نکات کلیدی در طرح توجیهی

نکات کلیدی در طرح توجیهی

در مقالات پیشین درباره مفهوم طرح توجیهی شرح داده شد و میزان اهمیت آن برای شروع یک فعالیت اقتصادی مشخص گردید و دانستیم نگارش طرح توجیهی باید توسط متخصصان این حوزه تهیه شود. با این توصیفات حال خواهیم بدانیم ؛ نکات کلیدی در طرح توجیهی چیست؟ و چگونه نکات کلیدی در طرح توجیهی ارزیابی می شود؟

برای پی بردن به سوالات در این زمینه تا انتهای نوشتار با بهین صنعت یاب همراه باشید ، امید است این مطلب مفید واقع شود؛

  • نکات کلیدی در طرح توجیهی در بخش اول

بخش اول طرح توجیهی به معرفی متقاضی می پردازد و اهلیت سرمایه گذار را به بانک یا هر ارگان ارائه دهنده نشان می دهد. بنابر این مهم است، که چگونه تمام توانمندی های متقاضی و مجموعه آن به صورت صحیح مطرح شود. نکته کلیدی در بخش اول شرح صحیح و کامل از سرمایه‌گذار و فعالیت وی می باشد.

 

  • نکات کلیدی در طرح توجیهی در بخش دوم

بخش دوم طرح توجیهی به بررسی محصول از منظر بازار می پردازد. نکته کلیدی در این بخش، معرفی صحیح محصول یا خدمت ارائه شونده به صورت دقیق، منطبق با جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری مجموعه می باشد.

در بخش بازار بررسی می شود که محصول یا خدمت ارائه شونده برایش تقاضا وجود دارد یا نه؟ اگر تقاضا وجود دارد به چه میزانی است؟ در سال های آینده تقاضا به چه صورت خواهد بود؟ آیا این  میزان عرضه در سال های آتی، پاسخگوی تقاضا است؟ میزان کمبود یا مازاد عرضه برآورد شود.

جهت دستیابی به تمام شاخص های مطرح شده نیاز است چند نکته کلیدی در مسیر ارزیابی رعایت شود؛

اولین نکته، استفاده از آمارهای به روز و مستند می باشد. این مطلب به حدی حائز اهمیت است که تاثیر مستقیم در نتیجه مطالعات خواهد داشت. اطلاعات مورد استفاده در بخش بازار باید قابل دفاع و مستند باشد. جهت جمع آوری اطلاعات در بخش بازار گاه نیازمند تحقیقات میدانی است تا از صحت اطلاعات کسب شده اطمینان حاصل نمود.

بعد از گرد آوری اطلاعات صحیح، نکته بعدی نحوه محاسبات مشاور، بسیار با اهمیت است. جهت بررسی بازار محصول روش های متعددی وجود دارد، اما هر روش بنا به ماهیت محصول انتخاب می شود در واقع نمی توان همواره با یک روش مشخص برای تمام مطالعات امکان سنجی استفاده نمود. بنابر این انتخاب نوع روش محاسبات با توجه به نوع پروژه توسط مشاور تعیین می گردد، در این مرحله، تجربه و دانش مشاور اهمیت دارد و اینکه صرفا هر طرح توجیهی لزوما مبنای درستی جهت شروع فعالیت اقتصادی نیست. طرح توجیهی ای یاری دهنده سرمایه گذار است که صحیح و درست تدوین شده باشد. در این مرحله به مزیت تهیه طرح توجیهی توسط مشاور تائید صلاحیت شده پی میبریم.

 

  • نکات کلیدی در طرح توجیهی در بخش سوم

در بخش سوم مطالعات امکان سنجی  به بررسی پروژه از نگاه فنی پرداخته می شود. در این بخش روش تولید محصول یا نحوه ارائه خدمت بیان می شود. نکته کلیدی در طرح توجیهی بخش سوم مربوط به فرآیند تولید می باشد. اینکه با توجه به نوع پروژه و مکان احداث، ظرفیت تولید مجموعه، روش تولید متناسب با آن بررسی شود. زیرا معمولا چند روش تولید وجود دارد که با سنجش و ارزیابی صحیح، بهترین و مناسب ترین روش اتخاذ می شود.

 

  • نکات کلیدی در طرح توجیهی در بخش چهارم

بخش چهارم یا همان بخش مالی طرح، که بسیار دقیق باید بررسی شود. این بخش به طور معمول با استفاده از نرم افزار کامفار انجام می شود. نکته حائز اهمیت در این بخش مربوط به مشاور و میزان تسلط وی به نرم افزار است. تا اطلاعات ورودی را صحیح وارد نرم افزار نموده و سپس تجزیه تحلیل صحیحی از نتیجه حاصل شده از نرم افزار نماید.

نکات ذکر شده در این مطلب تنها بخشی از نکات کلیدی در طرح توجیهی می باشد. نگارش طرح توجیهی یک عمل علمی و تخصصی می باشد که در آن اصول بسیاری باید رعایت شوند که با انتخاب مشاور خبره، می توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، آمادگی خود را جهت تدوین طرح توجیهی مستند، به روز و قابل دفاع به متقاضیان عزیز اعلام می دارد.

 

تهیه شده در گروه تولید محتوا بهین صنعت یاب

تمامی حقوق این سایت متعلق به بهین صنعت یاب می‌باشد. بنابراین استفاده از مطالب در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع و درج لینک مجاز است.

1 دیدگاه

  1. محدرضا گفت:

    طرح بسیار جهادی وعالی است چون هدف اصلی پیشرفت در کنار محرومیت زدایی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس