت آن برای تفریحات و سرگرمی به ویژه برای جوانان و ورزشکاران، ایجاد مراکز آب درمانی دارای چشم انداز مثبتی در کشورمان است. در راستای این امر، شرکت مشاورین مهندسین بهین صنعت یاب، با بیش از سال ها تجربه در زمینه مشاوره و انجام طرح های توجیهی متعدد، آماده خدمت رسانی به سرمایه گذاران می باشد.

می خواهید هزینه و میزان سوددهی که پروژه شما دارد را بدست آورید ؟

اگر در مورد محل و  نوع بهره برداری تصمیمات اولیه تان را گرفته اید، پس حتما احتیاج دارید که یک مرور کلی بروی حداقل سرمایه لازم و پیش بینی موارد مهم داشته باشید. کارشناسان بهین صنعت یاب آماده هستند تا طرح شما را بررسی کرده و جزئیات دقیق را در اختیار شما بگذارند . یک تماس تلفنی کافیست تا طرح اختصاصی خودتان را بررسی نمایید.

چه چیز های دیگری قبل از شروع لازم است بدانید ؟ 

در یایان مقالات زیر را برای شما آماده کرده ایم تا جزئیات بیشتری در مورد اجرای طرح های گردشگری را با شما در میان بگذاریم در این مقالات مراحل دقیق تر بررسی شده و ویژگی های هر طرح ( هتل ٬ سفره خانه و …) بیان شده است .

طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در واقع، یکی از انواع سکونتگاه های مسافری با رویکرد معرفی فرهنگ و طبیعت، احیای ارزش ‌های سنتی و بومی و ارائه جاذبه های بومی-فرهنگی منطقه است. در واقع، اقامتگاه های بوم گردی، خانه هایی هستند که ساکنین آن منطقه در آن زندگی می کنند.

طرح توجیهی تولید لوازم کمپینگ

طرح توجیهی تولید لوازم کمپینگ بسیاری از افراد علاقه وافری به گذراندن وقت در طبیعت دارند، به همین دلیل شاخه ورزشی به نام کمپینگ به وجود آمد که در طی […]

طرح توجیهی دهکده توریستی و تندرستی

طرح توجیهی دهکده توریستی و تندرستی گردشگری در عصر حاضر یکی از فعالیت های مورد توجه مردم در سر تا سر کشور محسوب می شود. از این رو برنامه ریزی […]

طرح توجیهی تولید چمدان

در این مطلب قصد داریم با ارائه مطالبی مفید در زمینه فرایند تولید چمدان به علاقه مندان و سرمایه گذاران کمک کنیم تا بتوانند محکم تر در عرصه تولید قدم بردارند. چمدان یک محصول کاربردی برای تمام خانواده ها است بنابراین سرمایه گذاری در آن می تواند موجب رونق و سود شما در این عرصه شود.

طرح توجیهی مجموعه ورزشی چند منظوره

برای طراحی هر یک از این سالن های چند منظوره ورزشی، باید استانداردهایی در نظر گرفته شوند. در وهله اول باید فضای مورد نیاز برای احداث چنین مجموعه ای تامین شود. برخی از ورزش ها، مانند فوتسال و هندبال و… به صورت کلی در یک فضا انجام می شوند و برای این ورزش ها از سالن های چند منظوره استفاده می شود.

طرح توجیهی تن ماهی

در طرح توجیهی تن ماهی اطلاعات مفید در زمینه تولید این ماده غذایی در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شده تا با آگاهی از برآورد هزینه ها بتوانند گام درستی در زمینه تولید بردارند. کالای مورد بررسی یک محصول پرکاربرد در منزل، محیط کار و مسافرت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس