طرح کسب و کار

طرح کسب و کار یا همان (Business Plan) چیست

یکی از سوالات مهمی که معمولا در ابتدای انجام یک پروژه مطرح می‌شود این است که “آیا بدون داشتن طرح کسب و کار می‌توان موفق شد؟” در پاسخ به این پرسش باید خاطرنشان کرد که در نظر نگرفتن و یا نادیده گرفتن ریسک‌ها و تغییرات احتمالی پروژه می­تواند باعث شکست آن گردد و شاید باعث ایجاد هزینه­هایی شود که با داشتن بیزینس پلن و یا همان طرح کسب و کار احتیاج به پرداخت آن­ها نمی­بود.

بیزینس پلن با توجه به در نظر گرفتن شرایط موثر بر پروژه، درباره تمامی عناصر موجود در کسب و کار و با داشتن اطلاعات مفید و سودمند، شما را درباره گرفتن بهترین تصمیم یاری نموده و باعث می‌شود پیشرفت را ملموس‌تر احساس کنید.

نوشتن طرح کسب و کار یک مرحله میانی و البته خیلی مهم است. در واقع طرح کسب و کار تمامی جهات طرح اعم از عوامل داخلی و خارجی را بررسی می­کند و اثرات ناشی از آن را در طرح نشان می‌دهد و بر اساس آن مسیر را برای رسیدن به هدف روشن‌تر می‌سازد.  حال که طرحی کامل و جامع پیش روی شماست تصمیم‌گیری راحت­تر خواهد بود و همچنین اگر نیازمند جذب سرمایه هستید با داشتن یک طرح کسب و کار (بیزینس پلن) خوب می­توانید به مجاب کردن سرمایه­گذار برای سرمایه­گذاری در پروژه بپردازید و در نتیجه باعث هموار شدن کار برای رسیدن به هدفی که در ذهن پرورانده‌اید، گردد.

اکنون که با تعریف کلی از بیزینس پلن آشنا شدید لازم است بدانید که جزییات طرح کسب و کار شامل چه مواردی می­باشد: در ابتدا به معرفی محل اجرای پروژه، نام و نشانی مدیران طرح، ماهیت فعالیت طرح و میزان محرمانه بودن طرح پرداخته می­شود. پس از آن خلاصه‌ای از طرح ارائه می‌گردد. در بخش بعدی به تحلیل صنعت پیش­رو می­پردازد که خود شامل بررسی بازار محصول، پیش بینی صنعت و تحلیل رقیبان می­باشد. زمانی که با بازار آشنا شدیم به بخش شرح سازمان می‌پردازیم به این صورت که چارت سازمانی و مشخص نمودن سهامداران و پیشینه مدیریتی و نقش و مسئولیت هرکس در سازمان ارائه می‌گردد. حال که به توضیحات به این قسمت رسید باید در بخش بعد درباره ریسک طرح و ارزیابی آن پرداخت. در واقع در این قسمت به ضعف‌های اقتصادی طرح پرداخته و آن را ارزیابی می‌کند. در ادامه طرح‌های احتمالی و فناوری‌های جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از سنجش موارد گفته شده به بررسی قسمت مالی طرح می‌پردازیم و تمام نتایج حاصل از برآورد طرح را می‌نویسیم و در انتها ضمیمه‌های موجود را به طرح مذکور اضافه می‌کنیم.

چه کسانی نیازمند طرح کسب و کار می‌شوند؟ شاید در ابتدا به نظر برسد فقط طرح‌هایی نیازمند نوشتن بیزینس پلن که یا بخواهند کار خود را توسعه بدهند و یا بخواهند کار جدیدی را شروع کنند، ولی باید گفت فقط این دو نمی‌باشند که نیازمند به نگارش بیزنس پلن می‌باشند بلکه وقتی قصد خرید یک طرح و حتی فروش آن کسب و کار را دارید نیز نیازمند بیزینس پلن خواهید شد؛ زیراکه اگر مایل به خروج از کسب و کار خود هستید برای جلب سرمایه‌گذار برای خرید کار خود و نشان دادن آینده آن کسب و کار و مجاب کردن آن‌ها نیز نیازمند طرح کسب و کار می‌باشید.

چنانچه کسب و کار شما جزء استارت‌آپ‌ها ‌باشد و همچنین نیازمند سرمایه‌گذار بیرونی نباشید پس نیازی به یک طرح رسمی نبوده و به یک طرح ده صفحه‌ای می‌توانید اکتفا کنید تا بتوانید بفهمید طرح مورد نظر شما قابل اجرا می‌باشد یا خیر؛ حال این طرح را می‌توانید به دوستان و خانواده خود نشان دهید تا نظر آن‌ها را جویا شوید.  اما اگر نیاز به سرمایه‌گذار دارید وضع کمی متفاوت خواهد بود زیرا که باید به صورت کامل یک طرح کسب و کار نوشته شود، در این صورت پیشنهاد می‌شود از یک خبره در این کار کمک بگیرید، زیرا که استارت‌آپ‌ها به دلیل برخورداری از ریسک به نسبت بالاتر نسبت به بقیه طرح‌ها، باید به غیر از کامل و جامع بودن بتواند به درستی بیان کننده طرح موجود باشد تا جذب سرمایه صورت پذیرد.

طرح کسب و کار به دلیل اینکه دارای مفروضاتی است که از قبل پیش بینی شده است و احتمال اشتباه در پیش‌بینی و مفروضات وجود دارد به همین دلیل نمی‌توان گفت با داشتن بیزینس پلن حتما به موفقیت خواهید رسید؛ البته باید خاطر نشان کرد که نوع قرار گرفتن در روند اجرا و مجری طرح نیز می‌تواند یکی از دلایل به سرانجام نرسیدن اهداف طرح باشد.

در نوشتن طرح کسب و کار باید توجه داشت که بیزینس پلن یک قسمت از مسیر می‌باشد و با نوشتن آن کار به اتمام نمی‌رسد. بیزینس پلن نشان دهنده مسیر راه می‌باشد و می‌توان با کمک گرفتن از دیگران، هر لحظه بهبود پیدا کند و بر اساس تغییرات پیش آمده و حتی با نگرش جدید مسیر را هموارتر از قبل کند.

شاید شما در حال اجرای پروژه‌ای هستید، آیا داشتن طرح کسب و کار برای شما لازم است؟ باید گفت بله لازم می‌باشد؛ دلیل آن نیز ساده است زیرا با داشتن بیزینس پلن شما می‌توانید ارتباط موثرتری بین کارفرما و کارمندان و حتی بین سازمانی داشته باشید، از طرفی دیگر شما دقت مالی خود را افزایش می‌دهید، توان مقایسه بین پیشرفت واقعی و پیشرفت برنامه‌ریزی شده را پیدا می‌کنید، امکان استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌هایی که نمی‌دانسته و یا کمتر آگاهی داشته‌اید پیدا کرده و خطرات ناشی از تهدیدها را خنثی و یا به حداقل می‌رسانید و از همه مهم‌تر شاید آینده پروژه آنقدر بد باشد که دیگر نیاز به پیشرفت نداشته و بهتر است پروژه را متوقف کنید تا خسارت مالی وارده را به حداقل برسانید.

پس داشتن یک برنامه مدون و جامع برای هر پروژه‌ای و با هر پیشرفتی چه هنوز فقط یک ایده باشد و یا در حال احداث و حتی طرح تکمیل شده و در حال خدمت رسانی ‌‌باشد نیازمند داشتن یک طرح کسب و کار می‌باشد و بهترین روش استفاده از متخصصین در این زمینه کاری است.

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی و ارائه طرح توجیهی مناسب، با داشتن نیروهای جوان، پویا و توانمند می‌تواند هرچه بهتر شما را در رسیدن به اهدافتان نزدیک‌تر نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس