اخذ وام و تسهیلات با طرح توجیهی | کاربرد های طرح توجیهی | طرح توجیهی برای گرفتن وام

گرفتن وام با طرح توجیهی

 

اخذ وام و تسهیلات با طرح توجیهی

نگارش طرح توجیهی کاربرد های متفاوتی دارد، یکی از کاربردهای آن جهت اخذ وام می باشد. در واقع برای گرفتن وام با طرح توجیهی یکی از مدارکی که بانک ها از متقاضیان وام درخواست می کنند طرح توجیهی پروژه ای که قرار است برایش وام گرفته شود، می باشد. به دلیل آنکه بانک می خواهد به نوعی با متقاضی شریک شود، بدین منظور باید اطمینان لازم کسب شود تا بداند این طرح چه زمانی و به چه میزانی به سود می رسد؟ آیا می تواند تعهدات خود به بانک را عملی کند یا خیر؟ توانایی بازپرداخت وام اخذ شده را دارد یا نه؟ و بسیاری از سوالات دیگر…

هر بانک فرمت مورد تایید خود را دارد 

بانک ها فرمت های متفاوتی جهت تدوین طرح توجیهی دارند، به طور مثال فرمت بانک صنعت و معدن  با بانک توسعه تعاون یا بنیاد برکت متفاوت است و … بنابراین بانک عامل تعیین کننده فرمت طرح توجیهی می باشد و از سوی دیگر نقش دیگری در تعیین میزان هزینه تدوین طرح توجیهی دارد. به همین دلیل وقتی متقاضیان با شرکت های مشاور سرمایه گذاری جهت تدوین طرح توجیهی تماس می گیرند، یکی از سوالات مشاوران از آنان بانک عامل است، اینکه مشاور بداند این طرح به چه بانکی و با چه فرمتی باید نگارش شود تا مورد تائید بانک مورد نظر قرار بگیرد بسیار مهم است زیرا یکی از تعهدات مشاوران دفاع از طرح توجیهی که تدوین نموده اند می باشد که باید نسبت به طرحی که می نویسند آگاه باشند.

 

چه طرح توجیهی هایی مورد تائید بانک ها می باشد؟

اولین و مهمترین نکته در نزد بانک برای تائید و یا عدم تائید طرح توجیهی، نگارش طرح توجیهی توسط مشاوران امین بانکی است. همان مشاورانی که با ارزیابی های متعدد توسط کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی توانستند گرید لازم جهت تدوین طرح توجیهی را کسب نمایند و عضو مجموعه مشاوران امین بانکی شوند.

مرحله بعد نگارش طرح توجیهی منطبق با فرمت بانک عامل است، که در بالا توضیح داده ایم.

یک طرح در بانک زمانی تایید میشود که یک شرکت دارای گرید و مورد تایید کانون مشاوران بانکی باشد

سپس مرحله ارزیابی طرح به وسیله مشاوران بانک صورت می پذیرد تا بررسی نمایند، مطالعات امکان سنجی نوشته شده با چه اطلاعات و آماری تدوین و تحلیل شده است، آیا آمار و اعداد بروز و مستند می باشند؟ در واقع اطلاعات موجود در طرح توسط بانک، راستی آزمایی می شود. تا بدانند توجیه پذیر بودن طرح بر اساس روش های مورد تائید بانک انجام شده یا خیر… همین جا لازم است نکته ای خدمت متقاضیان محترم عرض نمایم، در تحلیل و محاسبات طرح های توجیهی مشاوران هیچگاه نمی توانند از روش هایی ابداعی به بررسی بخش های مختلف مطالعات امکان سنجی بپردازن زیرا بانک ها با توجه به فرمت تعیین شده و مشخصات محصول یا خدمت مورد نظر روش هایی در نظر گرفته اند که مشاور تنها با پیروی از آن روش ها می توانند طرح را تهیه نمایند. زیرا به دفعات از جانب متقاضی دیده ایم که از مشاور سوال پرسیده می شود به چه دلیل از این روش ها در مطالعات بازار یا مالی استفاده شده است؟ ذکر این نکته نیز مهم است، روش های اعلام شده جهت تدوین طرح توجیهی توسط جمعی از اساتید خبره، پس از بررسی ها و تحقیقات لازم تعیین شده است و روش های مطرح شده بر اساس منطق و استدلال های علمی نگاشته شده اند.

پس از بررسی های لازم توسط مشاوران بانک، اگر سوال و یا ایرادی به طرح وارد باشد از مشاور در خواست می شود برای دفاع از طرح توجیهی خود نزد بانک رفته و توضیحات لازم به بانک را ارائه دهد.

در نهایت بعد از ارزیابی های متعدد طرح توجیهی توسط بانک پس از آن که مورد تائید قرا گرفت، آن مطالعات امکان سنجی طرح مورد قبول قرار گرفته و وارد مرحله های بعد می شود که در مقاله مدارک لازم جهت اخذ وام و مقاله فرمت طرح توجیهی بانک ها به طور مفصل پرداخته شد. که می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به این مقالات رجوع نمائید.

 

تدوین طرح توجیهی برای گرفتن وام توسط مشاوران بهین صنعت انجام می شود؛

خوشبختانه در سال هایی که شرکت دانش بنیان، مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب به طور تخصصی مشغول به تدوین طرح توجیهی (مطالعات امکان سنجی) می باشد، طرح های بسیاری به بانک های مختلف ارائه داده است و تائیدیه های لازم را کسب نموده و بالغ بر 90 درصد از طرح های تدوین شده توسط این شرکت بدون ایراد در همان مرحله اول نزد بانک ها به تائید رسیده است و این نشان از کیفیت ارائه طرح های توجیهی این مجموعه دارد. بهین صنعت یاب هر روز در تلاش است کیفیت خدمات خود را در درجه اول به لحاظ علمی ارتقا دهد، به همین منظور متخصصان این مجموعه هر روز در تلاش اند تا خود را با سیستم روز دنیا بروز نمایند تا اطمینان مشتریان عزیز نسبت به بهین صنعت یاب پر رنگ تر گردد.

 

مقالات مفید در این زمینه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس