طرح توجیهی احداث رستوران و تالار پذیرایی

این روزها برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها در تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها با استقبال بالایی روبه‌رو شده‌است. که یکی از دلایل آن کوچکی متراژ اغلب منازل می‌باشد و دلیل دیگر برخورداری از تشریفات و پذیرایی حرفه‌ای در این مجموعه‌هاست که خود باعث شده احداث تالارهای پذیرایی و رستوران به دلیل تقاضای بالا افزایش یابد که قبل از احداث باید تمام عوامل تاثیرگذار در پروژه  مورد ارزیابی قرار گیرند و آینده‌ی مجموعه از نظر مالی، بازار و فنی پیش‌بینی شود. تمام مولفه‌های موثر در احداث پروژه در قالب طرح توجیهی احداث رستوران و تالار پذیرایی قابل پیش‌بینی می‌باشد تا سرمایه‌گذار  با شناختی صحیح از این صنعت وارد آن شود. در زیر به جزئیات بیشتر طرح توجیهی احداث رستوران و تالار پذیرایی پرداخته خواهد شد، با بهین صنعت یاب همراه باشید؛

  • بررسی بازار طرح توجیهی رستوران و تالار پذیرایی

بررسی بازار طرح توجیهی رستوران و تالار پذیرایی بسته به منطقه احداث پروژه بسیار متفاوت می‌باشد. به طور مثال؛ در شهر‌های بزرگ مانند تهران، به دلیل کوچکی متراژ خانه‌ها تمامی مراسم‌ها از جشن‌ها گرفته تا مراسم ترحیم همه در سالن‌ها برگزار می‌شوند و تقاضا به طور نسبی بالا می‌باشد اما در بعضی شهرها و روستاها به دلیل اینکه اغلب خانه‌ها بزرگ و ویلایی هستند، مراسم‌ها در منازل برگزار می‌شود.

در بررسی بازار طرح توجیهی تالار پذیرایی، با توجه به منطقه احداث پروژه بازار سنجی می‌شود و برخلاف خیلی از پروژه‌ها ارزیابی بازار به صورت کلان و کشوری صورت نمی‌گیرد. و شاخص‌های متفاوتی به لحاظ اجتماعی و فرهنگی در اینگونه طرح‌ها مطرح است.

نکته دیگر در بررسی بازار طرح توجیهی رستوران و تالار پذیرایی، بحث تقاضای اینگونه تالارها جهت برگزاری همایش‌ها، سمینارها و پذیرایی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نیز می‌باشد. که با در نظر گرفتن تمام مسائل، مطالعات بازار به طور دقیق بررسی شود تا بهترین تصمیم با کمترین میزان ریسک اتخاذ گردد.

 

  • بررسی فنی طرح توجیهی رستوران و تالار پذیرایی

بررسی فنی احداث تالار و رستوران در درجه اول مکان‌یابی درست پروژه می‌باشد و درجه دوم نحوه ساخت و طراحی بنا می‌باشد. طراحی تالارها و رستوران‌ها امروزه یکی از مهمترین معیارهای انتخاب از جانب مشتریان می‌باشد و باید به آن توجه ویژه داشت.

بحث دیگر در رعایت الزامات فنی پروژه انتخاب نیروی انسانی است. امروزه صنعت هتلداری و رستوران رشته‌های دانشگاهی دارند و تمام اصول لازم به دانشجویان آموزش داده می‌شود. بنابراین لازم است از پرسنل آموزش دیده استفاده شود زیرا یکی از مهمترین مسائل در این صنعت آداب و نحوه برخورد با مشتریان است، که ضوابط و اصول مشخصی دارد همچنین کیفیت مواد اولیه مصرفی در آشپزخانه مجموعه و از آن مهمتر آشپز ماهر در نتیجه کار تاثیر بسزایی دارد.

در بحث فنی نکته دیگر رعایت قوانین اداره بهداشت در ساخت بنا و استخدام کارمندان، بسیار جدی و ضروری است. دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط از دیگر اصول احداث رستوران و تالار پذیرایی محسوب می‌شود.

 

  • بررسی مالی طرح توجیهی رستوران و تالار پذیرایی

سنجش و بررسی مالی طرح احداث رستوران بسته به شرایط سرمایه‌گذاری متفاوت می‌باشد اما حداقل‌هایی دارد که با مطالعات مالی قابل پیش‌بینی و ارزیابی است. ارزیابی مالی طرح توجیهی رستوران و تالار پذیرایی در شرکت بهین صنعت یاب با استفاده از نرم افزار کامفار که مورد تائید سیستم بانکی کشور می‌باشد انجام می‌شود.

برآورد نسبی میزان سرمایه‌گذاری احداث رستوران و تالار پذیرایی با توجه به مکان احداث پروژه بسیار متفاوت است؛ به طور مثال ارزش زمین در شهرها و مناطق مختلف فرق دارد و نمی‌توان مبلغ مشخصی را جهت آگاهی متقاضیان اعلام نمود و یا استفاده از ملزومات رستوران و تالار که می‌تواند لوکس یا معمولی باشد که در نتیجه برآورد مالی پروژه تاثیرگذار است.

با اینحال با توجه به شرایط و ویژگی‌های پروژه، بررسی‌های دقیق توسط متخصصین طرح توجیهی انجام شده و گزارش مالی به سرمایه‌گذار اعلام می‌شود تا طبق آن از  برآورد مالی احداث تالار و رستوران آگاهی یابند. و در پایان توجیه پذیر بودن یا نبودن طرح مشخص می‌شود.

برای نگارش یک طرح توجیهی چگونه اقدام کنم ؟

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین‌صنعت‌یاب” عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی، با انجام ده‌ها طرح توجیهی احداث رستوران و تالار پذیرایی در استان‌های مختلف ایران، به تمامی اصول و نکات الزامی این صنعت آگاه بوده و با دانش و تجربه کسب نموده از انجام پروژه‌های موفق در این زمینه، آمادگی خود را جهت یاری رساندن به سرمایه‌گذاران این حوزه اعلام می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس