طرح توجیهی گردشگری (tourism feasibility study)

در این مطلب به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • هزینه های طرح توجیهی گردشگری
  • مدارک لازم برای وام گردشگری
  • نحوه دریافت مجوز های گردشگری
  •  و …

طرح توجیهی گردشگری

در این مطلب تمامی اطلاعات لازم برای ایجاد یا احداث یک پروژه گردشگری را برایتان گردآوری کرده ایم و تمامی چالش ها و موارد پیش روی یک سرمایه گذار را با جزئیات بررسی کرده ایم. با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

گردشگری به چه صورت تعریف میشود ؟

منظور از گردشگری، سفر به قصد تفریح یا کار که بیش از ۲۴ ساعت از مکان خود فاصله داشته باشید، می باشد؛ همچنین گردشگری به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم می شود.

گردشگری داخلی چیست ؟

گردشگری داخلی شامل تمامی سفرها و برنامه های تفریحی که در داخل کشور انجام می پذیرد، می باشد.

گردشگری خارجی چیست ؟

این نوع گردشگری شامل سفرهایی ست که منوط به اخذ ویزا و یا مجوزهای ورود به محدوده خاص می باشد.

چند نوع گردشگری داریم ؟

گردشگری انواع مختلفی دارد و شناخت انواع گردشگری برای برنامه‌ریزی دراین عرصه اهمیت اساسی دارد. در یک تقسیم‌بندی، گردشگری به سه نوع فرهنگی، طبیعت‌گردی و ماجراجویانه تقسیم شده است که به طور مختصر از آن به عنوان گردشگری ACE یاد می‌شود. (فنل، ۲۰۰۳: ۳۳) انواع دیگر گردشگری در حال افزایش است؛ نظیر گردشگری فضایی و گردشگری الکترونیکی که در سال‌های اخیر آغاز شده است. در اینجا به تعدادی از مهمترین انواع گردشگری اشاره می شود:


گردشگری تفریحی
: در این نوع گردشگری، تمرکز بیشتر بر گردشگری ساحلی است و مسافران معمولاً برای لذت بردن از آفتاب، ساحل، شن، و دریا سفر می‌کنند.

گردشگری طبیعت: در این الگو، فضاهای طبیعی مانند سواحل، جنگل‌ها، کوهستان‌ها، بیابان‌ها و غارها جاذبه محسوب می‌شوند.

گردشگری تجاری: سفرهایی که به منظور انجام معاملات تجاری و بازرگانی انجام می‌شود.

گردشگری شهری: نواحی شهری به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان برای گردشگران، به عنوان مقاصد گردشگری مهم محسوب می‌شوند.

گردشگری روستایی: در این نوع گردشگری، منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی مناطق روستایی به عنوان محصولات فرهنگی گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرند.

گردشگری قومی و عشایری: این نوع گردشگری برای مشاهده سبک زندگی افراد بومی و اقوام مختلف انجام می‌شود.

گردشگری مذهبی: شامل سفرهایی است که افراد به منظور بازدید از اماکن مقدس و انجام فعالیت‌های مذهبی سفر می‌کنند.

گردشگری ورزشی: شامل سفرهایی است که افراد با هدف تمرین و ورزش، شرکت در مسابقات ورزشی، تماشای مسابقات تیم‌ها یا بازیکنان مورد علاقه خود یا گذراندن اردوهای ورزشی سفر می‌کنند.

گردشگری ماجراجویانه: برای افرادی که به انجام فعالیت‌های ماجراجویی و خطرناک علاقه‌ مند هستند، مانند مسافرت‌های ماجراجویانه برای پاسخ به نیازهای درونی خود.

گردشگری سلامت: شامل فعالیت‌های مختلفی است که به منظور بهبود و حفظ سلامت فرد یا گردشگر انجام می‌شود؛ از جمله مراقبت‌های بهداشتی و حضور در دوره‌های بازپروری و بازسازی.

گردشگری فضایی: نوعی دیگر از گردشگری است که در سال‌های اخیر آغاز شده و شامل سفرهای فضایی می‌شود.

گردشگری الکترونیکی: با پیشرفت فناوری و رواج امکانات الکترونیکی مانند تلویزیون، ماهواره و اینترنت، مردم قادر به برقراری ارتباط با دیگر نقاط جهان به راحتی و در حداکثر میزان ممکن هستند.

گردشگری بیابانی: برای آن دسته از گردشگران که علاقه‌مند به سفر به مناطق خشک هستند؛ مانند سفر با شتر، تحقیق درباره خاک و آب و هوای مناطق بیابانی، اهمیت دارد.

گردشگری آموزشی، علمی و گردهمایی: این نوع گردشگری‌ به منظور تحقیقات و شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی انجام می‌شود.

گردشگری هنری: مسافرت به منظور شناخت هنرهای ملل و فرهنگ‌های مختلف.

گردشگری تاریخی: شامل بازدید از موزه‌ها، مکان‌ها و ساختمان‌های تاریخی است و امروزه بخش قابل توجهی از گردشگری را تشکیل می‌دهد.

گردشگری فرهنگی: مسافرت افراد به مکان‌هایی که جاذبه‌های فرهنگی دارند، به منظور بهبود دانش و تجربه فرهنگی گردشگران انجام می‌شود.

در نظر داشته باشید که یک سفر گردشگری می تواند شامل چند هدف شود که هر کدام در دسته های متفاوتی باشد. برای مثال زمانی که برای دیدن مسابقات جام جهانی به برزیل سفر کرده اید، میتوانید از شهر ریو بازدید کرده و سپس به جنگل های آن رفته و در طبیعت بکر آن وقت بگذرانید که با یک نگاه چند مدل گردشگری را تجربه کرده اید.

زنجیره گردشگری چیست ؟

یکی از شگفتی های صنعت گردشگری این است که :

به ازای هر ۶ نفر گردشگر ورودی، یک شغل ایجاد می‌شود. در زمینه‌ گردشگری داخلی نیز هر ۲۵ نفر گردشگر داخلی یک شغل ایجاد می‌کنند.

برای آنکه راحت تر درک کنید مثالی میزنیم: شما برای یک سفر یک هفته ای اروپا به یک دفتر گردشگری مراجعه میکنید. در آنجا حداقل ۸ نفر برای هماهنگی تورها و پرواز فعال هستند. سپس به هتل مراجعه میکنید و حداقل ۳۰ نفر به صورت مستقیم برای خدمات به شما مشغول به کار هستند. پس از آن با مراجعه به هر مکان تفریحی و یا گردشگری حداقل ۲ نفر را برای ارائه خدمات ملاقات خواهید کرد. بدین صورت زنجیره گردشگری شکل می گیرد و در طی آن بی نهایت شغل ایجاد میشود.

مجوزهای گردشگری چیست و چطور صادر میشوند؟

مجوز بند الف : توسط  سازمان هواپیمایی صادر میشود و آن دسته از آژانس هایی هستند که در زمینه خدمات ترابری مسافران در محدوده داخلی کشور فعالیت می کنند. خدمات این آژانس ها شامل فروش بلیط های مسافرتی، ذخیره مکان و هتل برای اقامت و تنظیم برنامه های مسافرتی و گردشگری که در محدوده داخل کشور انجام می پذیرد می شود. نکته مهم در این میان این است که آژانسی که بخواهد در زمینه محدوده خدمات ذکر شده فعالیت کند، برای شروع کار خود باید مجوز فعالیت خود را از وزارت راه و شهر سازی دریافت کند.

مجوز بند ب : توسط سازمان گردشگری و میراث فرهنگی صادر می شود و آژانس های هوایی است که خدمات مسافرت هوایی در سطح بین المللی انجام می دهند. این آژانس های هواپیمایی در زمینه جهانگردی و توریسم بین المللی خدمت رسانی کرده و بلیط پروازهای خارجی را به فروش می رسانند. آژانس هایی که خدمات گسترده ای در زمینه تورهای ورودی و خروجی داخلی ارائه می کنند برای فعالیت خود نیاز به مجوز بند ب دارند.

مجوز بند پ : آن دسته از دفاتر و آژانس هایی هستند که در زمینه سفرهای زیارتی به مناطق مذهبی در داخل و خارج فعالیت می کنند. این آژانس ها خدمات مربوط به سفرهای زیارتی مانند حج، ثبت نام برای این سفرها، تنظیم برنامه برای سفر و رزرو هتل و مکان اقامتی را ارائه می دهند. برای تاسیس و راه اندازی این دسته از آژانس ها، باید مجوز مربوطه را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نمود.

مجوزهای اسکان : تمام مجوزهای مربوط به اسکان گردشگران ( هتل، متل، کاروانسرا، هتل آپارتمان ، اقامتگاه بوم گردی  و … ) توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر می گردد. در نهایت اتحادیه های مربوطه برای کنترل و نظارت بر فعالیت های صنفی این مجموعه ها موجود می باشند.

واحدهای پذیرایی بر اساس ضوابط در دو قالب سفره خانه سنتی یا واحدهای پذیرایی و انواع غذاخوری‌های منفرد بین راهی موجود مجوز از ادارات کل گردشگری دریافت میکنند که شامل تمامی خدمات پذیرایی و سرو مواد غذایی خواهد شد.

ما در حوزه گردشگری صاحب ۲ جایگاه اول هستیم ! رتبه اول در تعداد مناظر طبیعی و رتبه اول در زمینه قدرت خرید !

مجوزهای مراکز تفریحی چیست؟

سازمان گردشگری در قالب مجوز سرگرمی و تفریحات، اجازه فعالیت به مراکز ارائه خدمات و سرگرمی می دهد. البته که بعضی از پروژه های خاص مانند شهربازی نیازمند دریافت استاندارد برای هر دستگاه و همچنین مجوز برای سایر خدمات ارائه شده در شهربازی است. شما میتوانید در رابطه با مجوز های مورد نیاز پروژه خود با با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

وام های گردشگری چطور اعطا می شوند ؟

برای دریافت وام گردشگری ابتدا باید چند مرحله ابتدایی را طی کنید که به ترتیب زیر است :

۱ – دریافت موافقت نامه اصولی

۲ – دریافت استعلامات ( شهرداری – جهاد کشاورزی – شرکت آب – شرکت برق – شرکت گاز و … )

۳ – دریافت مجوز فعالیت از نهادها

۴ –  تهیه سایت پلان 

۵ – تهیه نقشه های معماری جهت ارائه به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی

۶ – دریافت مجوز ایجاد

پس از دریافت ” مجوز ایجاد ” شما میتوانید از تمامی تبصره ها و خدمات گردشگری استفاده نمایید و برای جذب اعتبارات، درخواست وام دهید. در این مرحله با تدوین طرح توجیهی و مطالعات امکان سنجی استاندارد و دفاع در کمیته های تخصصی، وزارت میراث فرهنگی در خواست کننده را به بانک های عامل معرفی می کند.

شرایط و ضوابط بازپرداخت وام های گردشگری به چه صورت است ؟

باز پرداخت تسهیلات گردشگری با توجه به نوع، محل پروژه و همچنین روش های تامین مالی مشخص می شود و فرمول کلی ای برای محاسبه آن وجود ندارد. در بعضی پروژه ها درصد کمتری لحاظ میشود و در تعدادی دوره تنفس بیشتر.

شما میتوانید برای اطلاع از تسهیلات مناسب پروژه خود با کارشناسان بهین صنعت یاب در تماس باشید.

خدمات شرکت بهین صنعت یاب در حوزه گردشگری چیست ؟

طبق قانون ما باید سالانه ۲۵ میلیون گردشگر خارجی جذب کنیم .

مدارک لازم برای دریافت وام گردشگری چیست ؟

  1. کپی کلیه اسناد مالکیت محل اجرای طرح و وثیقه ها و تضامین
  2. گزارش کارشناس رسمی دادگستری
  3. کپی مدارک شناسایی کلیه اعضای هیئت مدیره
  4. ارائه مجوز های لازم جهت منابع معرفی شده
  5. آخرین گزارشات بازرس قانونی و حسابرسی شرکت
  6. تصویر پروانه بهره برداری و هرگونه مجوز فعالیت
  7. قرارداد تهیه گزارش طرح توجیهی گردشگری
  8. قرارداد نظارت با شرکت های مهندس مشاور

همچنین اکثر فعالیت های شما در پورتال سازمان گردشگری به آدرس زیر انجام خواهید : myst.mcth.ir

طرح توجیهی گردشگری چیست ؟

طرح توجیهی گردشگری شامل سه بخش کلی بازار، فنی و مالی است که با پیوست محاسبات کامفار در قالب یک پکیج به متقاضی ارائه می شود. طرح توجیهی همانطور که از اسمش پیداست، تمامی جزئیات پروژه را به شکل دسته بندی شده در اختیار سرمایه گذار و یا سازمان قرار می دهد.

مراحل دریافت وام گردشگری به چه صورت است ؟

  1. پیش پذیرش: در این مرحله، متقاضی با مراجعه به یکی از شعبات بانک، درخواست خود را ارائه می دهد. در صورتی که طرح در لیست طرح های با اولویت باشد، به وسیله گزارش امکان سنجی، بانک موافقت خود را نسبت به طرح اعلام می دارد.
  2. تدوین گزارش طرح توجیهی گردشگری : متقاضی با مراجعه به یکی از شرکت های عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی ٬ اقدام به تهیه گزارش طرح توجیهی یا همان مطالعات امکان سنجی می نماید.
  3. پذیرش توسط بانک عامل: در این مرحله متقاضی با در دست داشتن مدارک لازم به همراه گزارش طرح توجیهی تحویل بانک می دهد.
  4. ارزیابی طرح توجیهی و تصویب: گزارش طرح توجیهی گردشگری توسط بانک عامل مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و در صورت تایید توسط بانک، پرداخت تسهیلات مورد تایید قرار می گیرد.
  5. عقد قرار داد: متقاضی با ارائه مدارک و وثائق مورد نیاز نزد بانک، قرارداد اعطای تسهیلات منعقد می گردد.
  6. پرداخت تسهیلات: پس از ارائه گزارش پیشرفت طرح در مراحل مختلف توسط مشاور به بانک، توسط بانک بررسی می شود و با توجه به میزان پیشرفت طرح پرداخت انجام می شود.

می خواهید هزینه و میزان سوددهی که پروژه شما دارد را بدست آورید ؟

اگر در مورد محل و نوع بهره برداری تصمیم اولیه تان را گرفته اید و با سامانه گردشگری آشنا شده اید٬ پس حتما احتیاج دارید که یک مرور کلی بر روی حداقل سرمایه لازم و پیش بینی موارد مهم داشته باشید. کارشناسان بهین صنعت یاب آماده هستند تا طرح شما را بررسی کرده و جزئیات دقیق را در اختیار شما بگذارند. یک تماس تلفنی کافیست تا طرح اختصاصی خودتان را بررسی نمایید.

چه چیز های دیگری قبل از شروع لازم است بدانید ؟ 

در یایان مقالات زیر را برای شما آماده کرده ایم تا جزئیات بیشتری در مورد اجرای طرح های گردشگری را با شما در میان بگذاریم در این مقالات مراحل دقیق تر بررسی شده و ویژگی های هر طرح ( هتل ٬ سفره خانه و …) بیان شده .

طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در واقع، یکی از انواع سکونتگاه های مسافری با رویکرد معرفی فرهنگ و طبیعت، احیای ارزش ‌های سنتی و بومی و ارائه جاذبه های بومی-فرهنگی منطقه است. در واقع، اقامتگاه های بوم گردی، خانه هایی هستند که ساکنین آن منطقه در آن زندگی می کنند.

طرح توجیهی تولید لوازم کمپینگ

طرح توجیهی تولید لوازم کمپینگ بسیاری از افراد علاقه وافری به گذراندن وقت در طبیعت دارند، به همین دلیل شاخه ورزشی به نام کمپینگ به وجود آمد که در طی […]

طرح توجیهی دهکده توریستی و تندرستی

طرح توجیهی دهکده توریستی و تندرستی گردشگری در عصر حاضر یکی از فعالیت های مورد توجه مردم در سر تا سر کشور محسوب می شود. از این رو برنامه ریزی […]

طرح توجیهی تولید چمدان

در این مطلب قصد داریم با ارائه مطالبی مفید در زمینه فرایند تولید چمدان به علاقه مندان و سرمایه گذاران کمک کنیم تا بتوانند محکم تر در عرصه تولید قدم بردارند. چمدان یک محصول کاربردی برای تمام خانواده ها است بنابراین سرمایه گذاری در آن می تواند موجب رونق و سود شما در این عرصه شود.

طرح توجیهی مجموعه ورزشی چند منظوره

برای طراحی هر یک از این سالن های چند منظوره ورزشی، باید استانداردهایی در نظر گرفته شوند. در وهله اول باید فضای مورد نیاز برای احداث چنین مجموعه ای تامین شود. برخی از ورزش ها، مانند فوتسال و هندبال و… به صورت کلی در یک فضا انجام می شوند و برای این ورزش ها از سالن های چند منظوره استفاده می شود.

طرح توجیهی تن ماهی

در طرح توجیهی تن ماهی اطلاعات مفید در زمینه تولید این ماده غذایی در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شده تا با آگاهی از برآورد هزینه ها بتوانند گام درستی در زمینه تولید بردارند. کالای مورد بررسی یک محصول پرکاربرد در منزل، محیط کار و مسافرت است.

وام های گردشگری چطور اعطا میشوند ؟

برای دریافت وام گردشگری ابتدا باید چند مرحله ابتدایی را طی کنید که به ترتیب زیر است :
۱ – دریافت موافقت نامه اصولی
۲ – دریافت استعلامات ( شهرداری – جهاد کشاورزی – شرکت آب – شرکت برق – شرکت گاز و … )
۳ – دریافت مجوز فعالیت از نهاد ها
۴ –  تهیه سایت پلان 
۵ – ارائه نقشه های معماری به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی
۶ – دریافت مجوز ایجاد

موافقت نامه اصولی چیست ؟

به مجوز احداث مجموعه گردشگری، موافقت نامه اصولی می گویند.

سایت پلان چیست ؟

جانمایی تاسیسات گردشگری در زمین را، سایت پلان نام برده میشود.

10 دیدگاه

  1. روزبه اسماعیلی گفت:

    با سلام و عرض تشکر از درج مطالب مفیدتون در سایت
    فرمت طرح توجیهی گردشگری با فرمت طرح توجیهی صنعتی متفاوت است؟؟

    • trek8500 گفت:

      با سلام
      بله؛ فرمت طرح توجیهی گردشگری با فرمت طرح توجیهی صنعتی در بعضی از آیتم ها متفاوت است.
      جهت توضیحات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل بفرمایید.

  2. همایون گفت:

    سلام
    برای سفارش و تهیه طرح توجیهی گردشگری چه مدارک و اطلاعاتی لازم است؟؟

    • trek8500 گفت:

      با سلام
      جهت دریافت چک لیست اطلاعات و مدارک مورد نیاز تهیه طرح توجیهی گردشگری با کارشناسان این شرکت تماس حاصل بفرمایید.

  3. محسن اعظمی گفت:

    سلام، وقت بخیر
    ممنون از درج مطالب مفیدتان

    آیا شما مشاور امین و مورد تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز هستید؟

    • trek8500 گفت:

      سلام، وقت شما هم بخیر
      بله، این شرکت عضو رسمی و دارای رتبه تخصصی در بخش گردشگری از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی بوده و همچنین مشاور امین و تایید صلاحیت شده سیستم بانکی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می باشد.
      جهت کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این شرکت دانش بنیان در تماس باشید.

  4. جمشید منصوری گفت:

    اینجانب تصمیم به ایجاد یک مرکز تو رگردی و گردشگری در زمینه محیط زیست و حیات وحش دارم. در ضمن اینجانب دارای دکتری در رشته علوم محیط زیست بوده و متخصص در زمینه تالابها و پرتده شناس می باشم. تاکنون ۱۶ جلد کتاب نیز از اینجانب توسط سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه ها منتشر شده است.

  5. جمشید منصوری گفت:

    با احترام
    اینجانب منظور شما را از دیدگاه متوجه نشده ام.من بدنبال تهیه طرحی هستم که بتوانم یک مرکز تور گردی وگردشگری محیط زیست را دایر کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس